Radeon 9800 Pro problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:38
Mijn grafische kaart heeft de laatste tijd nogal wat problemen. Bij spellen heb ik soms rare strepen enz. Nu heb ik AtiTool eens gewdownload om te scanne op artifacts. Daar heb ik contstant dit beeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.roysuk.nl/artifacts.JPG

Dit is dus met een koude grafischekaart. Ik heb al eens geprobeerd om nieuwe drivers enz te installeren allemaal zonder succes.

Als ik in AtiTool dat blokje gewoon laat lopen ziet het er wel normaal uit zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.roysuk.nl/geenartifacts.JPG

Als ik bijvoorbeeld FIFA 2005 speel, heb ik last van rare streep door het beeld en dan klopt het gras af en toe niet. Verder loopt het spel gewoon perfect.

Iemand mischien een idee wat er aan de hand kan zijn? Of is de kaart aan het overlijden na een jaar?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
zet em dan eens terug op de stock settings, want volgens mij zijn het artifacts door een te hoge mem of core clock

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:28
Blijkbaar is je kaart idd niet meer 100% in orde, dat kan komen door de warmte.
Een mogelijke oplossing is het onderclocken van de kaart.
Probeer eerst eens met je geheugen op 300 MHz, als dat niet helpt doe je hetzelfde met de core, als dat ook niet helpt is het mogelijk dat de artifacts permanent zijn en moet je een nieuwe kaart kopen of beroep doen op garantie als je die nog hebt.

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 11:19

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

op dat eerste plaatje staan stock speeds toch?

[ Voor 8% gewijzigd door WooK op 10-03-2005 15:50 ]

I'm not as think as you stoned I am

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/markroland/screenshot.JPG

Onder LOTR-BFME krijg ik allemaal blokjes. Ik heb de nieuwste drivers gedownload.

Het is wel een Mobile Radeon 9800, maar dat maakt niet veel uit lijkt me.

/Edit: verlagen core of memory snelheid maakt niets uit....
/Edit2: de kaart is twee weken oud.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2005 16:12 ]

• Razer
Idd verlagen maakt niks uit alles al geprobeerd, ben beetje einde raad.
Boland mocht je een oplossing vinden laat het mij dan aub weten :)

[ Voor 33% gewijzigd door Razer op 10-03-2005 16:15 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Duidelijk geheugen van je videokaart probleem. Is gewoon brak. Zit niks anders op dan ruilen of RMA ofzo

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
als ie het ook op lagere clocksnelheden doet lijkt ie mij ook gewoon kapot genoeg om te ruilen voor een nieuwe

de kaart zou gewoon op standaard snelheden moeten werken

• Razer
ToFast schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 16:17:
Duidelijk geheugen van je videokaart probleem. Is gewoon brak. Zit niks anders op dan ruilen of RMA ofzo
Mm erg, garantie is net week afgelopen.

Verwijderd

Ik heb die kaart net 2 weken, dat geheugen is nu al brak? Lekkere kwaliteit dan :(

Ik ga er vanavond of morgen wel even mee heen...
Razer schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 16:21:
[...]

Mm erg, garantie is net week afgelopen.
Gewoon opbellen, is vast nog wel iets te regelen. Ook al is de garantie over, je hebt altijd recht op een vergoeding volgens de wet, niet zomaar laten afschepen.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2005 16:22 ]

• Solovine
  • Laatst online: 13-02-2024
Mijn 9800 pro is ook al een aantal maandjes kaduuk, dat zie je de laatste tijd toch wel opvallend vaak.
Ik moet nog steeds voor garrantie :o

• Razer
Alexio schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 16:26:
Mijn 9800 pro is ook al een aantal maandjes kaduuk, dat zie je de laatste tijd toch wel opvallend vaak.
Ik moet nog steeds voor garrantie :o
Volgende kaart weer een nVidia :)

• Solovine
  • Laatst online: 13-02-2024
Volgende kaart is al een Nvidia, maar voor hoelang weet ik niet.
Ik vond de beeldkwaliteit van mijn 9800 pro toch beduidend beter dan die van mijn huidige 6800NU @ 6800GT 400/800.

• AngelusHD
  • Laatst online: 01-06 18:37
Mijn MSI x800 XT PE krijgt ook artifacts in ATI Tool op stock speed en clockt hem zelfs onder.

Alleen is het wel wat aders aangezien ik bij UT2k4 alles ultra high 6xAA en 16x AF geen artifacts krijg en bij HL2 ultra high 4xaa 16af ook niet. Zelf heb ik 5 x achter elkaar 3Dmark05 geprobeert en heb nix gezien qua artifacts..

Toch is het raar dat ik met dat tooltje me kaart neit kan océn en het eigelijk al op stock speed artifacts weergeeft :x

Verwijderd

Ik ben er dus achter wat bij mij het probleem is... Ik heb dus de Radeon 9600 Mobile in mijn laptop. Als ik op netspanning werk, krijg ik die blokjes wel, op de batterij niet 8)7. Kwestie van energiebeheer-instellingen, nog maar eventjes uitzoeken.

Verwijderd

Tja ik heb een soortgelijk probleem... Echter volgens mij ligt dat niet echt aan videokaart en lijkt het in atitool veel erger te zijn dan het is.
Ik heb o.a. atitool atitraytool en nog een gebruikt en krijg altijd artifacts in deze programma's.

