Toon posts:

Tips voor GNU/linux gebruiker op MS OS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

een vraag voor alle non-windows OS gebruikers die om een of andere reden aangewezen zijn op een windows PC: welke utility's/programma's gebruik je om het jezelf comfortabel te maken op je MS operating system?

Op mijn werk kan ik nl. alleen maar windows (2000 Prof) draaien. Hierbij voel ik me erg onthand, 't is allemaal zo onhandig en ik zoek dus naar manieren om het meer op mijn linux-systeempje te laten lijken.

Vandaag ben ik daarmee begonnen in een vrij uurtje, heb inmiddels het volgende geïnstalleerd:

- Cygwin
- TweakUI
- Emacs

Dus nu heb ik een functionele commandline, focus-follows-mouse en een bruikbare editor. Wat ik sowieso ook nog graag wil, zijn:

- X-style copy/paste (middelste muisknop)
- multiple desktops
- een goede keymapping-tool (caps -> control)
- en alle goede tips die andere non-windows gebruikers hebben

Ben erg benieuwd naar jullie tips, voel me verloren op dit kale platform dat volledig verstoken is van tools, utilities en configureerbaarheid (is dat een nederlands woord?)...

veel dank & hartelijke groet,

jodocus

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Hehe grapjas :P

Voor het onwaarschijnlijke geval dat je dit echt meent:
-Putty is ook fijn, maar ik zou haast liever ssh vanuit de cmd prompt doen.
-Telnetten kan al vanuit je gewone command prompt, net als commandline ftp, voor de bikkels.
-Firefox & Thunderbird begin ik altijd mee 8-)
-Voor windows XP zijn er power toys, misschien dat die ook werken in w2k? Zitten een paar erg leuke tussen iig.
-Als je een NVidia kaart draait kun je multiple desktops vanuit de nvidia settings aanzetten. Ik gebruik dit echter niet, maar heb wel weer een dual head opstelling.
-Winamp 2 ipv xmms. Winamp 5 biedt niets (behalve lange opstarttijd) dat ik gebruik
-Open Office, inclusief dmaths plugin voor wiskundige symbolen. Die plugin faalt helaas onder linux ;(
Dat is het wel zo'n beetje :) Ik wil nog LateX leren :)

ieeeepppppp :P

• tharkun
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-01-2025
editors zijn er zat. Ultra edit (www.ultraedit.com) is erg goed, maar die kost geld. Een freeware alternatief is source edit van brixoft (www.brixoft.com)

Voor grote problemen hebben we de computer

• medendo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-01 15:39
Weg met notepad, diehards gaan voor VI voor windows :+

Verwijderd

[dubbelpost]

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2005 00:09 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Waarom VI nemen als vim hetzelfde en meer biedt?
vim

Onder windows installeer ik altijd als eerste ultraedit, winrar, vim, totalcommander en putty, en tijdens het installeren van dat spul zet ik alle irri eyecandy uit (in het geval van XP)

Maar ik moet toegeven dat als ik onder windows werk dat ik toch het grootste gedeelte van de tijd via putty zit te werken (als ik geen echte *nix bak heb staan dan)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

OpenOffice, cygwin icm icewm en de nodige OSS unix-tools, windows-startbalk aan bovenkant zetten zodat er plaats is voor icewm aan de onderkant :)

Owja Cygwin != GNU/linux, Cygwin is een unixomgeving voor windows, dus het lijk logischer om tips te geven voor OSS unix-tools/programma's voor windows/cygwin.

Cooperative Linux/Colinux is ook een projectje dat het waard is om in gaten te houden, hiermee kan je linux op MS Windows draaien zonder emulatie van hardware.

Verwijderd

DOS: NC
OS2: FC2
WIN: FAR
LIN: MC

Zelfde look-and-feel, niet grafisch. Werkt altijd en overal.

(als je gaat zoeken naar de download van winrar, dan vind je onder aan die pagina ook nog FAR. Dat is het equivalent van MC. Lekker character based)

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Voor een desktop tool zoek even op downloads.nl en sourceforge. Ik heb de microsoft powertoy DeskmanPowertoySetup.exe geinstalleerd, echter die laat niet toe dat een windows naar een desktop stuurt (het kan wel via een omweg, maar dat zuigt)

[ Voor 4% gewijzigd door jeanj op 10-03-2005 08:45 ]

Everything is better with Bluetooth

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
je kan ook proberen om knoppix (www.knopper.net/knoppix) te draaien (of natuurlijk een andere live-linux)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik heb mij wel eens laten vertellen dat "middlemouse paste" te bereiken is met een tool van Logitech. Ik heb dit zelf helaas nooit geprobeerd, dus ik weet niet precies welke je moet hebben. MouseWare misschien?

Overigens wel grappig dat mensen hier een Emacs gebruiker aan de Vim willen hebben. Je weet toch dat dat een eindeloze discussie is :+

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Ikzelf werk dagelijks met Cygwin, maar dat heb je al geïnstalleerd. Hierin kun je nog heel veel doen met de instellingen. Wat ik vooral heel handig vind is dat je met functies als "tail" kunt werken wat ik in windows nooit voor elkaar krijg.

Voor internet/email: Firefox en Thunderbird.

Als editor gebruik ik ultraedit - daar ben ik zo tevreden over dat ik hun site heb vertaald (www.ultraedit.nl) - en distributie doe. Je kunt het in ieder geval 45 dagen gratis uitproberen.

FTP'en (je kunt overal een werkwoord van maken :P) doe ik met AceFTP. Freeware versie doet alles wat ik wil en kan veel dingen die met unix (het aloude 'ftp' commando) erg omslachtig waren.

Als je geïnteresseerd bent in grafische apps: kijk eens naar GIMP en ImageForge. GIMP is GNU based en volgens mij ook voor Linux - De GUI is in ieder geval non-windows.

Verder zou ik zeggen: Alles went en mensen zijn flexibeler dan computers :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 09:37:
Ikzelf werk dagelijks met Cygwin, maar dat heb je al geïnstalleerd. Hierin kun je nog heel veel doen met de instellingen. Wat ik vooral heel handig vind is dat je met functies als "tail" kunt werken wat ik in windows nooit voor elkaar krijg.
Met unxutils kan dat toch wel?
dawuss schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 09:34:
Ik heb mij wel eens laten vertellen dat "middlemouse paste" te bereiken is met een tool van Logitech. Ik heb dit zelf helaas nooit geprobeerd, dus ik weet niet precies welke je moet hebben. MouseWare misschien?
Klopt dat kan, heb ik ooit ook eens gehad, maar ik ben inmiddels nogal gewend aan shift-insert onder kde dat ik dat ook wel best vind :P
Overigens wel grappig dat mensen hier een Emacs gebruiker aan de Vim willen hebben. Je weet toch dat dat een eindeloze discussie is :+
Je kan het toch altijd proberen :+
Vim rulez _/-\o_

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Je hebt al cygwin, dus je kan ook X draaien. Dan heb je dus meerdere desktops etc....

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:18

Arioch

<geek>

Om het crossplatform te houden qua ftp'en gebruik ik onder Linux, *nix en Windows de ncftp client. Imho een heel erg handige tool met tab completion en andere leuke features.
The program has been in service on UNIX systems since 1991 and is a popular alternative to the standard FTP program, /usr/bin/ftp. NcFTP offers many ease-of-use and performance enhancements over the stock ftp client, and runs on a wide variety of UNIX platforms as well as operating systems such Microsoft Windows and Apple Mac OS X.

[ Voor 50% gewijzigd door Arioch op 17-03-2005 01:22 . Reden: quote toegevoegd ]

Pagina: 1