Toon posts:

Glasvezel met vast IP in thuisnetwerk. Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende; ze hebben vanochtend glasvezel aangelegd hier en alles werkt top, MITS ik via mijn pc direct aan de internetmodem zit. Wanneer ik er een router tussen zet krijg ik het niet aan de praat. Ik heb flink gezocht op internet, maar ik kan niets vinden hoe je het moet instellen wanneer je een vast ip hebt.

Internetmodem (HUB) = Ericcson DRG (hier kan ik dus niets aan zien)
Router = Edimax 6104K

Ik heb een IP van de internetmodem gateway (stel 195.110.135.1) en een IP wat ik moet toekennen aan mijn PC (stel 195.110.135.120). Subnet is dan uiteraard 255.255.255.0. Daarnaast heb ik een tweetal DNS'en maar dat geloof ik wel.

Wanneer ik mijn router met het IP 195.110.135.120 configureer en als gateway 195.110.135.1. WAN dus DHCP disabled en LAN DHCP enabled. werkt het niet, zelfs niet als ik de router het MAC adres van mijn PC laat overnemen, waarop het internet dus wel werkt zonder die router.

Als iemand me kan helpen... heel graag!!

O.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2005 10:42 . Reden: Internetmodem is HUB, geen router of switch. ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heb je het al eens aan die glas leverancier gevraagd ? En ewat denkt die 'router' aan de andere kant (WAN zijde) te vinden ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Ook dat internetmodem (Ericcson DRG) is een router, dus die een IP voor de andere kant, met een ander subnet en een andere gateway. Dit is tevens een vast IP.

Overigens mag ik een thuisnetwerk aanleggen van XS4all, ze geven er alleen geen support op.

O.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47

The Third Man

The Third Jellyfish

(je hoeft niet steeds O. onderaan je post te zetten, daar is je sig voor)

Wat heb je exact geprobeerd qua pingen e.d., want 'internet werkt niet' is een beetje vaag, het kan ook alleen een dns-storing zijn waardoor je niet naar www.google.nl kan surfen maar de verbinding in weze wel werkt.

Draait de edimax nu al gateway of router?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 20:56:
Ook dat internetmodem (Ericcson DRG) is een router, dus die een IP voor de andere kant, met een ander subnet en een andere gateway. Dit is tevens een vast IP.
Zeker? Want zover ik weet zijn dat alleen maar media converters in een mooi doosje en wellicht met een TV/Radio iets er bij.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-05 07:17
waarschijnlijk mag je alleen met een bepaald MAC adres erop ... (misschien)
zet anders is in je router het mac adres van je pc (als je dat kan instellen)

Just my 2 Cents

Verwijderd

Topicstarter
In mijn voorbeeld gaat pingen naar 195.110.135.1 al niet (no reply). Ik heb het MAC adres in de router staan van de netwerkkaart in de pc waarbij zonder router het internet prima werkt.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:37
VerkerkSander schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 22:17:
waarschijnlijk mag je alleen met een bepaald MAC adres erop ... (misschien)
zet anders is in je router het mac adres van je pc (als je dat kan instellen)

Just my 2 Cents
pak je geld maar gauw terug ;) als je ff goed leest zie je dat die dat al had gedaan

maar idd, gooi firewall uit op die router etc en kijk ff of die dns loopt te kutte. doe anders ff een tracert en kijk ff hoe ver die komt

CISSP! Drop your encryption keys!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-05 07:17
laurens0619 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 22:32:
[...]

pak je geld maar gauw terug ;) als je ff goed leest zie je dat die dat al had gedaan

maar idd, gooi firewall uit op die router etc en kijk ff of die dns loopt te kutte. doe anders ff een tracert en kijk ff hoe ver die komt
YES ! d8 ik arm te zijn op mijn toch al vermoeiende avond... word ik ineens weer rijk !*D

Maar probeer anders is een andere router, of zoek mensen met dezelfde verbinding...

Wat anders een oplossing is:

een PC neerzetten en die gebruiken als Gateway..en daaraan je router als Switch instellen

Verwijderd

Topicstarter
Firewall staat uit, hoewel ik niet helemaal kan zien of NAT ook iets met een firewall doet. Kan ik NAT uitzetten om het een en ander te testen?

