Toon posts:

[Mini Mac G4 Mac OS X] Softwarematig geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Mini Mac G4 1.42 GHZ met MacOsX 10.3.8

Nu heb ik Final express aangeschaft voor videobewerking op mn mac.

allen deze software eist minimaal 384 MB aan geheugen, terwijl ik 256 MB geheugen heb. Ik heb al extra geheugen bij besteld maar dit gaat nog even duren.

Natuurlijk wil ik asap werken met deze software. Nu is mijn vraag, is er de mogelijkheid in MacOsX om virtueel geheugen op de HD aan te maken, zodat ik dit pakket toch kan draaien?

TNKX!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Mac OS X heeft al vmem en is altijd aanwezig.

Als het programma niet wil opstarten dan is dat een check die het programma, en niet het OS uitvoert.

Hou er wel rekening mee dat als je te weinig fysiek geheugen hebt (minder dan minimaal aanbevolen) de prestaties waarschijnlijk om te huilen zijn.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

In de open firmware kun je de gebruikte geheugehhoeveelheid aanpassen. Ik weet wel zeker dat je het kunt verminderen, maar ik weet niet of het verhogen ook werkt, en dat Mac OS X dan automatisch virtueel geheugen er bij neemt...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 07:18
Draait gewoon hoor... Mac OS X heeft dan wel geen perfect geheugenmanagement, maar virtueel geheugen en swappen doet ie gewoon hoor! :D

Ik heb zelf m'n eerste vakantievideo gemonteerd op 256 MB RAM, met FCE.. Dus maak je echt maar geen zorgen..

Liege, liege, liegebeest!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
cailin_coilleach schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 13:36:
Draait gewoon hoor... Mac OS X heeft dan wel geen perfect geheugenmanagement, maar virtueel geheugen en swappen doet ie gewoon hoor! :D

Ik heb zelf m'n eerste vakantievideo gemonteerd op 256 MB RAM, met FCE.. Dus maak je echt maar geen zorgen..
Het geheugenmanagement is niet perfect, maar toch redelijk netjes geimplementeerd. Er worden swap bestanden van ongeveer 80 MB gebruikt. Is er te weinig geheugen voor een applicatie berschikbaar dan worden er gewoon een nieuw swap bestand aangemaakt. Je hoeft niets te configureren, alles gaat automatisch.

Bij het opstarten is er trouwens altijd minstens 1 swap bestand van ongeveer 80 MB aanwezig (swapfile0), ongeacht of die per direct nodig is.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Kan nou niet echt zeggen dat dat swappen fijn is met die 5400rpm disk.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

sjuk schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 01:08:
Kan nou niet echt zeggen dat dat swappen fijn is met die 5400rpm disk.
Ik snap je bericht niet zo goed, met name de relevantie ?

Temeer er 4200 rpm schijven inzitten (ja, soms 5400 - maar dat is om andere redenen), en als je dat niet bevalt je een externe raptor disk via firewire kan aansluiten.

Elk *nix systeem gebruikt swap, zelfs windows gebruikt het in een zekere manier - dus om nou te brallen "swappen is niet fijn op 5400rpm" raakt kant noch wal.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

chem schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 14:48:
[...]

Ik snap je bericht niet zo goed, met name de relevantie ?

brallen "swappen is niet fijn op 5400rpm" raakt kant noch wal.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat lekker wat geheugen wel nodig is, Dat aanmaken van virtueel geheugen/swap files is wel handig maar met 4200 of 5400 RPM disks vertraagd dat je mac echt enorm.

Aangezien dit draadje over virtueel geheugen gaat, heb ik het niet over de standaard swap files die door OSX aangemaakt worden.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 07:18
Jah.. En drie maal raden wat er nou bij het virtueel geheugen wordt geteld? Juist, de swap space :[ Maar goed :)

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1