[XP] Nieuwe install; zwart scherm....

Pagina: 1
Acties:

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-04 19:35

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Mijn huidige XP-install is vervuild en om opnieuw te beginnen wil ik (weer) een schone installatie doen. Vol goede moed begonnen... documenten veilig gesteld, mail opgeslagen, etc....

XP-CD erin en opnieuw opstarten (BIOS is ingesteld om eerst te booten vanaf CD)...

PC start op, POST-sequence doorlopen, op [Enter] tikken om vanaf CD te starten... werkt prima. PC boot vanaf CD en ik krijg ook de mededeling: "De hardware-configuratie wordt gecontroleerd....". Daarna gaat het scherm op zwart en dan is het afgelopen :( De PC doet niets meer...

Om meteen met de deur in huis te vallen...Het afgelopen half jaar (sinds mijn vorige install) is er hardwarematig niets aan mijn PC veranderd en ook de gebruikte installatie-CD is dezelfde (die ik al meermaals voor mijn PC heb gebruikt). Ik ben dus ten einde raad...

- De CD is nog gewoon goed
- Hardwarematig niets veranderd
- BIOS-instellingen zijn ook onveranderd

Ik weet het dus even niet meer.... Hoe krijg ik in hemelsnaam mijn installatieproces weer op gang?

De specs van mijn PC:
- Asus A7N8X-E DeLuxe
- AMD XP 2800+ (Barton)
- 2x 512MB PC2700 DDR SDRAM (TwinMOS)
- Palit nVidia GF5900XT 128MB AGP videokaart
- 120GB Maxtor DiamondMax 9 8MB SATA HDD
- 200GB Maxtor DiamondMax 10 8MB SATA HDD
- NEC 3500 AG 16x DVD-RW
- unknown 16x DVD-ROM
- Chieftec 340W PSU

Het gaat trouwens om XP Prof NL.... Hulp graag gewenst en zeer geappricieerd! :)

/edit:
Voor de volledigheid... De WinXP setup wordt dus niet gestart. Hij houdt ermee op voordat mij de mogelijkheid wordt geboden om op F6 te drukken om de benodigde SATA-drivers te installeren...

Ook weet ik uit ervarging dat het even kan duren voordat de PC verder gaat, maar zelfs na 10 minuten wachten gaat hij niet verder.

[ Voor 13% gewijzigd door Wok op 10-03-2005 01:24 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• bernurd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

bernurd

Hou het makkelijk...

Probeer het eens met een andere cd. Of met een ander OS.
Doet je oude versie het nog wel? Of is die intussen ook al gecrashed?

Ik heb geen bijzondere talenten. Ik ben alleen erg nieuwsgierig.

Verwijderd

ik denk eerder dat je het probleem bij hardware moet zoeken.

ram, cpu, voeding, sata controller, bekabeling

• bernurd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

bernurd

Hou het makkelijk...

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 16:56:
ik denk eerder dat je het probleem bij hardware moet zoeken.

ram, cpu, voeding, sata controller, bekabeling
Zoiets gaat toch niet zomaar kapot? Hij draaide eerst nog gewoon. Er waren dus geen problemen voordat hij begon.

Ik heb geen bijzondere talenten. Ik ben alleen erg nieuwsgierig.

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

bernurd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 16:58:
[...]

Zoiets gaat toch niet zomaar kapot? Hij draaide eerst nog gewoon. Er waren dus geen problemen voordat hij begon.
Tja... dat probleem ken ik.

Echt gebeurd: PC moest upgrade hebben van W2K naar XP.
W2K draait en bestanden heb ik veilig gesteld. DVD erin met XP image...gaat goed...
Image klaar en rebooten maar....BAM! geen beeld. Na controle bleek zomaar, in eens m'n monitor overleden te zijn. Andere monitor eraan en gaan met die banaan.

Om ontopic iets te zeggen: probeer eens je oude install op te starten of probeer eens een live-cd van een of andere linux distro.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Haal eens alle usb apparaten van de computer af, dat hielp bij mij ook wel eens..
Verder de bios defaults laden e.d

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Test het geheugen eens goed met een tool als MemTest+ :) Verder zou je misschien nog wat info kunnen halen uit de Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ik heb vandaag even getest of mijn CD niet toevallig toch brak zou zijn, maar nee. Op mijn laptop werkt-ie feilloos...

