Inleident verhaaltje: | |
Ik heb van mijn vaders werk een weekje een laptop mogen gebruiken thuis om te kijken hoe dat ging en wat de dingen zouden zijn waaraan ik mij zou gaan ergeren zodat ik daar op kon letten als ik er zelf 1 zal gaan kopen. | |
Welke laptop? | |
Toshiba SP4600 • Pentium3 700Mhz • 128Mb ram • CD-Rom, floppy ingebouwd • 10gig schijf | |
![]() | |
Wat heb ik met de laptop allemaal gedaan? | |
Alles goed en wel maar de laptop deed het maar 30min. op 1 lading.... Dus ik opladen (4uur ofzo) en kijken hoelang de laptop meeging op 1 accu lading en ondertussen mp3tjes draaient. Ondertussen ook nog het palletje waar de klep op valt eens geprobeert om te kijken hoe dat hele standby verhaal functioneerde. Dat ging allemaal lekker totdat hij leeg was (viel bij 5% uit, maar dat metertje klopte al niet helemaal lekker). Ook nog getest of dat meterje wat nauwkeuriger ging werken als ik de accu eruit haalde terwijl hij aan stond en erweer in deed. | |
Eerste problemen | |
Ik had alleen dat het scherm soms zwart werd (vanaf ik de laptop gebruikte 3x ofzo) maar als ik weer op het eerder genoemde palletje drukte dan werkte het weer. | |
De laptop is kapot | |
Toen nam mijn vader de laptop mee naar zijn werk (niet gestoten ermee ofzo) en toen een collega die laptop een dag later wilde gebruiken was hij kapot... | |
Kadootje | |
De laptop was eigenlijk al bijna afgeschreven door mijn vaders bedrijf, en ze gaven mijn vader de laptop mee naar huis nadat de ict stagair (2e jaars mbo-er, zelfde opleiding als ik) van alles had uitgeprobeert. Wat precies is mij niet helemaal duidelijk.... Dus ik zit hier met een laptop die het een tijdje terug nog gewoon deed, en die ik mag houden als ik 'm weer op gang help! | |
Wat gebeurd er nog wel? | |
Met adapter: (met of zonder accu erin hetzelfde resultaat) Als je 'm aanzet hoor je een fractie van een seconde (1/2 seconde ofzo) de ingebouwde floppydrive brommen (net alsof dat pickup gevalletje heen en gaat). De lampjes gaan niet branden op de laptop en er gebeurd helemaal niks. | |
Met alleen accu erin en zonder adapter: Er gebeurd helemaal niks, geen geluid; geen ledjes die aangaan. | |
De adapter: Die heeft mijn vader doorgemeten maar doet het nog prima. | |
De accu: Die doet helemaal niks (?) als mijn vader die op allerlei manieren doormeet.. Mijn vader heeft op de contacten waar + en - staan gemeten. | |
De hardeschijf en ram geheugen: Deze werken nog goed volgens de ict beheerder van mijn vaders werk = getest | |
Wat doet hij niet? | |
De laptop doet niks behalve het hierboven genoemde geluidje, er gaat zelfs geen ledje branden; ook niet voor even. | |
De accu word niet opgeladen met adapter in het lichtnet, gaat ook geen laad ledje branden | |
De accu is te ver ontladen of laad zich niet uilezen door multimeters(?!) | |
![]() | |
Label van de accu: | |
![]() | |
Mijn vaders theorie: | |
De laptop moet opstarten met de accu erin en de accu is te diep onladen dus start de laptop niet op. De laptop heeft de accu nodig om de stroom/spanning(?) te stabiliseren; ook als je met netvoedding opstart. | |
Oplossing? | |
Ik ben helemaal radeloos wat het probleem kan zijn, ik denk dat we (ik en mijn vader) de hele laptop gaan ontleden en zoveel mogelijk het probleem proberen te achterhalen. Dit gaat gaat alleeen nog een tijdje duren omdat ik de laptop niet open kan schroeven, pols gebroken en arm in het gips ![]() De laptop is voor de rest nog een mooi ding met wifi erin en we zijn er over aan het nadenken om voor +-100,- een accu te bestellen als de laptop daarmee gered is (ook omdat deze bijna geen capaciteit meer heeft) Mijn vader neemt morgen de accu mee naar zijn werk en gaat daar even kijken hoe die er voor staat. Ik heb mijn vader al gewaarschuwd over de gevaren van LION accu's maar wat hij gaat uitspoken ermee is mij nu nog een raadsel (?!) • Wat is de functie van al die contacten op de accu, en welke moeten we nemen om te meten? (is de accu wel door te meten?) • Wat denken jullie dat er met deze laptop aan de hand is? • Kan dit allemaal veroorzaakt worden door een te oude/versleten accu die te ver leeg getrokken is? • Is de accu nog te reanimeren enof in betere staat te krijgen? • Kan het moederbord gefrituurt zijn?; en wat voor soort niet(goed) functionerent component kan dit veroorzaken? Als jullie nog info nodig hebben dan zoek ik het graag na. |
[ Voor 4% gewijzigd door Lennart_1337 op 10-03-2005 14:59 ]