Hoeveel stroom/vermogen vraagt een idle PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 672 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-08 20:25
whoei! ik heb net de energie nota gehad, en ben wel ff geschrokken. Nou heb ik m'n PC zoals dat hoort dag en nacht aan staan. Maar wat vreet zo'n ding nou eigenlijk?

's nachts is hij idle, op virusscan na. Maar soms ook wel voluit om zware processen te doen.
350Watt voeding, en 17 inch CRT monitor (Dell). Verder nog speakersetje, printer, scanner. Die staan niks te doen, maar wel aangesloten uiteraard.

De PC valt niet in slaap, alleen screensaver. Scherm gaat ook NIET uit, alleen screensaver.

Hoeveel Watt (of Ampère, dat reken ik wel om) vraagt m'n PC?

Oftewel: ga ik merkbaar minder energie gebruiken als ik m'n PC 's nachts uitzet? (Wat ík niet wil, maar vrouwlief wel... zo gaat dat nou eenmaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Een 17inch trekt als hij aanstaat zo'n 100W.

Je PC als hij idle is ook zoiets schat ik. (waarschijnlijk wel iets meer) Ik neem 150. (boxjes/scanner enzo zijn er ook nog nl.)

Dus in totall loopt er zegmaar 250W constant, ervanuitgaande dat je nachten 10 uur duren.... is dat 2,5KWh per nacht. 2*365 is 912,5KWh.

Volgens de nuon-site kost een KWh 16,36 cent.

912,5*0,1636= 149,29 euro.

[ Voor 32% gewijzigd door woekele op 10-03-2005 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Je PC heeft niet voor niets die Energy Management standen. Je monitor kan uit, of iig op standby, en je harddeschijven na bv. tien minuten idle ook. Zal wel niet veel schelen, maar toch altijd iets.

Daarnaast is het volgens mij nog steeds niet helemaal zeker wat nou een PC precies verbruikt. De specs van je CPU kan je in ieder geval opzoeken, en de wattages die hij slurpt bij vol gebruik kan je 1:1 overnemen. Voor de rest.. een HD zal rond de 15 á 20 watt liggen schat ik.

Ik houd voor een 75% idle PC rond de 175 watt aan, ik denk dat dat een redelijke schatting is.

Wil je het zeker weten, er zijn apparaten te koop die je tussen je stekkerdoos en de computer kan frotten, en die houden precies het aantal KWH bij.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tja zonder specs kunnen we _erg_ weinig he ;)

Ga maar na: mijn dual MP2400+ trekt Idle zo'm 190 Watt :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De monitor zou ik sowieso altijd uitzetten, pure stroomvreters. Kleine moeite ook lijkt me.Scheelt je ook zeker euro's op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 17:37
je monitor 's nachts aanlaten staan is onzin, nutteloos energie verspillen

Laten we eens er van uitgaan dat je CRT monitor 75watt verbruikt en 10 uur per dag nutteloos aanstaat (dus 14 uur zinvol).
Dat is 0,075kWh
10 uur -> 0,075x10 = 0,75kWh per dag
360dgn per jaar -> 0,75x360 = 270kWh per jaar
kWh prijs = 15cent?? (is maar een gok)
270x0,15 = 40,5 euro

Scheelt dus al 40,5 euro per jaar als je je monitor 's nachts uitzet (10uur minder per dag aan).

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

En als je eventjes vrouwlief wil verblijden met een rekensommetje, be my guest (Link naar tarievenpagina essent)

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

P4 3Ghz trekt als als je hem vanalles laat doen zo´n 97/125 Watt...... in idle doet ie iets van 90Watt.

Gemeten een dag lang met goede apparatuur !

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

BacardiBreezer schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 10:41:
P4 3Ghz trekt als als je hem vanalles laat doen zo´n 97/125 Watt...... in idle doet ie iets van 90Watt.Gemeten een dag lang met goede apparatuur !
Ja, en met twee nieuwe nVidia's in SLI 200 watt meer dan een 4mb PCI kaartje... /zucht

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Scyth schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 10:42:
[...]

