Laptop:processor 1400+ vervangen door 2200+

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsmagalles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07-2021
Hallo

Ik heb een Packard Bell iGo2000 met AMD Athlon XP 1400+ processor en wil deze vervangen door een 2200+.

Volgens Packard Bell kan het niet omdat mijn laptop gemaakt is voor een 1400+ terwijl die serie ook zwaardere processoren heeft.

Moet ik dan denken aan de koeler die het misschien niet aan kan of wordt hij niet veel warmer.

Want tussen de processoren 1400+ em 2200+ zit volgens mij geen verschil behalve de kloksnelheid dan.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:52

Thandor

SilverStreak

Je moet wel een mobile CPU hebben. Een Desktop 1400+ bestaat niet dus je hebt nu sowieso een Mobile CPU. Die 2200+ moet dan ook Mobile zijn.

Let ook op dat je waarschijnlijk een Palomino (Athlon 4) nodig hebt ;).

Je vertelt ook dat dezelfde serie met verschillende processoren, zijn die wel écht hetzeflde :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsmagalles
Klopt de 1400+ en de 2200+ zijn Mobile Processors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 00:00
Ik neem an dat je je Laptop sneller wilt laten draaien, is het niet een optie om naar het geheugen te kijken, mijn ervaring is dat je meer profijt hebt, van het verdubbelen van het geheugen dan een aantal mhz. toe te voegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsmagalles
http://www.myplc.com/sony/docs/amd_processor_reference.html

Op de bovenstaande site staan specificaties van de processoren.

Ik wil de AXMH1400FQQ3C vervangen door een AXMH2200FQQ3C.

Behalve de kloksnelheid is alles hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tenzij die BIOS van die laptop gelocked is op die 1400 core, het kan ook zijn dat ie alleen die snelheid ondersteund..
We hebben bijv. op de zaak een serie mobo's gehad van Soltek, die alleen een P4 3Ghz aankunnen (custom bios van Soltek). Dit omdat er niet genoeg ruimte (geheugen plaats) in de bios vrij was om meerdere processoren te ondersteunen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Wat is de maximale processorsnelheid die in die serie gezeten heeft?
Hebben die modellen dezelfde bios?
Zo ja, dan kan je het het best de snelste processor nemen die ook in die serie gezeten heeft.
Een snellere cpu (met voor de rest dezelfde specs) moet volgens mij toch ook door de bios herkend worden om probleemloos te werken.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Hm,interessant,dit hou ik ff in de gaten.
Ik bedacht me het volgende erover.

Je 1400+ processor draait op 1266 Mhz.
Ofwel maximaal een multiplier van 9,5 en een FSB van 133.

Een 2200+ draait op 1800 Mhz.
Dus een max multiplier van 13,5 en een FSB van 133.

De vragen die me rezen zijn;
Worden de mogelijkheden van een snellere processor herkend?
En zo ja,worden ze dan ook benut?

Als er in het bios gehamerd is dat het apparaat op max 9,5x133 mag werken dan zal je softwarematig aan de slag moeten om je multiplier te beinvloeden...

Als het bios hogere multipliers uberhaupt wel ondersteunt!
Maar dat kun je nu al proberen ;-) (CrystalCPUID ofzo)

Verder moet je er zeker van zijn dat die 2200+ dezelfde soort core heeft
En wees bedacht op hitteproblemen!

[ Voor 16% gewijzigd door I Am Weasel op 10-03-2005 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Complete Systemen & Laptops

Het zal vaak gewoon werken, mits het mobo de 5bits multiplierset van de CPU ondersteunt. De kans op succes is groter als je de mogelijkheid hebt om de multiplier instellingen in de BIOS te aanpassen. Indien dat mogelijk is check dan tot hoever je de multiplier kunt instellen en reken dat terug naar de snelste CPU :)

Let er wel op dat koeling in de laptop vaak precies is afgestemd op de gebruikte CPU. Een 2200+ vreet wel wat meer energie dan een 1400+ en zal ook meer warmte uitgeven. Mocht de koeling uiteindelijk ontoereikend blijken, dan zul je instabiliteit vernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsmagalles
Ik heb de koeler er even af gehad om te kunnen zien welke processor er in de laptop zit want ik had al een andere aangeschaft.
Blijkt nu wel dat er een verschil in zit namelijk dat die in mijn laptop 35 watt is en die gene die ik gekocht heb 45 watt is.

Kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, dit kan kwaad. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Geheel op eigen risico uiteraard ;)

Waarom wil je trouwens de CPU upgraden? Wát vind je zo langzaam aan je laptop? Het kan ook zo zijn dat je laptop aan geheugentekort lijdt en/of dat de harddisk veel te langzaam is om snel games te kunnen laden, etcetera.
Pagina: 1