bille schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 21:24:
[...]
Dat zou opzich mogelijk zijn, maar volgens mij (maar goed wie ben ik

) haalt de raidcontroller specifiek blokX van schijf1 en blokY van schijf2. Dus niet dat de controller tegen beide schijven zegt: "geef me deze file" en dat de controller aan de hand van hetgeen binnenkomt de file zo snel mogelijk opbouwt. In dat geval zou je voor leesacties altijd beter RAID1 kunnen hebben ipv RAID0. Ik geloof dat het zo is dat de controller de hele file van de schijf die het snelst reageert afhaalt bij RAID1, maar dat weet ik niet zeker.
Hm,
volgens mij gaat het lezen bij RAID1 gewoon vergelijkbaar met RAID0... een aantal blocks van disk A, en een aantal blocks van disk B.... om en om dus. Dat hij kijkt naar de schijf die het snelste reageert zou nog kunnen bij kleine files van 4kb ofzo die in 1 block vallen, maar lijkt me redelijk onrealistisch bij grotere bestanden. Maargoed, ik ben geen raid-controller

Het lijkt me alleen niet dat ze bij RAID1 wat betreft lezen veel hebben afgeweken van het leesprincipe van RAID0... dat werkt gewoon goed, en bij het uitlezen van de volgende array:

lijkt het me het efficiëntstegewoon om en om lezen, dus A van disk 1, B van disk 2, C van disk 1, D van disk 2, enz, en dat vervolgens aan elkaar plakken. Een techniek die ze dus al min of meer gebruikte bij RAID0, ware het niet dat de blocks dan op dezelfde positie op een andere disk staan...
bille schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 21:24:
[...]
Hmjah maar de ketting is zo sterk als de zwakste schakel, in theorie en praktijk is één snelle schijf sneller met een schrijfactie dan RAID1 waarvan 1 schijf langzamer is dan die ene snelle.
Juist, zeg, laten we er voor het gemak wel even vanuit gaan dat het 2 dezelfde disks zijn die ook even snel zijn... anders kun je helemaal geen conclusies gaan trekken
[
Voor 14% gewijzigd door
Xander op 09-03-2005 21:30
]