Hoe kan ik overigens een trace doen?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog ideen?

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 20:02

4VAlien

Intarweb!

kan je je router pingen op het interne adres ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja. Router kan ik pingen op LAN en WAN adres.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
De link van je WAN poort is ook op ?

Verwijderd

Topicstarter
raymonvdm schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 10:08:
De link van je WAN poort is ook op ?
Bedoel je of de router en modem connectie hebben? De WAN poort op de router licht op en de LAN poort op het modem ook.

• leuk_he
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 20:31:

Ik heb een IP van de internetmodem (stel 195.110.135.1) en een IP wat ik moet toekennen aan mijn PC (stel 195.110.135.120). Subnet is dan uiteraard 255.255.255.0. Daarnaast heb ik een tweetal DNS'en maar dat geloof ik wel.
Wat is nou je werkelijk je ip nummer? (verberg het laatste cijvertje maar dan ben je nog een beetje anonniem.b.v te bepalen met whatismyip.com )
is het 192.168.* --> http://www.faqs.org/rfcs/rfc1918.html ofwel je modem is al een router. Kun je wel op internet met een switch dan? (je kunt je router misbruiken als een dure switch door de kabels in de lan aansluiting te steken en de wan aansluiting leeg te laten).

Overigens moet in ieder geval je modem in een ander subnet terecht komen als je PC's als je WEL je router gebruikt. (En je router is in werkelijkheid een NAT apparaat). Anders kun je internet niet vinden.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Net (wederom) gesproken met KPN. Dat internetmodem is een HUB.
leuk_he schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 10:18:

Wat is nou je werkelijk je ip nummer?
De router deelt via DHCP een ip uit van 192.168.2.100 tot 192.168.2.200 met een subnet van 255.255.255.0, de router zelf heeft aan de LAN zijde een IP van 192.168.2.1. De router heeft een IP aan de WAN zijde het IP 195.110.135.120 met als gateway 195.110.135.1 (ik dacht dus eerst dat dit de internetmodem was, maar dat is niet zo). Subnet aan de WAN zijde van de router is ook 255.255.255.0
Overigens moet in ieder geval je modem in een ander subnet terecht komen als je PC's als je WEL je router gebruikt. (En je router is in werkelijkheid een NAT apparaat). Anders kun je internet niet vinden.
Moet ik (vanuit de router beredenert) een verschillend subnetmask gebruiken voor de LAN en de WAN zijde? Subnetmask geeft toch alleen het type (A,B,C) van je IP aan?

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 10:40:
Moet ik (vanuit de router beredenert) een verschillend subnetmask gebruiken voor de LAN en de WAN zijde? Subnetmask geeft toch alleen het type (A,B,C) van je IP aan?
Ik bedoelde niet een ander subnetmask, maar een ander subnet(dus niet allebei in 195.110.35. als in je start post) Omdat je in je startpost het telkens over het zelfde 195* subnet had had ik het geovolg dat daar iets mis ging. In je laatste post ziet de configuratie er wel correct uit en weet ik het ook niet meer.

Bedoel je met " internet werkt niet" dat je niet voorbij je router komt als je pingt/tracert outvoert op een ip adres? En de lampjes op de kabel aansluiting gevne wel aan dat het goed is? (toch geen crossed/straight probleem ?)

offtopic:
internet werkt uitstekend hoor. Jouw thuisnetwerk werkt niet 8)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 11:19:
offtopic:
internet werkt uitstekend hoor. Jouw thuisnetwerk werkt niet 8)
Je hebt gelijk ;), daarom staat ie ook in netwerk en niet in internet, he.

Lampjes branden goed, volgens mij. Ik gebruik dezelfde kabel voor de WAN poort van mijn router als die kabel die in mijn netwerkkaart van de computer gaat. Als het probleem / oplossing een cross-link kabel is wordt ik gek!!

Hoe doe je overigens een trace?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2005 11:25 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 11:25:
[...]

Hoe doe je overigens een trace?
http://www.computerhope.com/tracert.htm

trace naar google.nl:

command prompt: (file -> run -> "cmd ")
code:
1
tracert 66.102.9.104

levert op hoever je ping komt.