Ja, en met twee nieuwe nVidia's in SLI 200 watt meer dan een 4mb PCI kaartje... /zucht
Zat ook een 256MB snelle kaart in :)...... Meten is weten en gokken is dokken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door BacardiBreezer op 10-03-2005 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het stroomverbruik van mijn P4 2,6mhz/800fsb, 2 xSeagate, cd-romdrive en dvd-drive, Asus 9600xt, 19 inch CRT gemeten met Energy Check 3000:

inclusief adsl-modem en monitor: 180watt (idle of full-load scheelt maar een paar watt.)

met monitor in slaapstand: 100 watt.

Vijfeneenhalf uur computeren kost ca evenveel als mijn koelkast en vriezer samen per etmaal!

Met andere woorden je pc continu laten draaien is even decadent als er 4 koelkasten en 4 vriezers op nahouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teake
Kijk! Dat zijn antwoorden waar ik wat mee kan!

Alleen de uitslag is niet echt wat ik horen wil... ;)

Powermanagment werkt niet goed op m'n PC blijkt. (Asrock K7VT2 mobo met AMD Duron 1300 cpu). De cpu heeft geen ondersteuning daarvoor. (Non ACPI compliant heet dat toch?)
Videokaartje is een heel simpel ding, die vraagt bijna niks extra.
speakerset hercules XPS 2.100 vraagt 85 Watt staat achterop. Toch ook een flinke lamp dus.

Monitor uit, etc. heeft als nadeel dat ik niet á la minuut aan het werk kan met m'n PC. Ik hou niet van wachten :)

Maar goed, per maand valt het nog wel een beetje mee, en als ik nou in elk geval de monitor in slaap laat vallen is het wel te doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

teake schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 11:09:

speakerset hercules XPS 2.100 vraagt 85 Watt staat achterop. Toch ook een flinke lamp dus.
Dat ding vreet echt geen 85 Watt continu hoor ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Stel iig je pc zo in, dat je monitor na 20min op standbye gaat.
Verder altijd monitor uitzetten als je weg gaat, of gaat slapen.

Monitor verbruikt al snel 100W, dus dat is zonde.

En verder... misschien kan je pc wel uit snachts... of is hij dan ook daadwerkelijk bezig ?

En onthoud... je doet het niet alleen voor je portemonee, maar ook voor het mileu en levensduur van je matrialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
teake, gewoon het knopje van je monitor indrukken en even wachten tot het beeld verschijnt duurt echt niet lang hoor :? Of ben je echt zo ongeduldig ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:45

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een goede Ampère-meter ertussen en de stroom meten, hiermee kan gemakkelijk het vermogen berekenen. P = U * I

Een gewone Ampère-meter durft rare getallen geven of te kleine stroom, want een computervoeding verbruikt stroom in pieken ipv een mooie sinussen. Aangezien de gewone meters op mooie sinussen afgesteld zijn. Een goede (TrueRMS) meter kan zelfs die pieken correct meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:09
jhead22 schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 11:15:
En onthoud... je doet het niet alleen voor je portemonee, maar ook voor het mileu en levensduur van je matrialen.
Voor het milieu misschien, maar ik neem aan dat je met materialen de computer componenten bedoeld. Als het goed is dan is het beter voor een computer om aan te blijven staan dan hem elke keer opnieuw op te starten.

Daarnaast wordt ik altijd moe van dit soort vragen, niet omdat het een domme vraag is, maar iedereen komt met verschillende berekeningen en ik weet nooit welke nou goed is. Ik gebruik op het moment deze:

Kilowatt * 24 * 365 * Kosten - kilo - watt - uur = Bedrag aan energie kosten
voorbeeld: 0.180 * 24 * 365 * 0.08 = 126

Ik moet toch maar eens de rekening opvragen, want de meeste mensen gaan uit van een bedrag van 15 ~ 16 eurocent, terwijl er op de websites van Nuon en Essent niet hogere bedragen dan 6 ~ 9 eurocent staat of zie ik nou wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-09 13:52
BacardiBreezer schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 10:41:
P4 3Ghz trekt als als je hem vanalles laat doen zo´n 97/125 Watt...... in idle doet ie iets van 90Watt.

Gemeten een dag lang met goede apparatuur !
dat zou toch niet kunnen? waarom wordt die dan full load zo heel veel warmer? dan moet het veschil toch veel groter zijn?

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
Wat is het nut van je werkstation snachts aan te laten staan???? server kan ik me voorstellen maar (in mijn geval dan) vreet ie bijna nix.
En als ik mijn werkstation+monitor snachts zou aan laten staan kost dat ook echt veel, weet niet wat een 21inch eizo (crt) vreet, maar hij kan bijna de kamer verwarmen dus...