Als foutmelding in atitool kreeg ik een verhaal over dat ie iets van mem niet kon laden.
Het blokje in atitool draaide dan ook helemaal niet. (andere figuurtjes in andere tweakprogjes deden het ook niet)
In-game (Battlefield Vietnam) zie ik af en toe wat vreemds, maar dit kan ook aan de game of de hitte liggen na langdurig spelen. Als het kleine artifacts zijn, zou ik me geen zorgen maken. Zo kreeg je in 3dmark2001 ook altijd artifacts bij de draaimolen en dit heb ik op verschillende kaarten gezien, dus dat ligt dan ook niet aan de kaart maar aan programma.

Dit was een dik half jaar geleden en kaart doet het nog steeds als voorheen, overigens heb ik TFT en dat was volgens mij oorzaak falen van atitool.

• Razer
Laatst een hele tijd 3DMark laten lopen geen wazige dingen te zien, behalve soms een paar witte puntjes in het beeld. Maar soms doet ie het wel goed en andere keer weer niet, beetje wazig allemaal.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-07 09:43

ThunderNet

Flits!

Wat bij het probleem was, was de Moederbord - Videokaart combinatie.. Probeer deze kaar eens in een ander moederbord... Dan nog last van, videokaart brak. niet? of Mobo brak, of slechte combo... bij mijn Gigabyte mobo was een DRAMA nu met mn asus moederbord.. couldn't be happier.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Dat is toch standaard bij de 9800pro? dat die koeler vast komt te zitten na een tijdje, en die dingen worden al zo heet, maak die koeler eens weer schoon, dit is gewoon een hitteprobleem lijkt me

• Razer
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 02:14:
Dat is toch standaard bij de 9800pro? dat die koeler vast komt te zitten na een tijdje, en die dingen worden al zo heet, maak die koeler eens weer schoon, dit is gewoon een hitteprobleem lijkt me
Heb waterkoeling :)

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook, alleen dan meestal niet in spellen maar gewoon op willekeurige momenten in Windows. Een reboot helpt dan meestal, zij het dat die strepen dan soms na een paar uur weer terugkomen. Ik heb hem nooit overgeklokt, ik heb wel de standaard koeler verwijderd en er een Zalman heatpipe ding opgezet (met optionele fan, zoals aanbevolen). Een te hoge temperatuur leek me dus onwaarschijnlijk. Het koelblok voelt ook niet erg heet aan.

Na het lezen van deze draad installeerde ik dus even AtiTools, gewoon om te kijken of die wat meer kan informatie kon verschaffen. Zegt hij ineens dat mijn kaart niet op 380/340 draait, maar op 391/385! Kijk, dat verklaart natuurlijk een hoop.

Echter, ik heb zelf nooit bewust mijn kaart overgeklokt. De problemen doken voor het eerst op nadat ik hem had overgeplaatst naar mijn nieuwe computer. Heeft iemand enig idee hoe dit gebeurd zou kunnen zijn?

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-03 22:30
Sorry mensen dat ik een beetje een oude koe uit de sloot haal, maar ik heb soortgelijke problemen.

Ik heb sinds 2 weken een 6600LE gehaald en geinstalleerd. Met alle drivers, van 78.07 tot 81.89 gaf ie artifacts in AtiTool. Ik dacht dat het een voedingprobleem was, dus heb een nieuwe voeding aangeschafd; ben van een Codegen 300W met 13A op 12V naar een FPS 350W met 25A op 12V gegaan, zou zo dus goed moeten zitten.

Met de nieuwe voeding nog steeds dezelfde problemen. Met alle soorten drivers gaf ie in AtiTool artifacts. 3DMark 2001 deed het alleen met 78.01 goed en gaf daar 9500 punten, veel te laag voor een systeem wat met een MX 440 SE 3800 punten haalde.

Net ben ik met terugclocken begonnen en daar kwam het probleem naar boven. Eerst de core teruggeklokt van 500 naar 400, maar de artifacts bleven. Toen het geheugen teruggeklokt van 300 naar 260 en de artifacts waren weg. Wel raar is dat de artifacts in 3D Mark in alle gevallen bleven. Het is nu duidelijk dat de problemen bij het geheugen liggen, maar is dat nu ook kapot ? (Ik heb nog garantie)

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Razer schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 16:28:
[...]

Volgende kaart weer een nVidia :)
Tja... nVidia gaat natuurlijk nooit kapot. |:(

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 21:03
ATiTool kun je ook een graph laten weergeven met de temperatuur van je GPU, laat hem dit eens doen en kijk hoe warm hij wordt

(weet zo niet meer waar je die graph kunt enablen, sorry)

• TorpedoX_88
Het probleem ligt dus niet aan de temp. Als ik die artifact test laat draaien dan komt de temp nauwelijks boven de 30 C uit. Ook als ik test met 3D Mark of een uurtje CS speel komt de temp nauwelijks boven de 35 C uit.

• Adrianb
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:57
TorpedoX_88 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 14:32:
Het probleem ligt dus niet aan de temp. Als ik die artifact test laat draaien dan komt de temp nauwelijks boven de 30 C uit. Ook als ik test met 3D Mark of een uurtje CS speel komt de temp nauwelijks boven de 35 C uit.
Kan echt NIET.
Zo'n kaart wordt tenminste 50°c stressed.

• TorpedoX_88
Dan is er dus iets mis met mn kaart, want met ASUS Smartdoctor, AtiTool en met RivaTuner komt ie niet boven de 37 C uit. Het kan misschien 40 zijn tijdens echt heftige momenten, maar meer echt niet. Heb gisteren 3 uur F1 Challenge zitten spelen wat net goed ging qua vastlopen.

Het is echt een raar probleem. Het ene moment geeft ie geen artifacts en het andere moment wel in AtiTool, hoe de instelligen ook staan. Als het geheugen lager staat doet ie het overigens wel beter.
Pagina: 1