WRT54G als AP, 2e WRT54G als client

Pagina: 1
Acties:
  • 900 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:35

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik heb hier twee WRT54G's. De router die functioneerd als AP staat boven en beneden bij de TV hebben we nog een PS2 en XBOX, die wil ik graag via de tweede WRT54G verbinden met de andere, draadloos...

Ik heb de firmware van Sveasoft op beiden geïnstalleerd. Kan ik één router als client gebruiken? Zo ja, hoe en met welke beveiligingen (WPA?). Of moet ik het over een andere boeg gooien en met adhoc werken?

Alvast bedankt! :)

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Oeh, moeilijke vraag? Ik kan er in ieder geval geen duidelijk antwoord op vinden. Misschien iets met WDS? Maar dan werken ze volgens mij samen als een netwerk, en niet in de vorm van AP en client... Ik wil ook graag m'n beveiliging behouden.

:)

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Heb alweer een paar dagen gewacht, misschien dat iemand iets weet? :)

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

misschien dat je moet zoeken naar nieuwe firmware er is een vrij grote scene voor wrt54g firmware welke op linux is gebaseerd en in principe zou deze configuratie mogelijk moeten zijn.

er wordt aan gewerkt https://sourceforge.net/t...roup_id=99199&func=browse zoek op wireless bridge.

[ Voor 25% gewijzigd door snooze op 15-03-2005 01:26 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
snooze schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 01:17:
misschien dat je moet zoeken naar nieuwe firmware er is een vrij grote scene voor wrt54g firmware welke op linux is gebaseerd en in principe zou deze configuratie mogelijk moeten zijn.

er wordt aan gewerkt https://sourceforge.net/t...roup_id=99199&func=browse zoek op wireless bridge.
Bedankt! Ik ga er eens rondkijken. Andere firmware heb ik inderdaad, van Sveasoft. Eigenlijk was ik in de veronderstelling dat dat hiermee 'makkelijk' zou kunnen omdat je naast AP ook adhoc en client kan instellen, maar er 'gebeurt' weinig mee in ieder geval.

Misschien is dit een optie. M'n server (die toch altijd aan staat) een wireless lan kaartje geven zodat die kan verbinden met de WRT54G die beneden bij de PS2 staat. De server heeft uiteraard nog wel een netwerkkaartje over zodat die weer verbonden is met het 'echte' netwerk. Dan moet ik alleen weten hoe ik zorg dat overal Internet is.

Laat ik het 'echte' netwerk A noemen en WRT54G met het wireless lan kaartje B dan moet B via A toegang tot Internet krijgen. Is dat te regelen in Windows XP? Dan is het wel beveiligd zoals ik zou willen...

Voor ideeën alvast TNX. :)

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Mischien een verkeerd advies maar kun ej niet gewoon bij beide dhcp uitschakelen en beide computersmanueel ip instellen en met utp aan ap's aansluiten?

Verwijderd

martinweb.nl schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 00:53:
ik heb de firmware van Sveasoft op beiden geïnstalleerd. Kan ik één router als client gebruiken? Zo ja, hoe en met welke beveiligingen (WPA?). Of moet ik het over een andere boeg gooien en met adhoc werken?

Alvast bedankt! :)
Probeer eens WDS in te stellen... vanuitgaande dat je de alchemy software hebt... ;) op deze manier kan je beide als AP instellen maar babbelen ze wel met elkaar.. soort repeater functie..
enige nadeel is dat je maximaal wep 128 kan draaien..

suc6

edit:

uiteraard moet je een van de 2 als dhcp server laten draaien... de andere een fixed adres geven buiten de dhcp range

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 18:50 ]

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-04 01:44
Bij mij is het wel gelukt maar ik heb op eentje een iets oudere firmware gezet (weet niet welke, staat bij iemand anders) en je kan vanaf de client geen computers zien die op de andere wrt54g aangesloten, wep werkt ook niet trouwens.... eigenlijk werkt best veel niet :+

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik heb hier een PC met een wireless netwerkkaart en een gewone netwerkkaart. Is het volgende mogelijk?

code:
1
2
3
4
5
6
           Internet 
                |
           router A 10.0.100.1                   router B 10.0.100.2
                |                                   |                |
PC1 met NIC1 10.0.100.101 en NIC2 10.0.100.201     |
                                                                            PS2 en XBOX

Router A wordt gebruikt als router. Router B heb ik over. Deze wil ik enkel als AP gebruiken. Subnet mask is overal 255.255.255.0. Zou NIC1 en NIC2 bridgen voldoende zijn? Of gaat dit nooit werken? :)

(krijg m'n tabelletje niet goed)

edit:
In plaats van PS2 of XBOX gebruik ik even m'n laptop. Op PC1 krijg ik inderdaad toegang tot m'n laptop gekoppeld aan router B. Dit zou dus theoretisch moeten werken...

