MS Word & vergelijkingseditor 3.0

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-12 20:26
Is het niet mogelijk om die vergelijkingeditor 3.0 iets meer te integreren in Word?
Ik moet nogal vaak formules in verslagen gebruiken en de enige manier om dat fatsoenlijk te doen is de vergelijkingeditor. Het maken van zo'n formule kost echter redelijk wat tijd...eerst helemaal die editor openen onder invoegen>object en dan ben je nog ff bezig met het maken van de formule. Het loopt iig niet helemaal vloeiend en lekker snel als je veel formules moet maken.

Is het mogelijk om die editor bijvoorbeeld op in je werkbalk te krijgen oid? Of bestaat er een betere versie/iets anders?

Ik zoek dus gewoon een manier om snel verslagen te schrijven met veel formules....

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-12 15:24
Er is geen snelle manier om verslagen te schrijven met veel vergelijkingen. Het beste wat je kunt doen, is upgraden naar mathtype en alle keyboard shortcuts aanleren. Mathtype biedt iets meer mogelijkheden, dan equation editor.

Verder kun je natuurlijk altijd een snelkoppeling in je Word toolbar maken naar equation editor of Mathtype

Veel succes... Ik weet hoe irri het is om veel vergelijkingen in Word in te typen. ;)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nogal vaak formules: stop met Word en ga over op LaTeX.
Check [rml][ Alg.] LaTeX2e[/rml] :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11 19:08
Ik kan het beide bovenstaande enkel beamen. Zelf kies ik ook liefst voor LaTeX (je documenten kunnen er enkel beter op worden (plus de meeste mensen vinden Computer modern wel iets mooier dan de meeste courante fonts: ik heb al van meerdere mensen gehoord dat de documenten mooi zijn vormgegeven, zonder dat ik speciale toeren moet uithalen: gewoon een standaard article in LaTeX)

Als je echter graag een interface hebt voor verschillende dingen in LaTeX, kan ik de volgende programma's aanraden:
MiKTeX: LaTeX-distributie voor Windows (er is nog een alternatief, maar die ken ik niet van gebruik)
TeXnicCenter: editor voor LaTeX, heel mooi uitgebouwd, maar grotendeels in code
TeXMacs: Word-achtige editor voor LaTeX (nadeel: geen goede controle over het document en vreselijk traag!)
LyX: idem als hierboven
TeXaide: MathType/vergelijkingseditor die enkel kan exporteren naar TeX (dus grafisch formules ingeven)

Als je echt Word wilt blijven gebruiken, dan is MathType geen kleine verbetering: een handige toolbaar waarmee je direct een formule in de tekst kunt invoeren of grote vergelijkingen kunt invoegen. Echter vind ik dat je te weinig kunt instellen om MathType mooi te laten overlopen in Word qua vormgeving: je zit quasi vast aan Times New Roman als je alles wat mooi wilt laten overvloeien. Daarnaast zit je natuurlijk nog steeds met die externe editor, die steeds opgestart moet worden (al wordt dat beperkt doordat MathType Server bijgeleverd wordt, dat MathType voor bepaalde in het geheugen laat staan), maar ik kies toch liever voor een oplossing waar je direct je formules in je documenten kunt ingeven.

Als je echt veel verslagen maakt, kun je volgens mij niet buiten LaTeX om en zelfs voor beginners is het niet zo moeilijk: er bestaan genoeg convertors die toelaten om bestaande documenten gedeeltelijk om te zetten. Daarnaast zijn er ook convertors die formules omzet, die tabellen uit Excel naar TeX omzetten etc. Ook meer dan genoeg handleidingen beschikbaar op internet (zie daarvoor het topic op GoT, dat boven mij al aangehaald werd) en binnen een weekje of twee moet je wel al mooie documentjes in LaTeX kunnen maken (en omzetten naar PDF, wat o zo stoer is voor buitenstaanders }) )