Toon posts:

[access 2000] Waarde in formulier automatisch invullen

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een database gemaakt, eerlijk gezegd voor de helpdesk van onze school, en daarin moeten de configuraties van computers staan. Dit moet volgens de "configuration management" gebeuren van ITIL.

De benodigde tabellen, relaties, rapporten en formulieren zijn gemaakt. Maar nu ik nog 1 formulier moet maken, kom ik achter dat er duplicaten mogelijk zijn in de hoofdtabel [computers].

Ik wil dit oplossen door elke computer in de hoofdtabel [computers] een unieke code te geven [pc id] die de primary sleutel is (geen duplicaten).

De hoofdtabel is als volgt:
[pc id]
[pc nummer]
[lokatie]
[lokaal nummer]
[configuratie ID]

Ik wil met behulp van een formulier met keuzevakken de tabel kunnen invullen. De [pc id] waarde is gelijk aan: [lokaal nummer]&"-"&[pc nummer]&"-"&[lokatie]

Bijvoorbeeld:
350-01-Testlaan 1

Dit wil ik natuurlijk niet handmatig invoeren, want dat kost te veel tijd, daarom wil ik dit automatisch laten doen door de formulier wanneer deze gesloten wordt of er een pijltjetoets onderaan wordt gedrukt om naar een ander record te gaan.
Ik heb vanalles geprobeerd (tekstvak waarin de standaardwaarde gelijk is aan zie expressie boven).

Dus wil ik graag weten:

1.
Is de expressie juist?
[lokaal nummer]&"-"&[pc nummer]&"-"&[lokatie]
Om de gewenste unieke code te krijgen?

2.
Waar voer ik die expressie in om de veld automatisch in te laten vullen door de formulier?

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

denk dat het het makkelijkst gaat met vb code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
dim db as database
dim tb as recordset

set db=currentdb
set tb = db.openrecordset("hoofdtabel")       <-naam van je tabel invullen

tb.movefirst
do until tb.eof
 tb.edit
 tb![pc id] = tb![lokaal nummer] & "-" & tb![pc nummer] & "-" tb![lokatie]
 tb.update
 tb.movenext
loop

tb.close

deze code even onder een button stoppen, en aanklikken.

Weet eigenlijk niet of je dit bedoelde, maar hiermee kun je dus je pc id veld automatisch in laten vullen in de tabel (hoef je ze niet allemaal handmatig af).

voor je formulier zou je bij sluiten of pijtje dit op kunnen geven (bij klikken):

me![pc id] = me![lokaal nummer] & "-" & me![pc nummer] & "-" me![lokatie]

[ Voor 39% gewijzigd door Force op 09-03-2005 23:46 ]

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:01

Boss

+1 Overgewaardeerd

Lijkt mij dat het unieke nummer van een PC beter niet afhankelijk kan zijn van de plaats waar hij staat. Wat als de PC naar een andere plaats gaat? Dan moet je zijn unieke nummer aanpassen en dat is dus niet echt handig bij een uniek nummer!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Wat BOSS daar zegt klopt helemaal. Ik had er zelf nog niet aangedacht |:( . Wat nou als pc1 van lokaal 350 naar 351 gaat. Je hebt dan in lokaal 351 2x een pc1 staan, en dat kan dus niet in db. 2x het zelfde "unieke" nummer.
Je kan je Pc's beter apart gaan nummeren, en dat nummer in het pc id veld opslaan.

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

Verwijderd

Topicstarter
Dat wilde ik gaan doen, maar dan kwam ik hier weer achter:

Elke pc heeft een eigen nummer:
BN-[lokaal nummer]-[pc nummer]

bijv: BN-350-01

Maar... er zijn verschillende lokaties en die lokaties gebruiken ook BN, dus dan krijg ik daar weer duplicaten mee.

Ik ga die VB code proberen die Force gepost heeft :9

Verwijderd

Topicstarter
Kheb net te horen gekregen dat het alleen voor 1 lokatie hoeft.... dus kheb geen unieke codes nodig, want dan kan ik gewoon de normale "BN-lokaal-pcnummer" al gebruiken...

Toch bedankt :+
Pagina: 1