Cisco's voor routing protocol op te frissen

Pagina: 1
Acties:

• chiel2002
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2021
Ik wil mijn Cisco kennis (ccna) weer eens opfrissen en weer in de verschillende routing protocols duiken. Echter voorheen deed ik dit gewoon uit het boek en met die RouterSim van cisco. Deze keer wil ik het wat beter aanpakken zodat ik het misschien wat langer onthoud :).
Daarom had ik gedacht om gewoon 2 cisco apparaten via marktplaats te kopen en hier een beetje mee te gaan spelen.

Het gaat mij dus vooral om de routing protocols, dus ik heb het liefst een serie die zoveel mogelijk ondersteund: RIP1, RIP2, OSPF, IGRP, EIGRP etc..

Ik had eerst de 2500 serie in gedachte maar deze zijn op marktplaats iets van 100 euro (x 2), misschien iets te veel van het goede. De 1600 is iets van 40 euro, maar zit hier wel alles in wat ik wil.

Mijn vraag dus, wat raden jullie aan? Bij welke serie kan ik veel met het routing protocol spelen tussen 2 cisco's.

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:47
Volgens mij wanneer je het goeie IOS in de router laad wat al die protocollen ondersteund, dan kun je gewoon die protocollen gebruiken.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

alle ciscos vanaf de 1600 ondersteunen alle routingprotocollen.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik weet niet of je bij netacad (http://cisco.netacad.net) een account hebt, maar daa kun je ook alle cisco hoofdstukken (geupdate en al) vandaan halen. Dat je het weet :) met die routers kan ik je verder niet helpen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
De Cisco 1600R serie is inderdaad wel leuk ja.
Neem bijvoorbeeld de 1605R, die heeft 2 ethernet aansluitingen, n WIC slot en kan n behoorlijk uitgebreid IOS op.
Verder kan je er normale FastPage geheugen simm's in doen (tot 16MB).
Als je wat meer wilt klieren kan je er bijvoorbeeld 2 seriele WIC's en een seriele kabel bij nemen om 2 van deze routers onderling te verbinden.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• chiel2002
Allemaal bedank! Ik heb even wat specs van de 1605R opgezocht en deze ziet er zeker goed uit voor mij. Ben al bezig om er 2 aan te schaffen, later misschien nog een wic kaartje erbij.

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 15:32
Hangt er eigenlijk een beetje vanaf of je je kennis op gebied van mogelijkheden of op het gebied van de CLI wil updaten. In het geval van de CLI is het inderdaad het beste omgewoon een router te pakken en daar mee te stoeien (in combinatie met wat online materiaal van Cisco) daar zowel RouterSim als Packettracer als NetSim geen van alle alles ondersteunen. Als je alleen je kennis even wil ophalen dan zou je inderdaad wel gewoon alleen de bijgewerkte Semesters door kunnen bladeren @ Netacad.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• chiel2002
Het gaat idd voornamelijk om de CLI, de theorie erachter weet (wist??) ik wel.
Pagina: 1