Hey tweakers,
Op dit moment heb ik (samen met twee collegae) een adviserende rol op ICT binnen een gezondheidscentrum in Eindhoven.
De Situatie
De huidige configuratie van computer bestaat op dit moment uit verschillende Mac's en een G5 Server. Op dit moment beschikt het bedrijf over een ISDN internetverbinding. Ze hebben aangegeven een permanente verbinding met het internet te willen zodat thuis werken mogelijk wordt.
Omdat er binnen het gezondheidscentrum zeer vertrouwelijk informatie rond gaat m.b.t. tot patientgegevens moet de verbinding met internet goed beveiligd zijn tegen aanvallen van buiten.
De plannen voor het netwerk beginnen aardig concrete vorm aan te nemen en de tijd is gekomen om naar uitgebreid vooronderzoek een beslissing te nemen omtrent de Firewall.
De Eisen
Veiligheid en betrouwbaarheid, logisch. Verder moet de Firewall VPN ondersteuning hebben en tussen de 10 en 20 gebruikers tegelijkertijd kunnen afhandelen.
Doordat er een mogelijkheid bestaat dat de applicatie via VPN komt te draaien is volgens ons Intrusion Protection System (IPS) op layer 7 een vereisde.
En natuurlijk zoals altijd de eis vanuit de organisatie, betaalbaar
.
De Kandidaten
Op dit moment hebben we na veel afvaller de volgende twee kandidaten over.
- NetASQ F25 ( IPS-Firewall)
- Cisco Pix 506E ( Firewall)
De Beredenatie
Zelf gaat onze voorkeur uit naar de Cisco Pix 506E . Hieronder in het kort onze beredenatie misschien dat julie daar nog op of aanmerking op hebben.
Is er iemand die ervaring heeft met de NetASQ die mij kan helpen met deze keuze. Hoe kan het dat de NetASQ zoveel goedkoper is en relatief gezien gelijke en soms hogere specificaties heeft dat de Cisco? En in hoever gaat scannen van het netwerk verkeer op OSI Layer 7 niveau mijn netwerk vertragen? En welke keuze zouden julie maken tussen deze twee?
Ik hoop voldoende informatie gegeven te hebben om deze vraag beantwoordbaar te maken. Alvast bedankt voor de reactie.
Op dit moment heb ik (samen met twee collegae) een adviserende rol op ICT binnen een gezondheidscentrum in Eindhoven.
De Situatie
De huidige configuratie van computer bestaat op dit moment uit verschillende Mac's en een G5 Server. Op dit moment beschikt het bedrijf over een ISDN internetverbinding. Ze hebben aangegeven een permanente verbinding met het internet te willen zodat thuis werken mogelijk wordt.
Omdat er binnen het gezondheidscentrum zeer vertrouwelijk informatie rond gaat m.b.t. tot patientgegevens moet de verbinding met internet goed beveiligd zijn tegen aanvallen van buiten.
De plannen voor het netwerk beginnen aardig concrete vorm aan te nemen en de tijd is gekomen om naar uitgebreid vooronderzoek een beslissing te nemen omtrent de Firewall.
De Eisen
Veiligheid en betrouwbaarheid, logisch. Verder moet de Firewall VPN ondersteuning hebben en tussen de 10 en 20 gebruikers tegelijkertijd kunnen afhandelen.
Doordat er een mogelijkheid bestaat dat de applicatie via VPN komt te draaien is volgens ons Intrusion Protection System (IPS) op layer 7 een vereisde.
En natuurlijk zoals altijd de eis vanuit de organisatie, betaalbaar
De Kandidaten
Op dit moment hebben we na veel afvaller de volgende twee kandidaten over.
- NetASQ F25 ( IPS-Firewall)
- Cisco Pix 506E ( Firewall)
De Beredenatie
Zelf gaat onze voorkeur uit naar de Cisco Pix 506E . Hieronder in het kort onze beredenatie misschien dat julie daar nog op of aanmerking op hebben.
Mijn VraagWij zijn tot deze conclusie gekomen, nadat wij in overleg hebben besloten dat Layer 7 filtering daadwerkelijk nodig is om de patiëntgegevens te beschermen. Als gevolg van deze keuze bleven er twee opties over. De Cisco PIX 506E en de NetASQ F25.
Wij persoonlijk, geven alle drie de voorkeur aan de Cisco PIX 506E. De NetASQ heeft als hoofddoelgroep de thuiswerker, en dat is tevens de reden dat hij bij voorbaat al afvalt. Tevens heeft Cisco een betere naam , bij ons, dan NetASQ.
Cisco apparatuur is beter te beheren. Dit omdat de Cisco een webinterface heeft, in tegenstelling tot de NetASQ, die met een Windows programma beheert moet worden en slechts beperkte web mogelijkheden kent. Bij een implementatie in een Apple/MAC omgeving, zoals hier het geval is, schiet dit tekort.
Het enige nadeel is van de Cisco is de hogere prijs, maar hier tegenover staat een hogere kloksnelheid wat een snellere doorstroom van het netwerkverkeer garandeerd. Ook kent de Cisco een connectie limiet van 25,000. De limiet van de NetASQ daar in tegen is slechts 2,500 , wat net niet genoeg is voor circa 10 gebruikers.
Vanuit de organisatie is gebleken dat de voorkeur eerder uitgaat naar de Cisco dan de NetASQ, heeft ons uiteindelijk doen besluiten.
Is er iemand die ervaring heeft met de NetASQ die mij kan helpen met deze keuze. Hoe kan het dat de NetASQ zoveel goedkoper is en relatief gezien gelijke en soms hogere specificaties heeft dat de Cisco? En in hoever gaat scannen van het netwerk verkeer op OSI Layer 7 niveau mijn netwerk vertragen? En welke keuze zouden julie maken tussen deze twee?
Ik hoop voldoende informatie gegeven te hebben om deze vraag beantwoordbaar te maken. Alvast bedankt voor de reactie.
[ Voor 3% gewijzigd door G F0rce 1 op 10-03-2005 09:15 ]
I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin