De nieuwswaarde van een scrollende lap tekst

Pagina: 1
Acties:

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Op mn werk ben ik bezig met de website van het bedrijf ter vervanging van de reeds bestaande website. Op de voorpagina wenst men hier de (zeg 25) laatste nieuwtjes uit de eu te willen hebben staan in een lichtpaars vierkant. Ok, tot zo ver heb ik er geen problemen mee en dit heb ik ook gemaakt.

Nu echter komt de vraag of ik het vierkant een vaste grootte wil geven en de gehele inhoud van onder naar boven wil laten scrollen en als alles voorbij is gekomen weer opnieuw te beginnen. Dat vormt op zich ook geen probleem voor mij om te maken maar ik wil het niet maken....

In mijn visie straalt een stuk scrollende tekst niet per definitie "dit is nieuws" uit zeker niet als de tekst al in een kleur vierkant staat dat nergens anders voor zal komen op de gehele site en er al duidelijk "In the EU today" boven vermeld staat met een h1 kop. Bovendien scrollt de tekst niet op browsers waar javascript uit staat of er iets mis mee is en ook komt er als alles voorbij gescolled is een groot paars vierkant te staan (tenminste, ik zie even geen manier om dat te verhelpen als ik het ga maken)

Wat denken jullie;
Is scrollende tekst mooier?
Straalt scrollende tekst "nieuws" uit?
Zijn er betere alternatieven?
Heeft iemand argumaneten waarom ik het niet zou implementeren?

(Ikzelf heb al voorgesteld er simpelweg de eerste 5 weer te geven met een link naar de rest. Ik vindt bewegende elementen als dit niet functioneel is maar onnodig en vervelend. (uitschuifmenu voorbeeld van functionele beweging))

• Kayshin
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-03-2018

Kayshin

Bl@@T @@P!!!

Ik denk dat als dat bedrijf dat wil, dat je het moet maken.

Als een bedrijf tegenmij zegt: Doe het zo en zo, en ik ben het er niet mee eens, dan denk ik dat het bedrijf toch mijn klant is en dat zij koning zijn op dat moment.

Een scrollende lap tekste kan in sommige gevallen wel uitstralen dat er iets aan de hand is, het probleem zou alleen kunnen zijn dat mensen aant lezen zijn en dat het dan meteen weg is...

Zou je een onmouseover stop erin moeten bouwen ofzo.

My personal videoteek: -Clique-; -NMe- is een snol!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Een nieuwsticker dus :)

Tsja, het kan toegevoegde waarde hebben; op CNN ofzo lees ik ook altijd de headlines die onderin voorbijkomen. Vwb de implementatie zijn er een aantal dingen waar je qua usability rekening mee kan houden:
- zorg dat het scrollen ophoud zodra de gebruiker er met z'n muis overheen gaat
- zorg dat voor non-JS capable browsers het geheel scrollbaar is dmv een scrollbar
- het 'grote paarse vlak aan het eind' is best op te lossen; als je bijvoorbeeld al je nieuwsitems in een JS array hebt staan dan houd niets je tegen het 1e item weer vlak na het laatste item te plakken.
- geef de gebruiker een keuze :)

Intentionally left blank

Verwijderd

Tja, als ze het zo willen moet je het zo doen. Je kan ze hoog uit adviseren om het anders te doen.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15

Zoefff

❤ 

Scrollende tekst vind ik vaak onoverzichtelijk. Als je nieuws wilt brengen, dan moet je zorgen dat het meteen beschikbaar is, en ik het direct kan lezen. Als je moet wachten totdat er iets voorbij gescrolled komt, dan ben ik al lang weg.

Een mooiere oplossing is bijvoorbeeld 25 headlines met een linkje, of een x aantal nieuwsjes, en een linkje naar meer nieuws.