Vergeten te melden in de TS: mijn huidige installatie werkt gewoon normaal, maar aangezien ik vorige maand een virus opliep (overigens met succes verwijderd), begin ik liever even weer helemaal opnieuw :)

Ik vermoed derhalve ook een probleem met mijn hardware. Ik zal het vanavond (of anders morgen) eens proberen met alle USB-stekkers eraf.

@ sanfranjake: Ik heb dat topic gisteren bekeken, maar daar staan voor mij geen bruikbare tips in. Geen van de genoemde opties heb ik tot mijn beschikking, omdat de CD nieteens doorstart naar het keuzemenu om in de RecoveryConsole te komen... Bij het booten vanaf CD wordt de CD gelezen en daarna gaat-ie op zwart...

Bedankt voor de tips dusver. Voortgang volgt :)

Toevalligerwijs heb ik vorige week nog een tweetal rondjes MemTest86 gedraaid en die gaf geen problemen met mijn geheugen.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04 10:37
Topic start
code:
1
 Mijn huidige XP-install is vervuild en om opnieuw te beginnen wil ik (weer) een schone installatie doen. Vol goede moed begonnen... documenten veilig gesteld, mail opgeslagen, etc....

schone installatie...
is dat de schijf wissen, formatteren en dan installeren?
wat heb je gedaan?
de schijf lijkt niet benaderbaar.

gewaarwordingshorizon

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
beascob schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 21:00:
Topic start
code:
1

schone installatie...
is dat de schijf wissen, formatteren en dan installeren?
wat heb je gedaan?
de schijf lijkt niet benaderbaar.
Mijn plan de campagne:
1) XP CD erin
2) Booten
3) In Setup de parties verwijderen en nieuwe aanmaken
4) Formatteren
5) Installeren

Alleen wordt stap 2 niet voltooid....

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
OK, ten einde raad :'(

Wat ik ook probeer, hij start wel van CD, maar na de melding "de hardware-configuratie wordt gecontroleerd" gaat het beeld op zwart... Niks geen setupscherm, niks geen bootmenu, helemaal niets :(

Wat ik zoal heb geprobeerd
1) Alle casefans + USB-apparaten afgekoppeld
2) stap 1 + interne cardreader afgekoppeld
3) stap 2 + afkoppelen tweede HDD (maxtor 200 GB)
4) stap 3 + afkoppelen DVD-brander
5) stap 4 + een reepje geheugen verwijderd (1x 512MB over)

Niets helpt...

Aangezien ik de kast open heb, valt me nog een ding op: op mijn moederbord zit een groene led. Deze blijft echter niet met dezelfde intensiteit branden. Ook als de PC niets staat te doen (behalve aan staan), neemt de intensiteit zeer onregelmatig kortstondig af... Alsof hij niet voldoende 'prik' heeft. Wat mij dan echter verbaasd dat ik alles aangekoppeld kan hebben en wel gewoon normaal mijn huidige installatie kan booten. :?

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anyone? :? Ik kom even niet verder zo. Ik heb zo'n beetje alles geprobeer binnen mijn kunnen, maar k weet het even niet meer... Alle tips welkom! :)

• MikeyMan
  • Laatst online: 09:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Probeer de energiebesparende opties in de bios eens uit te zetten... Haal alles los wat niet nodig is... Geluidskaart, netwerkkaart, overige harde schijven cd rom drives...
Start setup in z'n minst kritische modus vanaf de command-line, en probeer ook eens setup aan te zetten en er een paar uur niet naar te kijken... Heb me ook een keer verbaast toen ik hetzelfde probleem had, en niks leek te werken, en ik vervolgens voor het eten werd weggeroepen. Toen ik twee uur later terugkwam was setup toch verdergegaan, en heeft nooit meer problemen opgeleverd...

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Computer is al gestript tot het minimum ;) Heb nu alleen mobo, proc, videokaart, 1 reepje mem, 1 HDD, 1 DVD-lezert aangesloten. Ook in het BIOS zijn de powersaveinstellingen gedisabled, maar dat heeft nog niet mogen baten.

Rest mij nog inderdaad het starten vanaf de commandline. Heb je toevallig een linkje voor me hoe ik de setup'tolerant' mogelijk instel? Ik ken de parameters van de command-line opdracht niet namelijk :)

• MikeyMan
  • Laatst online: 09:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

*naam setup* -? intikken...?

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
* Wok schaamt zich ... :o |:(

Had ik zelf inderdaad ook kunnen bedenken... Thanx in ieder geval :) Morgen een nieuwe poging wagen :)

Pagina: 1