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
teake schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 10:25:
whoei! ik heb net de energie nota gehad, en ben wel ff geschrokken. Nou heb ik m'n PC zoals dat hoort dag en nacht aan staan. Maar wat vreet zo'n ding nou eigenlijk?
Waarom denk je dat dat zo hoort??? Doet je PC dan wat zinnigs 's nachts? Overigens verbruikt een idle PC nog best wat stroom. De overhead van de voeding in elk geval. Verder hangt het er vanaf hoe je je powermanagement instelt. Een draaiende harddisk kost stroom. Een videokaart die een screensaver weergeeft kost stroom (ook al staat je monitor uit). Een monitor is al gauw 80W bij zwart scherm en 100W bij verlicht scherm. 5W in standby. 0,3W in 'uit'. Zelfs je computer met de ATX powerswitch uit hebben staan kost nog steeds 5W (maar aan kost al gauw 100 of meer). Een processor die idle teruggeklokt wordt in combinatie met een temperatuurgeregelde fan scheelt zo weer 20W. Als je dat niet hebt (zit alleen op mobiele procs en de Athlon 64 vzviw) en je windows draait verbruikt je PC idle een stuk meer dan onder linux (linux gebruikt de halt instructie als er niks te doen is, windows blijft vrolijk uit z'n neus vreten). Kortom geen reden om je PC aan te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Martinus schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 11:36:
[...]

dat zou toch niet kunnen? waarom wordt die dan full load zo heel veel warmer? dan moet het veschil toch veel groter zijn?
Hij heeft het waarschijnlijk over de complete computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

cardinal808 schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 11:24:
[...]
Ik moet toch maar eens de rekening opvragen, want de meeste mensen gaan uit van een bedrag van 15 ~ 16 eurocent, terwijl er op de websites van Nuon en Essent niet hogere bedragen dan 6 ~ 9 eurocent staat of zie ik nou wat over het hoofd?
Ik las vanmorgen ergens een topic dat dat lage bedrag van Nuon en Essent puur de stroomprijs is, zonder leveranciers- en netwerkkosten of zoiets.

EDIT:
Hier, dus: Thuisserver draaiende tweakers en de stroomkosten. Staat nog meer discussie over stroomverbruik van een pc.

[ Voor 12% gewijzigd door Bra-Jo op 10-03-2005 11:57 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Martinus schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 11:36:
[...]

Dat vroegen wij ons ook af...... ding speelde een DVD af, was aan het defraggen, hadden muziek aan staan..... goede CPU-load gegenereerd.

Ik ben van mening dat PC's niet zoveel power trekken...

Fannen en andere rommel werken daar opzich wel aan mee btw :)

[ Voor 8% gewijzigd door BacardiBreezer op 10-03-2005 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teake
EDIT:
Hier, dus: Thuisserver draaiende tweakers en de stroomkosten. Staat nog meer discussie over stroomverbruik van een pc.
:'( geen toegang... (ook niet als ik ingelogd ben)

Error™Er is iets fout gegaan. Probeer het later nog eens, of ga terug.

De gebruiker heeft geen toegang tot dit forum.
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)

[ Voor 33% gewijzigd door teake op 10-03-2005 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

teake schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 12:01:
[...]

Moet je meer gepost hebben ofzo of langer aanwezig zijn op dit forum...... dunno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-07 09:49

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

ik heb zo eeen meter ervoor en heb ff gekeken wat mijn pc verbruikt..

ik heb het volgende systeem.

amd 3500 @4300 boxed cooler.
1 dvd writer sony dru 700 en 1 dvdrom lite on
1 cd writer plextor en een cdrom philips.
1 hd 120 gb wd
floppy drive
1 x club 3d 6600 gt
monitor lg f700p
en nog wat coolertjes voor hd en airflow
en ook nog een lcd scherm.

dit samen verbruikt 155 tot 160 wat in idle stand..
d8 dat dit een redelijk indicatie was..

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

teake schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 12:01:
[...]

