[testcase] Mijn allereerste foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 15:31
Vandaag was dan eindelijk de dag dat ik mijn allereerste (eigen) digicam in ontvangst heb mogen nemen: een canon powershot a510. Ik heb er al een aantal foto's mee geschoten maar ik zou eigenlijk wat willen vragen over twee specifieke foto's.
In de achtertuin heb ik in het pikkedonker met slechts een natriumlamp als verlichting geprobeerd een notenboom mooi in beeld te brengen. Ik heb natuurlijk een stuk of 20 foto's gemaakt maar hier zijn er twee die aardig gelukt zijn.. kwa scherpte en belichting dan. Ik weet dat ze bij lange na niet perfect zijn. Daarom zou wat commentaar fijn zijn: Hoe had ik de boom beter in beeld kunnen brengen? Ik heb al wat gelezen over lange shuttertijd gebruiken, regel van derden, etc. De boom staat dus niet in het midden, maar aan de zijkant en de shuttertijd op 15 seconden. De cam stond op TV modus.

(klikbaar voor grote versie)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~verbrug1/tweakers/img1s.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~verbrug1/tweakers/img2s.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Ik vind die eerste foto wel wat hebben, maar die 2e foto is gewoon... mislukt?

Wat ik me afvraag, is ok je wel 15 secondes aan sluitertijd hebt genomen, ik denk dan dat je foto stukken lichter zou moeten zijn. Ik weet niet of je fotobewerkingssoftware hebt, maar daar kun je ook altijd leuke dingen mee doen! Ik zou zeggen, blijf experimenteren, en hou ons op de hoogte :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou je in ieder geval aanraden morgen bij daglicht wat foto's te gaan maken, je pakt nml wel meteen een moeilijk moment. Autofocus in het donker werkt niet best en sluitertijden moeten ontzettend lang zijn. Hierdoor krijg je al snel onscherpe foto's. Foto 1 is erg apart met al die kleuren, foto 2 is inderdaad niet erg bijzonder. Maar geef vooral niet op, je bent net begonnen :)

Overigens zijn beide foto's nogal donker, probeer 's 30 seconden?

[ Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 09-03-2005 20:36 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:52

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik vraag me af, hoe kan dat gras zo'n vreemde kleur gekregen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

Beekforel schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 20:37:
Ik vraag me af, hoe kan dat gras zo'n vreemde kleur gekregen hebben?
Waarschijnlijk door lichtval icm lange sluiter tijden

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Ik stond precies voor de muur van ons huis. Er zitten twee ramen in waar wit licht door scheen en het gras reflecteerde dat weer.
Bedankt voor de tips, ik zal morgen eens proberen met daglicht te gaan schieten. Camera kwam eigenlijk nèt te laat om dat vandaag nog te kunnen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
De max sluitertijd van die cam is 15 seconden. Dus meer belichten kan niet. Je zou kunnen proberen te flitsen, maar of dat er mooier op word weet ik ook niet. Misschien gewoon wat vroeger op de aviond proberen als het iets lichter is is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Heb je ook geen bulb stand dan? <--- Reminds me, puntje voor de FAQ :P

[ Voor 39% gewijzigd door Grrrrrene op 09-03-2005 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Bulb stand? bedoel je misschien de instelling met het icoontje van een gloeilamp? als dat is wat je bedoelt - hij heet op mijn cam gewoon "lamp" (hij staat op z'n nederlands). Zou ik dat moeten gebruiken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nee, bulb is meestal de stand die je na de langst mogelijke sluitertijd krijgt, de camera houdt de sluiter zo lang open als jij de ontspanner ingedrukt houdt. Zo kun je aan de hand van je horloge bijvoorbeeld zelf bepalen hoelang je de foto wil belichten. Dat kan 10 seconden zijn, maar ook enkele minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-07 21:25

Type-R

One Minute Shakin

nee ik denk dat jij witbalans bedoelt :) dat is om een goede kleurtoon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Ik zal es in mijn gebruiksaanwijzing kijken of dat erop zit grrrene :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Nee bulb heeft de a510 meen ik ook niet.

/me justawitte checkt dpreview
Nope bulp zit niet op de a510

Afbeeldingslocatie: http://img190.exs.cx/img190/5278/img27aq.jpg
Ik weet niet op je photoshop hebt, maar als je wat met de levels gaat spelen kun je een heel eind komen.

[ Voor 91% gewijzigd door Justawitte op 09-03-2005 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
waaw.. dat ziet er al stukken beter uit die gephotoshopte! Wist niet dat bewerken zo'n grote impact kon hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:25
Sourcey schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 21:47:
waaw.. dat ziet er al stukken beter uit die gephotoshopte! Wist niet dat bewerken zo'n grote impact kon hebben
zo, nu heb je meteen de essentie van digitale fotografie door.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
foto 1 ook nog ff gedaan voor je, hij is alleen misschien een beetje te licht gemaakt, want er zit een beetje een waas over.

