[DIY software] wat is slecht, gratis, de moeite waard...enz

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nee, geen topic over het zelf maken van software, maar over software die je kunt gebruiken bij je DIY speaker project. Waarom dit topic? Heel eenvoudig: Er is best veel software, maar over het algemeen is er niet echt bekend wat je ermee kunt, of het handig is, wat het kost, en of het wel de moeite waard is. Daarnaast zijn er ook nog veel kleine tooltjes die tamelijk onbekend zijn.

Daarom dus een topic om een verzameling te krijgen van alle software die op dit gebied beschikbaar is. Dus ik doe een beroep aan iedereen die al eens een tooltje simulatie- of meetsoftware heeft gebruikt, om hier zijn bevindingen te posten.

Let of dat je geen dubbele dingen post. Je mag natuurlijk wel aanvullingen posten, of aangeven als je het ergens niet mee eens bent! Het is vooral van belang dat je aangeeft waarom je iets handig of goed, of juist waanzinnig slecht vind. Geef ook aan of het wel de prijs waard is die je moet betalen. Als het om meetsoftware e.d gaat, geef dan ook aan wat voor extern spul je nodig hebt (zoals mic e.d), of dat het misschien meegeleverd wordt.

Ik stel het volgende format voor:

naam:
link:
soort:
korte omschrijving:
platformen:
prijs:
review:
conclusie:
overige links:

Ik zal zelf met elkele pakketten van start gaan, sommige van deze zullen vast wel al bekend zijn, maar ik neem ze toch even mee voor de volledigheid :)

naam: WinISD (pro)
link: http://www.linearteam.dk/
soort: Simulatie
korte omschrijving: Simulatie van gesloten, bassreflex, passive radiator, en bandpass behuizingen
platformen: Win32
prijs: Freeware, closed source
review:
Dit tooltje is vast al erg bekend, en zowat de standaard applicatie geworden voor iedereen die begint met het bouwen een speakers of sub. De tool is niet heilig en kan ook niet alles. Sinds de Pro versie is er veel verbeterd, zowel kwa functionaliteit als correctheid. Deze versie is dan ook zeker aan te raden. Het invoeren van woofer data is erg eenvoudig, en overzichtelijk. Als je niet alle data hebt berekend WinISD de rest zelfs automagisch. Soms kan dat een beetje voor verwarring zorgen, want als te teveel data invult kan het voorkomen dat je foutmeldingen krijgt. Meestal komt dat doordat de berekeningen van WinISD een klein beetje anders zijn dan de opgegeven data. Als dat idd het geval is is het handig om niet teveel data in te voeren en meer door WinISD te laten berekenen. Daarnaast komt WinISD al met een flinke database met woofergegevens. Heb je eenmaal de gegevens ingevoerd, kun je de woofer in een kast naar keuze simuleren. Je hebt dan verschillende parameters om aan te passen, en je hebt tal van grafieken om de verschillende eigenschappen van het gesimuleerde systeem te beoordelen. Daarnaast heeft de laatste Pro ook de mogelijkheid om fileters toe te passen, zoals een high- of lowpass, linkwitz transform enz... Ook kun je de componentwaardes van bepaalde filters laten uitrekenen. Daar zou ik echter geen gebruik van maken (ik vertouw dat deel niet echt); het is een van de weinige dingen die ik eigenlijk niet goed vind aan WinISD.
conclusie: Voor het geld (gratis) is het echt een prima programma, duidelijk, simpel en handig

naam: FRD Consortium
link: http://www.pvconsultants.com/audio/frdgroup.htm
soort: Simulatie, van alles en nog wat
korte omschrijving: Een berg handige en minder handige tools
platformen: Win32, soms exe. some ook excel sheets (dis misschien werkt het deels ook op andere platformen)
prijs: Gratis
review:
Het is eigenlijk een verzameling van tools die eigenlijk vrijwel alles voor het simuleren van speakers afdekken. Ik heb zelf nog lang niet alles getest, maar weet al wel dat sommige tools erg handig zijn. Zo heb je SPLTrace, waarmee je van een plaatje (via file of clipboard) de SPL, en impedantie data kunt omzetten naar het frd/zma bestandsformaat. Je hoeft alleen wat markers te zetten om de bemating van het plaatje aan te geven, en dan is het een kwestie van klicken op de SPL en impedantie curve. De tooltjes in excel formaat heb ik niet echt getest, maar dat wat ik gezien heb was niet echt duidelijk en makkelijk te gebruiken.
conclusie: Er zitten leuke dingen tussen, maar niet alles is echt zinvol bruikbaar

