Hoe zorg ik ervoor dat ik geen zwarte balken krijg bij dvd

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:29
Hallo allemaal. Ik heb misschien een vraag die al wel vaker langs is geweest hier op GoT, maar ik stel hem toch maar weer eens. Ik heb thuis een breedbeeld televisie van Philips staan en wil hierop zelfgemaakt dvd's bekijken zonder die irritante zwarte blaken en zonder dat het beeld dan te gestreched is.

Ik heb wel dingen gelezen over anamorphic films en heb ook een keertje geprobeerd om een film zo om te zetten, maar toen zag het beeld op de tv er te gestreched uit. Met geen enkele modus lukte het om de film 'gesqueezed' te krijgen. Heeft iemand ideeën voor mij. Onze tv heeft trwns zo'n modus dat ie automatisch de zwarte blaken enzo weg probeerd te krijgen.

Anyways ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik gebruik trwns CCE en Fitcd als progjes. FitCd maakt mijn scripts voor CCE.

Alvast bedankt.

Master_A

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 19:17

Caveman

whahoehaha

Amiet01 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 21:59:
Ik heb thuis een breedbeeld televisie van Philips staan en wil hierop zelfgemaakt dvd's bekijken zonder die irritante zwarte blaken en zonder dat het beeld dan te gestreched is.
Ik hoop dat je snapt dat dat niet gaat.....zonder iets van het beeld te verliezen. Het ligt ook aan je bron, zeg een avi, als daar al zwarte balken inzitten zul je die er eerst af moeten knippen (virtualdub kan dat)...en dan maar hopen dat de beeld verhouding op een 16:9 TV past. Maar meestal zijn speelfilms 2,35:1 of 1,85:1 die krijg je dus nooit passend op een 16:9 scherm zonder te strechen of aan de zijkanten wat te missen..... Maar volgens mij had je daar zelf met een beetje logisch nadenken ook wel achter kunnen komen.
http://www.thedigitalbits...ic/anamorphic185demo.html
http://www.thedigitalbits...ic/anamorphic235demo.html

Hoe je het ook went of keert, er zal altijd wat gestreched en/of geknipt worden.....

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Amiet01
Maar ik kan dus alleen zonder balken kijken enzo en dat alles er nog normaal uitziet wanneer de film is opgenomen in een bepaald aspect ratio? Maar bij welke aspect ratio's kan dat dan? En op DVD hoesjes staat er toch ook bijna altijd dat het een anamophic 16:9 film is maar je hebt soms toch van die zwarte balken. Ik snap het dus denk ik niet helemaal.
En nog een ander vraagje: Hoe komt het dat je op een breedbeeld tv hetzelfde beeld krijgt als op een gewone tv (gewoon een zender bijv. Ned 1), terwijl een breedbeeld tv horizontaal breder is? En heeft een breedbeeld tv ook meer pixels dan een gewone tv (resolutie ofzo)? En gaan de zenders ook nog op echte breedbeeld resolutie uitzenden, want nu is het een soort van neppe breedbeeld toch? Kan iemand mij dat ook uitleggen?
Zoals jullie al zien snap ik er geen hol van en ik moet dit eigenlijk zoeken wat ik ook heb gedaan maar ik snap dat ook niet. Dus kan iemand het mij in het kort uitleggen?
iig bedankt

Master_A

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 19:17

Caveman

whahoehaha

Amiet01 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 23:07:
Maar ik kan dus alleen zonder balken kijken enzo en dat alles er nog normaal uitziet wanneer de film is opgenomen in een bepaald aspect ratio?
Precies
Maar bij welke aspect ratio's kan dat dan? En op DVD hoesjes staat er toch ook bijna altijd dat het een anamophic 16:9 film is maar je hebt soms toch van die zwarte balken. Ik snap het dus denk ik niet helemaal.
bij 16:9 heb je geen zwarte balken, als je die wel ziet dan heb je je tv niet goed staan, probeer hem eens handmatig op 16:9 te zetten, dat automatische van phillips gooit wel eens roet in het eten
En nog een ander vraagje: Hoe komt het dat je op een breedbeeld tv hetzelfde beeld krijgt als op een gewone tv (gewoon een zender bijv. Ned 1), terwijl een breedbeeld tv horizontaal breder is? En heeft een breedbeeld tv ook meer pixels dan een gewone tv (resolutie ofzo)? En gaan de zenders ook nog op echte breedbeeld resolutie uitzenden, want nu is het een soort van neppe breedbeeld toch? Kan iemand mij dat ook uitleggen?
Als een zender in breedbeeld uitzend dan heb je op een 4;3 tv zwarte balken......
http://www.hometheaterweb.nl/ en http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=16 en http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=6
Zoals jullie al zien snap ik er geen hol van en ik moet dit eigenlijk zoeken iig bedankt
En dat is helemaal waar...... :) (althans dat laatste)

[ Voor 3% gewijzigd door Caveman op 09-03-2005 23:27 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Breedbeeld is een leugen, remember de gijzeling in de Rembrandtoren?

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Amiet01
Maar hoe komt het dan dat GTST op een 4:3 tv er hetzelfde uitziet als op een 16:9 tv en dat je toch geen zwarte balken hebt? want dat heb ik dus ook niet. en naar mijn zeggen ziet het er hetzelfde uit.

Master_A

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Dat is schijn, er worden crop en stretch technieken gebruikt waarbij onder en boven wordt gesneden en over de breedte wordt gestretched, maar vooral aan de flanken.

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Pagina: 1