Maarja, als het bedrijf perse zegt een scrollend ding te willen hebben, dan heb je weinig keus ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
nieuwsticker, ok, ik wist dat er een woord voor was, ik kwam er alleen niet op. :P

Ik maak de website voor het bedrijf waar ik werk, en een collega is kwa rol in dit geval "de klant". Als ik het er niet mee eens ben ga ik er gewoon tegen in. Het probleem is dat deze collega al vaker websites heeft gemaakt en in ze allemaal duidelijk naar voren komt wat de denk- en werkwijze is en dat is er een die niet goed past bij de mijne.
Bijvoorbeeld: Een website moet ook goed bruikbaar zijn voor anderen bijvoorbeeld en in het orginele ontwerp was er een klein grijs lettertype dat wel leesbaar was voor de ontwerper, maar mijn andere collega's vonden het allemaal lastig te lezen. Het hoofdgedeelte van de website was zelfs vaag tov het menu en de infoboxen aan de zijkant...

Ik ben het grotendeels met zoefff eens, alleen die laatste zin niet; want als ze twee dingen willen, en die twee dingen conflicteren volgens mij met mekaar mag ik daar best op wijzen en zorgen dat dit goed komt...

Voor de duidelijkheid, het is verticaal scollende tekst!

crisp
- Dat het scrollen op moet houden had ik eigenlijk al bedacht
- Moet ik voor de js browsers dan zorgen dat de scrollbar weg wordt gehaald (dmv js) zodat deze bij ontbreken van js wel zichtbaar is? (bedoelde je dat?)
- Ja, maar die methode staat dan weer haaks op de gewenste manier van invoer (ze willen met een script direct de html plakken en eventueel aanpassen als nodig). Dan moet ik weer een query ofzo gaan laten genereren. Ik had in ieder geval die methode wel al bedacht maar moet nog even zien hoe dit gaat werken met de personen die het online moeten zetten.
- Wat voor keuzes heb je in gedachte??

[ Voor 11% gewijzigd door RwD op 10-03-2005 10:21 ]

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 17:12
RwD, crisp bedoelt hoogstwaarschijnlijk een mogelijkheid om gebruikers te laten kiezen voor een alternatief, dus geen scrollende lap tekst maar gewoon een stilstaand lijstje met updates.

En je kan doormiddel van Javascript juist net de HTML die wordt uitgepoept omvormen tot een scrollende bar tekst, als er gewoon leesbare HTML beschikbaar is krijgen niet-Javascript browsers die HTML te zien, terwijl je met een hoop leuke DOM-scripting dan een scrollende lap tekst kan maken, mooi degradable dus.

Skat! Skat! Skat!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

RwD schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 10:19:
[...]
- Ja, maar die methode staat dan weer haaks op de gewenste manier van invoer (ze willen met een script direct de html plakken en eventueel aanpassen als nodig). Dan moet ik weer een query ofzo gaan laten genereren. Ik had in ieder geval die methode wel al bedacht maar moet nog even zien hoe dit gaat werken met de personen die het online moeten zetten.
Gebruikers zelf HTML laten invoeren is natuurlijk vragen om problemen ;)

Intentionally left blank

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Er zijn hier een paar factoren die volgens mij niet goed samen werken :(
  1. Ik wil het liefst geen scrollende maar stilstaande tekst.
  2. Als de tekst per se moet scrollen wil ik dat het eerste item op het einde weer aan sluit bij het laatste zonder het hele vlak leeg te krijgen. Voor dit laatste heb ik een javascript array nodig.
  3. Als laatste wil ik dat dit alles zichtbaar is onder iedere browser ook als javascript uit staat.
Dit alles brengt me er toe dus als enige oplossing te kunnen geven een stuk statische tekst dat door javascript verwijderd wordt en waarvoor in de plaats tekst uit een javascript array getoont zal worden. Is dat dan ook de juiste oplossing als ik het per se moet implementeren??

Maarrrrr, eigenlijk wil ik het dus niet implementeren (punt 1) omdat ik het persoonlijk lelijk en onhandig vindt (tekst staat niet in beeld en ik moet gaan wachten (dit irriteert me op de tweakers frontpage bij het "upcomming nieuws" ook. Liever had ik daar een instelbare lijst))
Heeft iemand hier toevallig ooit een onderzoek naar gedaan/gelezen. Of weet iemand uit ervaring of een newsticker wel zo'n goede oplossing is (de te scollen tekst is in dit geval dikwijls ver over de 100 regels)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

RwD schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 10:19:

Het probleem is dat deze collega al vaker websites heeft gemaakt en in ze allemaal duidelijk naar voren komt wat de denk- en werkwijze is en dat is er een die niet goed past bij de mijne.
Ik kan begrijpen dat zoiets heel ergerlijk is, iemand die opdrachtgever wil spelen vanuit de rol van wat hij zelf kan met iets als bv Frontpage en zijn hobbysite over schildpadden, haalt je idd al snel het bloed onder de nagels vandaan..