naam: Speaker Workshop
link: http://www.speakerworkshop.com
soort: Simulatie en Meetsoftware
korte omschrijving: Pakkettje voor het meten en simuleren van speakers en filters
prijs: freeware
review:
Dit proggie is erg compleet. Je kunt er verschillende metingen mee doen: TSP, componenten doormeten, en natuurlijk frequentie en impedantiemetingen. Ze raden aan om een "jig" te maken om het meten makkelijker te maken, maar het kan ook wel zonder als je een beetje handig bent, het is wat meer prutsen met draadjes en weerstanden. Prutsen is het ook met de bediening van het programma. Het is absoluut niet eenvoudig en voor de hand liggend. Veel functies zijn verborgen en vaak is het niet duidelijk wat je aan het doen bent. Er is wel een handleiding, maar daar wordt je ook niet direct heel erg vrolijk van. Ik heb het voor elkaar gekregen om er wat frequentie metingen mee te doen (met mijn mic preamp+mic), en wat simpele simulaties, maar veel verder ben ik nooit gekomen. Je kunt verder ook filters en kasten simuleren voor zover ik weet. Dat heb ik echter nooit goed voor elkaar gekregen...
conclusie: Als je veel tijd hebt, tegendraads werkende programma's heel normaal vind, dan is dit misschien precies wat je zoekt. Het is op zich een mooi proggie, maar het heeft veel werk nodig (niet op de laatste plaats van de developers ;) ). Helaas is de laatste versie ook van 2002. Dus tijd heeft een beetje stilgestaan denk ik :'( . Ach, het is gratis 8)

Zo, dat is mijn bijdrage voor dit moment... Kom op jongens, laat wat weten, deel je gloeiende tips en miskopen. Aangezien ik nog geen stuk software gekocht komt er dus ook geen revieuws van commercieele software van mijn kant. Ik ben er echter wel benieuwd naar, net als vele ander mensen die misschien ooit in de toekomst een mooi paket willen kopen, maar eigenlijk niet precies weten of ze er wat aan hebben, en of het wel het geld waard is.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 09-03-2005 20:58 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 11:15
naam: SampleChampion
link: http://www.purebits.com
soort: Meetsoftware
korte omschrijving: Doen van MLS metingen
prijs: Wisselt nogal eens, tussen de €200 en €300 (ik heb er de T/S en Waterfall plugin bij)
review:
Een van de weinige betaalbare meetsoftware waarmee goede resultaten te behalen zijn. Paolo (de schrijver) brengt regelmatig updates uit die weer extra functionaliteit toevoegen.
Je kan er frequentiemetingen mee doen, impedantiemetingen (en T/S mee bepalen), vervormingsmetingen en het kan ook als spectrum analyser worden ingezet.

naam: LspCad std
link: http://www.ijdata.com
korte omschrijving: Luidspreker ontwerp en simulatie
prijs: Toen: $129, nu veel meer
review:
Ik heb nog de 5.25 versie, de 6 versie is me te duur.
Je kan er de inhoud van luidsprekers mee bepalen. Wanneer de luidsprekers gebouwd zijn, kan ik er de metingen die ik met SampleChampion heb gedaan mee gebruiken om een filter mee te ontwerpen.
De professional versie leen ik (dat kan, met de beveiligingssoftware die dit programma gebruikt!) om de filters die ik heb ontworpen te beoordelen. Da's een geniale functie!

naam: Speak
link: http://www.gedlee.com
korte omschrijving: Pakket om luidspreker mee te ontwerpen (niet voor X-over)
prijs: Demo, $200
review:
Ik heb met de demo gespeeld, mischien dat ik het ooit nog eens ga kopen.
één hele mooie functie van deze software is dat je er het afstraalgedrag van luidsprekers heel goed mee kan beoordelen. Da's belangrijker dan je denkt. Dit afstraalgedrag is een stokpaardje van de schrijver van de software (Earl Geddes), die meerdere artikelen voor de JAES heeft geschreven over dit onderwerp (Vooral icm zijn gepantenteerde waveguides).