[ Voor 22% gewijzigd door Martin?81 op 16-03-2005 23:40 ]

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik heb nu WDS gebruikt en als beveiliging gebruik ik WPA Pre-Shared Key TKIP/AES. Dit werkt allemaal! Dus precies wat ik wilde. Ik gebruik de laatste versie van Sveasoft Alchemy pre7a. WRT1 is de router die verbonden is met Internet. WRT2 is de 'repeater'. Dit zijn de instellingen die ik gemaakt heb:

Ik heb 2 computers gebruikt om de WRT's te configureren. Je kan natuurlijk ook even wisselen...
  1. Geef de WRT's de juiste firmware, en zet alles op 'factory defaults'.
  2. Ik heb WRT1 10.0.100.1 als IP gegeven en WRT2 10.0.100.2 (255.255.255.0)
  3. Verander de paswoorden naar wat je wil.
  4. WRT1:
    -Naam heb ik 'main' gegeven.
    -DHCP aan met instellingen die jij wil zolang het elkaar maar nergens kan overlappen.
    -Firewall en 'Block Anonymous Requests' tijdelijk uitzetten, mag later weer aan als alles werkt.
  5. WRT2:
    -Naam heb ik 'repeater' gegeven.
    -DHCP UIT.
    -Firewall en 'Block Anonymous Requests' uitzetten en laten.
    -Gateway geef je het IP van WRT1.
  6. WDS:
    - Bij WDS selecteer je de eerste pull-down box LAN en daarachter vul je het IP adres van de andere WRT in. Dus bij WRT1 vul je het MAC-adres van WLAN (,dus niet het gewone MAC-adres,) WRT2 in en visa versa.
Tussendoor wel alles saven. Daarna heb ik de WRT's even van de stroom afgehaald. Vervolgens eerst WRT1 aanzetten, wachten tot alles draait en daarna WRT2. Dit werk prima. Daarna ben ik andere instellingen één voor één gaan proberen.

Hoop dat iemand hier nog wat aan heeft. :)

Verwijderd

Het kan zijn dat je in de loop van de tijd je WPA sleutels niet meer synchroon lopen... aangeraden word om WEP te gebruiken ipv WPA icm WDS...
ik ken zelf overigens de pre7 software nog niet.. misschien dat ze de WPA sync daarin gefixed hebben ;)

• koos147
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-04 07:41
hallo

zal eerst ff situatie maken

router b&c zijn wrt54gs en router a is een wrt54g

router a _______________router b ))))))))))))))))))))router c

router a maakt internet verbindign en heeft dus als enigen dhcp aan staan
dan loopt er een mooie kabel naar router b (die lag er toch al)
en dan wil ik een draadloze verbinding naar router c
heb aan router a niks verandert
bij router b en c heb ik het mac adres ingevuld van de andere router
hierna even laten draaien
toen allebij uit gezet
router b aan gezet
even wachten tot alle lampjes netjes branden en toen router c ook aangezet
alleen zodra ik me computer aansluit op de c router krijg ik geen ip meer toegewezen
het enige wat ik veder nog heb gedaan is bij router b en c de firewall en block anoniem request uit gezet

weet iemand wat ik vekeerd heb gedaan
groeten mark

ps firmware satori 4 van Sveasoft

• koos147
heb het probleem al opgelost
moes de ap mode nog op client zetten
en het ip adres was niet dat van de router waar je verbinding mee maakt
maar het ip adres van de dhcp server

nu heb ik enkelt nog 1 probleem

als ik op router c zit
kan ik wel het internet op
maar de rest van mijn netwerk is onberijkbaar

de subnetmasker staat gewoon op 255.255.255.0

weet iemand hoe je dit kan oplossen
]groeten mark

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is het niet het meest gemakkelijk om met die routers een WLAN te maken waarmee roaming voor cliënts mogelijk is?

Verwijderd

koos147 schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 13:35:
Satori is niet geschikt voor de WRT54GS of de WRT54G rev2.2

pas op je routers worden er behoorlijk instabiel van..

• koos147
svdmeer ik kan je even niet volgen kan je het ff wat duidelijker uitleggen
weet wel het een en ander van netwerken af maar termen snap ik niet zo
quote:
koos147 schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 13:35:

Satori is niet geschikt voor de WRT54GS of de WRT54G rev2.2

pas op je routers worden er behoorlijk instabiel van..
ik heb helemaal nergens last van
heb de firmware speciaal voor de wrt54gs
kreeg de wrt54g niet geupdate
heb ze daarom omgeruild voor de gs

groeten mark

Verwijderd

koos147 schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 18:44:
ik heb helemaal nergens last van
heb de firmware speciaal voor de wrt54gs
kreeg de wrt54g niet geupdate
heb ze daarom omgeruild voor de gs

groeten mark
Volgens de site van sveasoft is de alchemy software alleen geschikt voor de wrt54g v2.2 en de wrt54gs v1.1
Mocht je een van deze revisie's hebben dan zou ik toch de alchemy software aanraden ;)