Maar ik zou aanraden om te proberen te voorkomen dat jullie discussie gaat over zaken als 'of een nieuwsticker _mag_ op een bedrijfssite' ...
Dat is een non-discussie, natuurlijk kan een nieuwsticker in sommige gevallen wel degelijk,
het _kan_ soms een toegevoegde waarde bieden, en als de vormgever goed is, kan het er ook enorm net uitzien...

Maar daarvoor is het wel van belang dat van tevoren goed geinventraiseerd zijn wat precies de eisen zijn aan zo'n nieuwsticker:
laat de opdrachtegever bijvoorbeeld eens een reeele voorbeeldsituatie scheppen, met 25 nieuwsberichten die erin moeten komen, laat hem opschrijven hoe vaak dat upgedate moet worden en hoeveel tijd dat kost.. (goede kans dat de realisatie dat men wel dagelijks een half uur kwijt is aan het 'actueel houden' van die nieuwsticker, toch een ander beeld geeft aan het 'leuk idee')

Bespreek daarbij zaken als 'uitstraling', vaak komt de opdrachtgever dan niet verder dan cliche's, als 'een zakelijke uitstraling' ...
maar jij kunt dan juist als vormgever zijn 'iddeeen' omzetten in feitelijke vormgevingstechnische zaken die horen bij een zakelijke uitstraling, en natuurlijk laat je dan vastleggen dat te kleine, lichtgrijze letters niet kunnen, fel kleurgebruik e.d.

Op die manier zorg je ervoor dat ook de wensen van de opdrachtgever vooraf al sterk 'ingeperkt' worden, dat deze 'realistisch' en praktisch moeten worden, waardoor je jezelf een beetje beschermd tegen al te hemelstormende ideeen,
anderszijds zorg je ook dat je bij ideen die je zelf niet echt voorstaat, ook in de uitvoering een zekere rem kunt inbouwen, dat deze de 'vorm' niet tezeer verstoren (misschien blijken ze achteraf wel degelijk een toevoeging te zijn zelfs, waar je niet achter was gekomen als je het niet probeert) ...

Voorkom als vormgever de naam te krijgen enkel een 'dwarsligger' te zijn, die altijd bij leuke ideeen moeilijk gaat zitten doen, daarmee maak je je werk enkel lastiger.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
RM-rf schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 12:23:
[...]

Ik kan begrijpen dat zoiets heel ergerlijk is, iemand die opdrachtgever wil spelen vanuit de rol van wat hij zelf kan met iets als bv Frontpage en zijn hobbysite over schildpadden, haalt je idd al snel het bloed onder de nagels vandaan..
idd, en je kunt het ook niet zeggen, want dan wordt iedereen boos :P Behalve dat het ook niet erg professioneel is om zo te reageren
Maar ik zou aanraden om te proberen te voorkomen dat jullie discussie gaat over zaken als 'of een nieuwsticker _mag_ op een bedrijfssite' ...
Dat is een non-discussie, natuurlijk kan een nieuwsticker in sommige gevallen wel degelijk,
het _kan_ soms een toegevoegde waarde bieden, en als de vormgever goed is, kan het er ook enorm net uitzien...