Wanneer ik weer wat beter in de slappe was zit, schaf ik wat meer software aan. Vooral soundeasy staat hoog op mijn verlanglijstje. Uiteraard wil ik Leap icm LMS en crossovershop ook weleens goed aan de tand voelen, maar de prijs van deze software ligt wel buiten mijn bereik. Ik heb de info over Leap wel goed bestudeerd en de mogelijkheden hiervan zijn wel érg uitgebreid en mooi!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:20

Jag

naam: Smaart Live
link: http://www.siasoft.com/products/smaart_live.html
soort: meetsoftware
korte omschrijving: doet real time FFT metingen
platform: Win32
prijs: demo, $695
review: eigenlijk bedoeld voor gebruik in de live audio techniek, maar ook thuis bruikbaar. Vooral de real time FFT metingen met gelijke resolutie in elk octaaf is een mooie feature. Je kan ook rechtstreeks vanuit het programma een DSP aansturen. En je kan rechtstreeks en meteen het effect van je geEQ zien. En ook echt live, want je kan ook je program material (je zaal mix of je cd'tje) gebruiken ipv pink noise om mee te EQen.
Ook bruikbaar om delays mee in te stellen en verder kan je er impedantie en SPL metingen mee doen. En er zit een heel erg hoge resolutie real time analyser in (voor degenen die de old fashioned way prefereren).
Erg duur voor de hobby DIY-er, maar de demo is ook heel functioneel.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/Smaart_screen_6.gif

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/Smaart_screen_11.gif

En misschien is het ook goed om eens in dit te noemen dat ik vind dat er veel te veel waarde gehecht wordt aan de curves die WinISD en andere simulatie programma's op basis van de TS parameters produceren. Die programma's zijn er alleen maar om het effect van de behuizing op de respons te simuleren plus iets van een simpele simulatie van de laag afval van de woofer, meer niet. Het neemt de verdere respons van de woofer zelf verder helemaal niet mee. Stel je voor dat iedere sub zo'n perfect rechte curve zou hebben als in WinISD :).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 23:10:
En misschien is het ook goed om eens in dit te noemen dat ik vind dat er veel te veel waarde gehecht wordt aan de curves die WinISD en andere simulatie programma's op basis van de TS parameters produceren. Die programma's zijn er alleen maar om het effect van de behuizing op de respons te simuleren plus iets van een simpele simulatie van de laag afval van de woofer, meer niet. Het neemt de verdere respons van de woofer zelf verder helemaal niet mee. Stel je voor dat iedere sub zo'n perfect rechte curve zou hebben als in WinISD :).
Klopt helemaal, maar het is beter dan niks natuurlijk, je moet ergens beginnen. Een kast moet je immers toch maken, en winISD geeft je een flinke duw in de juiste richting ;) . De nearfield gemeten curve van mijn sub komt in ieder geval behoorlijk overeen met de simulatie. Later kun je altijd nog de details invullen als je dat nodig vind. Daarnaast zijn de kamerinvloeden op bass nog veel groter. Er is btw wel een proggie dat kamerinvloeden kan berekenen. Je moet dan in 3D je speakers (incl vorm baffle, plek units) en woonkamer nabouwen (ook curves e.d invoeren), en dan kun je het proggie een paar uren/dagen laten rekenen aan de perfecte locatie van je speakers :D . Ik weet niet meer hoe het heet.. moet het nog eens nazoeken.

Met is btw misschien ook wel handig op de pro's en con's van een paket te vermelden...

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 09-03-2005 23:30 ]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
helaas niet veel toetevoegen.. :)
Maar iig erg goed topic, gelijk gebookmarked.

een pluim voor deepspace _/-\o_ :) .

Wat ik trouwens jammer vind is dat deze programma's vaak moeilijk te krijgen zijn. En wat ik nog meer jammer vind is dat ze verschrikkelijk duur zijn als je echt iets leuks wilt hebben.

