[XP] Hardware veilig verwijderen icoon niet zichtbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
Ik heb het probleem, dat het 'Hardware veilig verwijderen'-icoon niet meer zichtbaar wordt in het system tray. Dit is soms wel het geval, maar ook vaker niet. De reden hiervan is mij onbekend.

Het betreft Windows XP Prof op een laptop, en het icoon zou daarom altijd zichtbaar moeten zijn. Dat komt doordat mijn combodrive ook via dit icoon te ontkoppelen is.

Dat het icoon nu niet meer zichtbaar is, is vrij vervelend, gezien ik ook vaker mijn externe drive aansluit of mijn USB stick. En omdat ik hier belangrijke data op bewaar, wil ik niet dat deze corrupt raakt door de apparaten zomaar van het systeem te ontkoppelen.

Wie weet waat dit mogelijkerwijs aan kan liggen, en hoe ik het icoon weer zichtbaar kan krijgen? Desnoods een alternatief (workaround), waarme ik alsnog de hardware veilig kan verwijderen?

Op school heb ik overigens ook wel eens dit probleem, waar ook Windows XP op de pc's draait.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Wordt hij niet per ongeluk altijd verborgen?

Rechtermuisknop op taakbalk > Eigenschappen > Aanpassen (oid, in het Engels heet het "Customize") > Zoeken of hij daar tussen staat even eventueel het gedrag veranderen. Als je hem altijd zichtbaar wilt hebben, dan kan je dat hier ook aangeven.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• bgever
Nee, hij wordt niet automatisch verborgen, ik heb het icoon zelfs op 'Altijd zichtbaar' staan.

• bgever
En dit topic krijgt een harde schop onder z'n reet... >:)

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03 20:15

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• bgever
Nee, dat had ik nog niet geprobeerd, maar nu wel. Helaas zonder succes.

Op het beleidsinstellingen tabblad staat wel een linkje waarmee ik het venster kan openen, en zo alsnog de hardware veilig kan verwijderen. Maar dit is vrij omslagtig omdat ik namelijk helemaal in de eigenschappen van het medium moet gaan kijken...

• bgever
Gisteren heb ik twee handelingen gedaan, die er voor gezorgd hebben dat ik het icoon eventjes weer heb gezien.

Ik heb allereerst een aantal services geactiveerd, waaronder: Verwisselbare opslag, en Universele Plug en Play-apparaathost.
Vervolgens heb ik een nieuwe Windows gebruiker aangemaakt, onder dat profiel ingelogd, en toen weer (met het andere profiel actief) onder mijn eigen profiel ingelogd. Op dat moment heb ik opgemerkt dat het icoon weer zichtbaar was.

Nu heb ik dus het vermoeden dat bepaalde achtergrondservices niet actief zijn, die er voor zorgen dat het icoon zichtbaar wordt. Kan iemand controleren of deze bovengenoemde achtergrondservices actief zijn, en of deze verantwoordelijk zijn voor de weergave van het icoon?

• bgever
Ik heb zojuist de service Verwisselbare opslag geactiveerd en toen opnieuw aangemeld. Het blijkt inderdaad deze service te betreffen, gezien nu het icoon weer zichtbaar is. Ik heb de opstartprocedure op Automatisch ingesteld omdat deze op Handmatig stond.

Vreemd genoeg kreeg ik toen ik het eigenschappen venster bekeek drie foutmeldingen uit het verleden, waarvan ik allemaal het foutrapport naar MS heb verstuurd:
Afbeeldingslocatie: http://www.netgoeroe.nl/prive/oude-foutmelding.png

Mij viel op dat deze service van de RPC service afhankelijk is, en dat dit wellicht verklaart waarom de Verwisselbare opslag service was uitgeschakeld. Deze wordt - meen ik - om veiligheidsredenen wel eens uitgeschakeld, maar hierdoor kan de Verwisselbare opslag service dus niet meer functioneren.

• bgever
Het ging toch niet allemaal zo vlekkeloos als ik had verwacht, en ik heb nog steeds geruime tijd last gehad dat het icoon niet zichtbaar was. Echter viel me pas later op dat ook andere iconen willekeurig niet zichtbaar werden.

Ik heb nu waarschijnlijk het probleem gevonden, gezien het al een tijd niet meer voorkomt sinds de verandering die ik heb gemaakt. Het betreft de UPnP iconen die je in de Explorer zichtbaar kunt maken. Nu ik deze functie weer heb uitgeschakeld worden de iconen weer goed weergegeven. :)

• josverweij
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-07-2024
Had het probleem ook al jaren met een laptop. Het uitschakelen van het weergeven van pictogrammen voor UPnP apparaten in het netwerk, is inderdaad de oplossing.
Ik kon n.a.v. het vorige bericht de optie echter niet direct vinden. Na even verder zoeken kwam ik de optie tegen bij Mijn netwerklocaties. Daar staat in de linkerbalk de optie 'Pictogrammen voor UPnP-apparaten in het netwerk weergeven' (oid, bij mij staatie dus uitgeschakeld ;)). Die moet dus worden uitgeschakeld. Wees niet bang: het heeft voorzover bekend geen andere effecten dan het weer verschijnen van het Veilig verwijderen icon ;). Men tast volledig in het duister over de oorzaak van het verdwijnen van de 'Hardware veilig verwijderen' icon door deze instelling, maar het werkt wel, dus profiteer dr van :).

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien een beetje offtopic maar goed:

Bij mij was er het volgende aan de hand toen bovengenoemde foutmelding optrad: de verwisselbare schijven waren niet meer zichtbaar in explorer maar wel in total commander en de command prompt... :? Probleem trad trouwens op toen ik met sysprep ging prutsen :X Is btw al gefixt door reinstall.

[ Voor 17% gewijzigd door spone op 14-04-2005 23:46 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Het topic is alweer wat verouderd, maar ik heb hier hetzelfde probleem.

Ik zie mijn icoontje voor Hardware Veilig Verwijderen ook niet meer staan, eerst wel :?
Is er nog een andere methode dan die in Netwerklokaties, want dat staat bij mij ook op "niet weergeven"?

Ik draai op XP Professional SP2 op een pc (geen laptop dus B)), met Aston als vervanger voor de Windows shell.

verholpen door deinstallatie Aston

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 19:33 ]

Pagina: 1