HDD gecrashed en niet meer terug te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Mijn harde schijf is vannacht gecrashed. Ik laat meestal m'n pc aanstaan 's nachts. Maar deed vanochtend m'n monitor aan en merkte toen dat Windows (XP) heel traag reageerde.
Ook kreeg ik een aantal keer de melding (in zo'n geel ballonnetje) dat er niet naar /$Directory geschreven kon worden :? en in de taskmanager was er niks te zien wat druk bezig was ofzo. Dus toen maar besloten om te rebooten. Maar net voordat ik ging rebooten kreeg ik van Windows nog een popup met de vraag "Drive D is niet geformateerd, wilt u hem nu formateren?". Hierop heb ik Nee geantwoord, aangezien al mijn bestanden op D staan.

Na de reboot kwam ik niet verder dan een DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

De schijf wordt wel herkent in m'n BIOS en zie hem in m'n POST ook staan. Maar daarna is hij niet te benaderen. Als ik de Windows XP Setup draai (vanaf de CD) dan zegt hij dat hij geen toegang heeft tot de schijf.

Daarop heb ik PowerMax van Maxtor gedownload en hem daarmee m'n schijf laten controlleren.
Daaruit kwam dat m'n schijf kapot was. Ik moest een nummer opschrijven en die naar Maxtor sturen. Heb net gekeken op de site van Maxtor en kan hem zo gratis (zit nog in de garantie-periode) terugsturen.

Maar dat is niet mijn probleem. Ik wil namelijk mijn gegevens veilig stellen voordat ik m'n disk stuur naar Maxtor. Daarvoor heb ik dus een aantal dingen geprobeerd:

1) Harde schijf in andere PC als Slave gehangen. Werd ook wel weer herkent in de BIOS maar niet in Windows
2) fixmbr geprobeerd, maar die deed niks
3) op advies uit een ander topic heb ik gdisk.exe gedownload en gedraaid met gdisk 1 /mbr maar dat wilde ook niet werken. Dan krijg ik namelijk de melding dat er geen schijf gevonden kan worden.

Wat kan ik nog doen om m'n data te kunnen benaderen? Volgens mij ligt het alleen aan die MBR, maar ja misschien is er wel meer mis.

Het gaat trouwens om de volgende config:

Windows XP Pro SP2
Maxtor Diamond Plus 9 200Gig
ASUS A7N8X-E Deluxe moederbord
1,5 Gig DDR RAM
Rest niet echt belangrijk...

[ Voor 7% gewijzigd door Skar op 10-03-2005 00:14 . Reden: specs erbij gezet ]

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verwijderd

uiteraard heb je back-ups van je belangrijke bestanden...
(maargoed, dat lost je probleem niet op)
je _zou_ kunnen proberen, als je niets om je garantie geeft, en je een identieke schijf hebt, de 'printplaat' die eropzit te verwisselen... waterkansje dat ie het weer doet. Als je schijf gewoonweg niet meer herkent wordt, dan kan het goed zijn dat de logica aan de hdd kapot is...

• Skar
Heb idd backups, maar helaas van een half jaar geleden. Ik weet: eigen schuld. Maar toch. Dat lost m'n probleem niet op. Maar in m'n BIOS wordt hij wel herkent, maar daarna ineens niet meer. Ga vanavond wel weer klooien met alle programmaatjes die in de FAQ staan. Maar misschien dat iemand nog een aanrader heeft ofzo?

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verwijderd

Ik gebruik regelmatig Zero Assumption Recovery, en ik moet zeggen, tot nu toe ben ik heel tevreden van de resultaten.

http://www.z-a-recovery.com/info_zarfat.htm

• Skar
Kewl. Als ik het goed lees dan pakt hij dus vanaf het einde van de schijf de bytes en dan steeds meer terug naar het begin? Handig handig. Zal het vanavond eens bekijken.

• Skar
Gisteravond ZAR geprobeerd. Eerst zag hij m'n partities niet, maar na minitieus laten doorlopen van de partities kwam hij er met 4 aanzetten (terwijl ik er maar 3 had :/ ).
Toen kon ik een aantal bestanden recoveren, maar die waren allemaal naamloos. Snapte er niks van. Maar ga dus eerdaags een nieuwe disk kopen en dan alles proberen over te zetten.

Ik zal hier wel laten horen of het gelukt is en op welke manier.

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn condoleances

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Ik heb van een Data recovery expert van Norman Data recovery gehoord dat je zeker niet printplaat moet wisselen. Dit omdat er schijf afhankelijke informatie word geschreven op die plaat.

Bij oudere schijven was dit wel het geval maar kan helaas niet meer.

Je kan het natuurlijk proberen maar op eigen risico.

Succes

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Ja kan altijd HDD Regenerator 1.42 proberen.
Hard disk drive is an integral part of every computer. It stores all your information. One of the most prevalent defects of hard drives are bad sectors on the disk surface. Bad sectors are a part of the disk surface which contains not readable, but frequently necessary information. If your hard drive is damaged by bad sectors, it is not only becomes unfit for use, but also you risk losing information stored on it. If you suspect that your hard disk drive is damaged and contains bad sectors, you have difficulties to copy data from your disk, your operating system is unstable or you unable to boot to Windows altogether - don’t rush to throw out your disk and don’t think that your important information is irretrievably lost. Take advantage of HDD Regenerator - the unique program for regeneration of hard disk drives. HDD Regenerator will regenerate your hard drive by magnetic reversal. As a result, not readable damaged information will be restored. With all this going on, the existing information will not be lost! HDD Regenerator regenerates hard disk drives exclusively at physical level. It ignores file system and can be used with FAT, NTFS or any other file system, and also with unformatted or unpartitioned disks. During regeneration, the disk structure is not changed and the existing data is not affected.

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-02 07:45
Voordat je de online RMA invult en dat ding naar Ierland stuurt in Piepschuim (probeer bouwmarkten, toiletartikelenfabrikant sanitairbedrijf/ etc etc) en je afvraagt waarom je geen postcode kan vinden...
(Doen ze niet overal aan in Ierland)

Maak alle contacten schoon te maken.
Meet je voedingkabel door.

Je kan nog wat files recoveren, is een goed teken
HHD-regenerator doet ook nog wel eens wonderen
Probeer daarna GetBackData eens. (Let op! NTFS versie en FAT versie.)
Demo versie is limited tot 64 kb, een beetje googlen doet verder wonderen.
Of deze: HDR-Data Harddisk Data Recovery 3.0
Probeer scaven, (www.pjwalczak.com) die zoekt op keywords (bijv. *.doc etc) en op sector. Als die wat vind laat je die specifieke sector doorzoeken met GBD of HDR.
Probeer een programma wat bit voor bit de harddisk kopieert. (en bad sectors na X keer overslaat)
(GBD kan dat trouwens ook)

Probeer anders de koelkast methode, erin leggen (kijk uit voor condens enzo) en dat wil ook nog wel eens werken.

Probeer een quick format en dan GetBackdata. Probeer anders een lowlevel format
Niet bang zijn, je hebt niets te verliezen :-) Verder is formatten helemaal niet zo erg zolang je er maar niet overheen schrijft.(dus harddisk in ander systeem hangen>format>niets aan de hand)
GBD kan dat allemaal terughalen.
Pagina: 1