Een studentje heeft niet zo 1,2,3 200 piek liggen voor een programmatje, :(

One World Concepts

• Raymond
B_FORCE schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 01:12:
Wat ik trouwens jammer vind is dat deze programma's vaak moeilijk te krijgen zijn. En wat ik nog meer jammer vind is dat ze verschrikkelijk duur zijn als je echt iets leuks wilt hebben.
Zijn gewoon online te koop, hoef je niet eens voor van je stoel te komen :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
B_FORCE schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 01:12:
En wat ik nog meer jammer vind is dat ze verschrikkelijk duur zijn als je echt iets leuks wilt hebben.
Daarom dus ook het topic. Zo heb je een beetje een overzicht van wat er te koop is, kun je vragen als je dingen niet zeker weet, en kun je dus beter een keuze maken.
Een studentje heeft niet zo 1,2,3 200 piek liggen voor een programmatje, :(
Tja, goeie software is vaak niet al te goedkoop (vaak ook wel gratis ;) ). Je moet er wat voor over hebben.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb zelf geen ervaring met DIY speakers, maar als ik zo eens op sourceforge
rondkijk is er ook best veel open source te vinden:

GSpeakers
XLDS
MLS-lib
xover
kfilter
SDAK
SSSim
SpeakerBuilder

Helaas dus geen ervarin en geen reviews, maar ben wel heel benieuwd
hoe de open source projecten het doen in vergelijking met de commerciele
pakketen....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Idd, SF heeft het een en ander, maar het meeste is verre van echt bruikbaar (heb nog niet alles getest hoor, dus onder voorbehoud). Gspeakers is erg interessant, maar ver van af, en dus ook niet echt zinvol bruikbaar (mist bijvoorbeeld fase). Ik heb eens contact gehad met de auteur, die me toen een beetje verteld heeft wat er allemaal nog niet pluis was. Op zich een goed begin, maar helaas staat de ontwikkeling behoorlijk stil.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Om nog even terug te komen op de kosten van software: Als je twee keer een speaker verkloot hebt door een fucked up filter, dan heb je de kosten van zo'n proggie er al snel uit.

@Raymond: kun je misschien nog wat meer over Sample Champion vertellen? Studenten krijgen btw nog wat extra korting (en aangezien ik officieel nog ingeschreven sta wil ik daar ook nog wel graag gebruk van maken :P ) Ze hebben een aanbieding: De X2 USB geluidskaart (met mooie Burbrown DAC, wel maar 48 Khz, maar beter goeie 48 Khz, i.p.v brakke 192), Sample Champion Pro, en ALLE plugins voor 259 euro :)

Afbeeldingslocatie: http://www.purebits.com/images/X2-natural-front2-sm.jpg

Aangezien ik dit i.c.m mijn laptop zou gebruiken lijkt het me een super aanbieding..

• Raymond
deepspace schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:23:
@Raymond: kun je misschien nog wat meer over Sample Champion vertellen? Studenten krijgen btw nog wat extra korting (en aangezien ik officieel nog ingeschreven sta wil ik daar ook nog wel graag gebruk van maken :P )
Ik heb mijn SC ook als student gekocht. Scheelde ook behoorlijk. Sinds die tijd zijn er wel regelmatig aanbiedingen geweest, waarvan ik dacht: "Shit, di's heel wat aantrekkelijker dan ik destijds heb betaald". Maarja, ik vond het toen het geld waard en dat vind ik nog steeds.

Die aanbieding is erg goed. Die USB geluidskaart is een prima ding. Maar het is wel gewoon een geluidskaart, dus het werkt niet makkelijker dan een geluidskaart van een ander merk.

Wat wil je specifiek weten over de software?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Tja, eigenlijk vooral over het gebruik ervan. Kijk, Speakerworkshop kan ook een heleboel, maar het is gewoon niet te volgen. Krijg je er bijvoorbeeld ook een handleiding bij? Hoe is het gebruik van de software in het algemeen? Wat zijn de tekortkomingen (als die er zijn), wat de echte pluspunten?

Dat USB ding is idd gewoon een geluidskaart en werkt net als iedere andere. Voordeel is dat er een goede DAC in zit, en je hebt een phanthon voeding voor mic de bekende panasonic/monacor capsules, zodat je geen pre-amp nodig hebt (die heb ik zelf wel). Daarnaast zou ik duurder uit zijn als ik een losse USB kaart zou kopen (onboard sound is echt onbruikbaar!)

Ik ben nu een beetje die flash filmpjes aan het bekijken om een indruk te krijgen van het gebruik van de software.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 13-03-2005 14:48 ]

Pagina: 1