Sveasoft Satori firmware - supports Linksys WRT54G V1.0, V1.1, V2.0 and WRT54GS V1.0
Sveasoft Alchemy firmware - supports Linksys WRT54G V1.0, V1.1, V2.0, V2.2 and WRT54GS V1.0, V1.1*
Sveasoft Freya firmware - supports Linksys WAP54G V1.0, V2.0

*WRT54G V2.2 and WRT54GS V1.1 require Alchemy-6.0rc4 or later.

p.s. ik heb al voorbeelden gezien met wrt54g v2.2 icm satori en ik kan je verzekeren dat het brak werkt...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 07:44 ]

• koos147
heb uiteindelijk toch maar een wap54g gekocht
nou tot de conclusie gekomen dat je daar niks aan heb
je moet het als volgt aanpakken wil je op 2 plaatsen draadloos hebben

modem______wrt54g____wap54g ))))))))))))))wap54g____wap of wrt54g
zo wordt het hele verhaal dus ongeveer 2x zo duur
das een beetje jamer
grr

grz mark

Verwijderd

sorry maar da's echt bullshit.. als je je wds configratie ff volgens de handleiding zou instellen dan zou je aan twee wrt54g's ( en de alchemy software ;) ) genoeg hebben.

En ja ik spreek uit ervaring en ik heb het werkend ;)

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Ik ben ook aan het rond kijken voor twee routers/APs die multipoint/WDS ondersteunen. De Asus wl500g blijkt dit standaard te kunnen, ik dacht dat de WRT54G niet over deze mogelijkheid beschikte? Ik neem aan dat deze "alchemy" software van een third party supplier komt? Heb je met alchemy software ook de mogelijkheid om het zend vermogen te verhogen, want dan wordt de oplossing 2x een WRT54G wel interessant vanwege dubbele externe loskoppelbare antenne. Jammer alleen dat er geen USB aansluiting voor een memorystick FTP server op de Linksys zit.

Great minds think alike!

Verwijderd

volgens mij ben ik je net ook tegengekomen in een ander draadje..

de alchemy software komt van sveasoft en heeft idd de optie om zendvermogen op te schroeven.. ( zelfs tot 251 mW :9 )

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-05 18:42
ik heb zelf een netwerkje met 2x WRT54G werkt wel aardig in Client mode alleen de AP die in Client mode staat kan maar 1 computer aangesloten worden.
Beter is WDS waar je wel elke poort kan gebruiken.
bij wds ap opgeven waar mee je wil verbinden dus bij AP A vul je het macadress in van B en andersom.

• Rockafello
  • Laatst online: 27-12-2023
Kan iemand mij ook vertellen of het ook mogelijk is om via WDS alle computers te kunnen zien die op de andere router zitten (dus zowel wireless als via kabel?).

En of het dan ook mogelijk is om te internetten via beide inet verbindingen? dus zeg maar trucken?

Ik en me buurjongen hebben namelijk allebei een WRT54G v2 (allebei aan het internet) en heb al geprobeerd met een vorige versie van de alchemy firmware om de WDS aan de praat te krijgen, maar dit is niet gelukt. Met de korte handleiding van hierboven ga ik het denk ik nog wel weer even proberen.

Aangezien @home standaard blokkeert dat je je buurman kan zien. is WDS hier een mooie oplossing voor aangezien de snelheid dan ook stukkie hoger ligt.

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:14

cue

Kwam toevallig op dit topic terrecht.

Ik heb mij WRT54G prima werken als Client op dit moment. Pak op dit moment het signaal van de buren op en de router deeld keurig via DHCP IP adresjes in een andere range uit aan mijn netwerk.

Werkt al paar maanden prima.

Ik gebruik de firmware van seasoft. :)

Verwijderd

Op m'n werk hier ben ik aan het knoeien met twee WRT54G's, eentje als main te gebruiken en eentje als repeater te laten werken.

Het vreemde is, dat ik alleen een draadloos netwerk vind met de orginele firmware (4.0 geloof ik). Met andere (niet officiele) firmware vind ik met geen enkele pc een draadloos netwerk :( .

Iemand hier ook last van, of nog beter een oplossing?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:44:
Op m'n werk hier ben ik aan het knoeien met twee WRT54G's, eentje als main te gebruiken en eentje als repeater te laten werken.

Het vreemde is, dat ik alleen een draadloos netwerk vind met de orginele firmware (4.0 geloof ik). Met andere (niet officiele) firmware vind ik met geen enkele pc een draadloos netwerk :( .

Iemand hier ook last van, of nog beter een oplossing?
misschien is het handig om een eigen topic te starten ipv deze oude }:O uit de sloot te halen ;)

Verwijderd

Ja maarja als er nog een topic loopt over dit onderwerp, waarom dan een nieuwe openen :) ?

Dus, iemand suggesties?

Verwijderd

repeater functie heeft de wrt54g van z'n eigen niet...
alternatieve software nemen en een WDS netwerkje bouwen ;)
Pagina: 1