[ Voor 4% gewijzigd door leuk_he op 10-03-2005 11:34 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 10:40:
Net (wederom) gesproken met KPN. Dat internetmodem is een HUB.
hub. geen afkorting, geen hoofdletters :P En dat zei ik dus: een veredelde media-converter (glas -> utp). Anders zou de addressering die je aangaf inhouden dat elke klant een eigen /24 (255 IP-adressen) had, met nog een extra subnet voor routing alleen al. Niet erg efficient.

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Weet je zeker dat je een vast IP adres hebt van de provider?
Meestal worden IP adressen namelijk via DHCP toegekend (dit kan wel altijd het zelfde zijn)
Sommige providers zijn hier wat gevoelig voor.

Kan je vanaf de PC wel de router vinden?
En als je de Wan van de Router op DHCP zet krijgt hij dan een IP?
Kan je de gateway of de DNS server van de provider pingen?

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Topicstarter
Nou gaan we het helemaal beleven!

Ik probeer alle mogelijke combinaties met een crosslink kabel, geen resultaat.

Ik stop de utp kabel van de WAN poort in de LAN poort van de router (dus een switch opstelling), geen connectie! Ik pak een nieuwe switch, sluit een UTP kabel van pc naar switch en de UTP kabel van switch naar Ericsson DRG aan. GEEN CONNECTIE?!

Ik vergelijk de connectors van door de KPN monteur aangelegde UTP kabel aan de router kant met een nieuwe UTP kabel. Wit, oranje, wit, blauw, wit groen, wit, bruin, dus dat is goed.

Ik vergelijk de connectors van door de KPN monteur aangelegde UTP kabel aan de Ericsson DRG kant met een nieuwe UTP kabel. Wit, oranje, wit, GROEN, wit BLAUW, wit, bruin!! Dus geen goede UTP kabel ook geen crosslink kabel, maar een PRUTS kabel!!

Ik ga morgenavond testen, want die aangelegde kabel door de KPN monteur gaat door de muur, maar dit moet toch haast het probleem wel zijn? Ik begrijp er alleen geen hol van die kabel dan wel werkt direct op mijn pc, heeft iemand hier een verklaring voor?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb geen flauw idee van welke kabel nu welke kleurvolgorde heeft wat dat is totaal onduidelijk, maar voor de zekerheid zouden de kleuren van een UTP kabel moeten zijn:

wit/oranje gestreept
oranje
wit/groen gestreept
blauw
wit/blauw gestreept
groen
wit/bruin gestreept
bruin

OF

wit/groen
groen
wit/oranje
blauw
wit/blauw
oranje
wit/bruin
bruin

Als je kabel aan beide kanten een van die twee volgordes heeft is 'ie goed. Als je kabel aan de ene kant volgorde nr. 1 en aan de andere kant volgorde nr. 2 heeft, heb je een crosskabel. Een andere kleurcombinatie is technisch mogelijk maar dit zijn de twee standaard manieren waarmee alles Gewoon Moet Werken. (Om precies te zijn, T-568B en A, in die volgorde.)

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 02:15:

wit/oranje gestreept
oranje
wit/groen gestreept
blauw
wit/blauw gestreept
groen
wit/bruin gestreept
bruin
De KPN monteur heeft getracht een kabel te maken met aan beide zijden het bovenstaande, alleen heeft ie aan één kant de groene en blauwe kabel omgedraaid.

Kun jij verklaren waarom het dan toch direct vanaf mijn pc werkt?

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 09:36:
[...]

De KPN monteur heeft getracht een kabel te maken met aan beide zijden het bovenstaande, alleen heeft ie aan één kant de groene en blauwe kabel omgedraaid.

Kun jij verklaren waarom het dan toch direct vanaf mijn pc werkt?
Misschien heeft je pc een betere fallback naar 10 Mbps (kun je router instellen op 10 Mbps? werkt het dan wel?)

Verwijderd

Topicstarter
De uitslag van de test; alleen nieuwe kabels gebruikt en momenteel zit ik achter mijn router te internetten. Dus het is opgelost, het was dus de door KPN monteur gefabriceerde kabel.

Bedankt voor de hulp van iedereen! Ik ga ff een belletje naar KPN doen.

PS. Download 1145.2 KByte/sec (=9162 kbps). Upload 392.6 KByte/sec (=3141 kbps). :D
Pagina: 1