Maar daarvoor is het wel van belang dat van tevoren goed geinventraiseerd zijn wat precies de eisen zijn aan zo'n nieuwsticker:
laat de opdrachtegever bijvoorbeeld eens een reeele voorbeeldsituatie scheppen, met 25 nieuwsberichten die erin moeten komen, laat hem opschrijven hoe vaak dat upgedate moet worden en hoeveel tijd dat kost.. (goede kans dat de realisatie dat men wel dagelijks een half uur kwijt is aan het 'actueel houden' van die nieuwsticker, toch een ander beeld geeft aan het 'leuk idee')
Alleen is het jammer dat de huidige site een dergelijke oerlelijke newsticker heeft en het dagelijks vrij weinig tijd kost om te updaten. Het nieuwe systeem zal het zelfs sneller kunnen ongeacht de methode.
Bespreek daarbij zaken als 'uitstraling', vaak komt de opdrachtgever dan niet verder dan cliche's, als 'een zakelijke uitstraling' ...
maar jij kunt dan juist als vormgever zijn 'iddeeen' omzetten in feitelijke vormgevingstechnische zaken die horen bij een zakelijke uitstraling, en natuurlijk laat je dan vastleggen dat te kleine, lichtgrijze letters niet kunnen, fel kleurgebruik e.d.
Jammer genoeg zit ik vast aan een aantal zaken;
  • Moederbedrijf heeft een styleguide (dus ik heb al weinig speling ruimte)
  • Er kijkt een ontwerpster mee die al lelijke wijzigingen wilde doorvoeren (waaronder een 4de kleur blauw die niet bij de andere 3 past)
  • Het ontwerp is niet door mij gemaakt en is met anti-aliasing op de letters aan naar de ontwerpster gestuurd voor een beoordeling. 8)7
  • Het ontwerp heeft een exotisch lettertype voor menu-items
Op die manier zorg je ervoor dat ook de wensen van de opdrachtgever vooraf al sterk 'ingeperkt' worden, dat deze 'realistisch' en praktisch moeten worden, waardoor je jezelf een beetje beschermd tegen al te hemelstormende ideeen,
anderszijds zorg je ook dat je bij ideen die je zelf niet echt voorstaat, ook in de uitvoering een zekere rem kunt inbouwen, dat deze de 'vorm' niet tezeer verstoren (misschien blijken ze achteraf wel degelijk een toevoeging te zijn zelfs, waar je niet achter was gekomen als je het niet probeert) ...
Ik ben er denk ik te laat mee met het opstellen van deze zaken, had nooit gedacht dat het binnen het bedrijf echt een punt zou gaan worden 8)7
Voorkom als vormgever de naam te krijgen enkel een 'dwarsligger' te zijn, die altijd bij leuke ideeen moeilijk gaat zitten doen, daarmee maak je je werk enkel lastiger.
Ik heb het idee dat de opdrachtgever dit wel al denkt gezien de reactie als ik ieder hobbysite idee "afkeur" omdat ik niet graag een hobby-uitstraling wil creeeren.

In het geval van deze newsticker wilde ik toch maar eens even gaan nakijken wat de mensen hier er van vinden omdat ik zelf niet zeker was of dit nu wel of niet een goed idee is...

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik heb het al eens gemaakt: www.vhvg.nl (en ja, die intro wilden ze hebben en die site stamt uit mijn "design-is-niet-mijn-sterkste-kant"-tijdperk rond 2001 :X )

Ik denk dat het nog niet eens een zo heel onaardig gelukt is (hoewel ik sowieso al een schurft heb aan bewegende content :P ). Als het het dus maar een beetje aankleedt met wat plaatjes ofzo.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik het er mee eens ben. Ik vind zo'n ding ook niet erg praktisch en zie liever gewoon wat linkjes onder elkaar zoals op nu.nl ofzo.

Disclaimer: Dit is niet bedoeld als spam, maar gewoon als voorbeeld. De teksten op die site worden middels een CMS ingevoerd en heb ik geen invloed op (niet dat er enge dingen staan ofzo, maar soms wel :X dingen))

[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 10-03-2005 18:03 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 14:26

gvdh81

To got or not to got..

Ok ok, ik vind het ook niet echt alles, maar als het is wat de klant wil...

Wat denk je hiervan:
1) http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex2/crosstick.htm
2) http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex2/cmarquee2.htm

En er zijn er nog meer:
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex2/index.html

Persoonlijk vind ik de 2e het mooiste.

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Nou, eigenlijk als ik het moet maken was ik van plan om een nieuwe te schrijven zodat het eerste nieuwsitem vast zit aan het laatste. Dat hebben geen van die scripts....

(Ik ben trouwens niet op zoek naar een script (Tenzij iemand toevallig een scroll script heeft waarbij het eerste item meteen volgt op het laatste ;)))
Pagina: 1