Sorry, niet bij stilgestaan dat niet iedereen daar in kan...
Hee, ik zie geen HK / SG / NSTM
Het kan kloppen dat je deze forums niet ziet, of dat linkjes een not_allowed (=Helaas je hebt geen toegang...) opleveren. SG, NSTM, TF en de HK zijn nu eenmaal niet de core-business van GoT. GoT is als hoofddoel computer-related en dat willen we eigenlijk graag zo houden. Omdat er in het verleden nogal wat mensen op GoT kwamen om alleen maar te chatten i.p.v. te helpen, zijn deze 3 forums verborgen. Als je toegang wilt krijgen tot deze forums, hoef je alleen maar te laten zien dat je geïnteresseerd bent in computers en randapparatuur. SG en NSTM krijg je namelijk vanzelf te zien als je 30 dagen of langer geregistreerd staat en 50 of meer posts op het forum geplaatst hebt. Zie ook Techposts afgeschaft
Kwoot uit de Lieve Adjes FAQ (Lieve Adjes FAQ)

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

cardinal808 schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 11:24:Ik moet toch maar eens de rekening opvragen, want de meeste mensen gaan uit van een bedrag van 15 ~ 16 eurocent, terwijl er op de websites van Nuon en Essent niet hogere bedragen dan 6 ~ 9 eurocent staat of zie ik nou wat over het hoofd?
Als je goed kijkt op de Nuon-site staat er iets van 16 cent, dat andere is exclusief allerlei belastingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CRT 's nachts aan laten staan is zonde. Het kost reteveel energie en de levensduur van de CRT wordt er ook nog eens gigantisch veel korter mee ook. Ook programmaatjes draaien zoals S2kctl (als je een AMD hebt) en speedfan, die je cpu automatisch kan downclocken als ie niks te doen heeft, schelen aardig in het stroomverbruik van je CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 15:20
Zijn hier geen meetapparaten voor? Las laatst een artikel in een duits tijdschrift wat hier dieper op ingaat. Was volgens mij de laatste pcwelt. Daar ook de reden gevonden om sneller over te stappen op een tft aangezien dat ongeveer €150 scheelt op jaarbasis met mijn 19" crt. Ben zelf eigenlijk nu op zoek naar zo'n apparaat om te meten, iemand tips (in dld kun je ze gratis lenen is dit ook zo in nl?)

ff een scan:
Afbeeldingslocatie: http://www.mgvellinga.nl/stroom.gif

[ Voor 9% gewijzigd door pretorian_nl op 10-03-2005 14:57 ]

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
@hierboven

meetapperaten? Je bedoelt voor het verbruik te meten? Natuurlijk bestaan deze apparaten, kijk op conrad en zoek achter "ENERGY MONITOR 3000" iets van een 40Euro of "ENERGY-CHECK 3000" komt iets van een 20Euro, je kunt ook zoeken op "Energiekostenmeters" maar dan zijn de vorige meters de enige geloof ik die je in je stopcontact kunt prikken.

de "energy monitor 3000" kan bv het effectieve vermogen in W uitlezen en het verbruik in kW. Kan data bijhouden dus kun je op maand of jaarbasis je energie verbuik in de gaten houden

specs van energy monitor 3000: (van conrad.nl)
Het professionele apparaat als het erom gaat om "stroomvreters" thuis te ontmaskeren. Want behalve de gebruikelijke weergaven van het effectief vermogen in W en verbruik in kWh, worden op de 3-regelig display de werkfactor cosφ, het type belasting (inductief of capacitief) en de netfrequentie aangegeven. Door de geïntegreerde reservebatterij is de programmering en het uitlezen van opgeslagen waarden zelfs in uitgeschakelde toestand mogelijk. Daarbij kunt u op basis van de eerste gegevens een prognose maken voor de stroomkosten over een week, een maand of een heel jaar. Zelfs de vaak onderschatte stand-by-kosten van televisietoestellen en satellietontvangers worden exact berekend.
Technische spec.: Effectief vermogensbereik 1,5 tot 3000 W, resolutie 0,1W, nauwkeurigheid ± 1% ± 1 digit • Verbruiksmeting 1 Wh - 9999 kWh • Registratieduur max. 99 dagen • Voedingsspanning 230 V ± 10% • Eigen vermogensopname ca. 1,8 W.

Professioneel apparaat met Cosφ-weergave
Inclusief kostenprognose voor een week, maand en jaar
Dit was toch wat je bedoelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 15:20
Thnks, dat is inderdaad wat ik zocht.

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!