Toon posts:

Computer doet niks meer na wisselen geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb sinds vandaag 2x256 mb ram geheugen, maar nadat ik ze erin had gedaan, doet m'n computer niks. Als ik de computer aanzet, gaan de ledjes aan en de fans draaien, maar voor de rest doet het niks meer. M'n beeldscherm blijft ook gewoon standby. Een van die geheugenstrips was mijn oude geheugen kaart, en ook deze (als het er alleen in zit) werkt ook niet meer. Ook de nieuwe alleen werkt niet, en allebei dus ook niet.

Specs van mn compu:
AMD Athlon 2,0ghz+
ATI Radeon 9600
2x256 mb ram (DDR)

Volgens mij ligt het probleem bij het geheugen, maar waar het aan kan liggen en hoe het gefixt kan worden weet ik dus niet..

Verwijderd

En alleen de oude module? Werkt dat nog wel?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 15:03:
En alleen de oude module? Werkt dat nog wel?
Nope, heb alle mogelijke combinaties al wel geprobeerd...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je wel rekening gehouden met statische elektriciteit?

Verwijderd

Heb je ook ledjes op je mobo zitten die de status weergeven? Dat zijn (in mijn geval) 4 ledjes die allemaal groen moeten zijn na het booten. Als er 1 of meerdere rood blijven, is er iets niet goed.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 15:12:
Heb je wel rekening gehouden met statische elektriciteit?
Yep, ik heb voordat ik dit topic opende even een paar andere topics doorgelezen, waar stond dat je kon ontladen door aan/uitknop 15/30 seconde ingedrukt te houden. Dit heb ik ook geprobeerd (met de stekker uit het stopcontact dus :P)
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 15:15:
Heb je ook ledjes op je mobo zitten die de status weergeven? Dat zijn (in mijn geval) 4 ledjes die allemaal groen moeten zijn na het booten. Als er 1 of meerdere rood blijven, is er iets niet goed.
Nee, die heb ik volgens mij niet. Tenminste, zie ze niet zitten.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 15:22:
[...]

Yep, ik heb voordat ik dit topic opende even een paar andere topics doorgelezen, waar stond dat je kon ontladen door aan/uitknop 15/30 seconde ingedrukt te houden. Dit heb ik ook geprobeerd (met de stekker uit het stopcontact dus :P)
Rekening houden met statische electriciteit (ESD) wil zeggen dat je jezelf ontlaad, aan de hand van bijvoorbeeld zo'n armbandje of gewoon even de verwarming vastpakken of een ander geaard apparaat.

Dus dat je niet met je statische vingers even de chips een oplawaai geeft. ;)

Oja, probeer eens BIOS reset. Zie boekje.

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 10-03-2005 16:15 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 15:22:
[...]

Dat heeft niets met statische elektriciteit te maken. Zorg dat je jezelf ontlaadt voordat je aan een klus als deze begint, zoals Prutz0r zegt.

Heb je een speakertje aangesloten op het mobo? Piept het boeltje ook niet meer?

Verwijderd

Topicstarter
Het piept in ieder geval niet. Ze zitten er ook goed in (tenminste, niet verkeerd om ofzo).

In de User Manual is niks te vinden over een bios reset, dus ik weet niet hoe ik dat moet proberen.
(heb btw een Chaintech 7VJL moederbord)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
haal de bios batterij er eens een minuutje of 10 uit en probeer de pc dan nog eens op te starten, natuurlijk wel met de batterij er weer in :P

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 16:32:
haal de bios batterij er eens een minuutje of 10 uit en probeer de pc dan nog eens op te starten, natuurlijk wel met de batterij er weer in :P
Waar zit de bios dan? :?
M'n compu begon net opeens wel te piepen, neem aan dat er dan iets verkeerd is :P

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
de bios batterij zit ergens onderaan op het moederbord als het goed is

het is een standaard knoop batterij, ongeveer anderhalve cm groot

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:23
Hmm, de laatste keer dat ik dit had meegemaakt was het mobo kapot. Ik weet niet of je je speeker aangesloten hebt, maar anders kan dat ook uitkomst bieden.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

Is al gezegd.

De BIOS batterij is zo'n rond, plat batterijtje met een diameter van iets van 1 à 1,5 cm. Even eruit halen (bij mij werkt 10 sec al wel). Vaak ook even de CMOS-clear jumper op 2-3 ipv 1-2 zetten en dan weer terug. Batterij terug en klaar. Bij mij hoeft die jumper ook niet maar doe maar wel :)

Verwijderd

Topicstarter
er zit een onboard speakertje op, en die gaf net piepjes met een gelijke pauze er tussen (redelijk lange). M'n user manual is volgens mij flink waardeloos, want daar kan ik er ook niks in terug vinden.

Die Biosbatterij zit redelijk vast bij mij, en er zit een klemmetje op waar ik geen beweging in kan krijgen zonder te forceren. Ik weet niet of dat zo hoort :P

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Meestal moet je het klemmetje opzij drukken, met een kleine platte schroevendraaier, dan springt hij er zo uit.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dacht je van gewoon de CMOS Clear jumper van 'normal' naar 'clear' te zetten ipv te zitten kloten met die batterij.

TS, soms zijn er meerdere synoniemen voor een functie, dat er niet letterlijk "BIOS reset" genoemd staat in de manual betekent niet dat die info er niet in staat of dat de manual waardeloos is :o

Lees gewoon die manual, kijk naar de jumpers en hun functie en probeer te begrijpen wat ze doen. Als een daarvan overeenstemt met wat je bij een BIOS reset zou voorstellen, doe dat dan... logisch nadenken en begrijpend lezen kunnen vaak al heel wat helpen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Ik denk dat (een van) die geheugenmodules die je erbij hebt gedaan defect was en kortsluiting in je dimmbanken heeft gemaakt, en zodoende helemaal geen geheugen meer pakt. Mobo dus defect! :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 16:53:
er zit een onboard speakertje op, en die gaf net piepjes met een gelijke pauze er tussen (redelijk lange).
Dat is al decennia de standaard beepcode voor een memory error :) Helpt je helaas weinig verder, maar het betekent wel dat je CPU in orde is. Je mobo kan nog steeds defect zijn, maar de enige manier om daar achter te komen is dit mobo testen met ander memory en (liefst) een andere voeding en VGA kaart.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Afbeeldingslocatie: http://img145.exs.cx/img145/4475/biosjumperenbatterijrev13yi.jpg
Het jumpertje voor is voor het resetten van het BIOS. Boven zie je de batterij

Het jumpertje onderaan moet verzet worden. Wat je het beste kunt doen is :
• Eerst de stekker uit de PC
• Aan/uit knop indrukken
• Jumper voor CMOS Clear (of BIOS Reset) omzetten
• Aan/uit knop indrukken
• Jumper terug plaatsen
• Stekker erin, PC aan en gaan met die banaan :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Had het vandaag even na laten kijken, bleek dat de voeding te zwak was :/. Nu werkt ie weer, met een nieuwe voeding dus :)
Bedankt voor de hulp hier :)
Pagina: 1