Afbeeldingslocatie: http://img88.exs.cx/img88/9977/img25xx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

't rottige is dat een boom van zichzelf vaak al geen erg opvallend object is, en dat wordt versterkt doordat 'ie heel erg aan de zijkant van je foto's staat. Daardoor lijkt 't alsof je een foto van de leegte hebt gemaakt ipv van de boom.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Laatst online: 15:12
Je kan beter proberen de camera in de M-stand te zetten, en dan het diafragma helemaal open met een sluitertijd van 15 seconden, dan zal het er al iets anders uitzien.
In de Tv-stand wordt waarschijnlijk door de lange sluitertijd het diafragma helemaal geknepen waardoor je nog steeds een donkere foto hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door Marco op 09-03-2005 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Volgens de exif staat ie op f2.8 dus dat moet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Ik denk dat je de TV modus beter niet had kunnen gebruiken, maar de AV mode. Ik heb namelijk het idee dat je camera nu een redelijk klein diafragma heeft gebruikt. Als je ook een M modus hebt, kun je zelf klooien met diafragma en sluitertijd, net zolang totdat je een goed belichte foto hebt.

Maar zoals eerder gezegd, eerst maar eens oefenen bij daglicht en je gebruiksaanwijzing + wat fotoboeken doorlezen en veel oefenen.

O, vanzelf ga je je afvragen bij elke foto die je maakt wat je er nou precies op wil hebben en wat je nou wil laten zien met je foto.
De show en testcases zijn ook zeer leerzaam, evenals de fotocontests. Dan zie je vanzelf wel wat een goeie foto is en niet.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Toen ik een paar dagen geleden op het punt stond naar school te gaan zag ik een drietal vogels in een boom zitten. Het waaide erg hard en ze moesten zich goed vasthouden om er niet uit te vallen. Helaas kun je dit niet zo goed zien op de foto omdat het zwiepen van de takken net stil stond (als je snapt wat ik bedoel hehe).
Wat vinden jullie ervan? Heeft de foto wel iets of is ie gewoon saai. Ik heb trouwens een beetje met fotoshop gecropt en geprutst.

Afbeeldingslocatie: http://stefan.jeroengeerts.nl/IMG_0107edits.JPG
(klikbaar)

[ Voor 6% gewijzigd door Sourcey op 12-03-2005 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Ik snap niet dat je deze foto durft te plaatsen en er een mening over vraagt.

Wat zie je zelf in de foto als je er niets over zou weten? Ik zie een bewogen foto met heel veel saaie lucht en een paar zwiepende takjes.

Ik zou met al die leegte nieteens weten dat het allemaal om de vogels en de harde wind ging. De foto zegt helemaal niets.
Ik vond je eerdere foto's nog net iets beter...

Ik zou zeggen: begin eerst maar eens met lezen op de faq en in een boek.

[ Voor 23% gewijzigd door Ursamajor op 13-03-2005 12:31 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Het verhaal erbij is erg spannend, maar de foto lijkt echt helemaal nergens op.
Probeer eerst eens 'normale' foto's te maken.
Ik ken maar weinig mensen die bij hun eerste foto's gelijk alles op manual doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Hij was niet op manual gemaakt (full auto zelfs), maar dat terzijde. Ik ben nog maar net begonnen met fotografie en ik snap dat mijn foto's waarschijnlijk troep zijn. Maar is het dan tegen de regels om troep te posten? Ik vond het interresant om te lezen wat jullie van m'n foto's vinden, ook al is het troep. Ik leer er weer wat van. En natuurlijk lees ik ook andere topics om te kijken hoe andere fotografen werken. Eigenlijk durf ik nu niet meer zo goed foto's te posten.

Ik heb alle faqs op het forum trouwens doorgelezen al voordat ik m'n fototoestel kreeg - de faqs mbt fotografietips dan. Bij faqs over het posten heb ik alleen het stukje van testcase gelezen aangezien ik al langer op de tweakers.net forums rondhang: ik ken de standaardregeltjes wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Sourcey op 13-03-2005 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 18:47

janklp

FortyTwo Capital

Tuurlijk is het niet verboden om te posten. Maar het is imho wel belangrijk zelf ook eens critisch te kijken. Ik zou die foto van de vogels zelf niet geplaatst hebben. Als je critisch naar die foto kijkt dan zie je gewoon een bewogen beeld met een paar vage vogels erop. Dit had je opzich zelf wel kunnen zien. Blijf gewoon veel oefenen en probeer eens wat op een wat lichtere en zonnigere dag. Dan worden je foto's vaak net iets scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 14:40

n00bs

Het is weer Zomer!

Persoonlijk zou ik al die foto's niet plaatsen. Ik ben zelf van mening dat de digitale fotografie een beetje TE toegankelijk is geworden voor iedereen... dit doet echt af aan het vakgebied...
Ik snap wel dat ieder zo zijn eigen hobbies heeft, maar om nou alles te posten wat totaal nergens over gaat? is hetzelfde als topics in programming te openen met 1 regeltje source zoals Hello world en dan met verkeerde coding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sourcey schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 15:46:
Toen ik een paar dagen geleden op het punt stond naar school te gaan zag ik een drietal vogels in een boom zitten. Het waaide erg hard en ze moesten zich goed vasthouden om er niet uit te vallen. Helaas kun je dit niet zo goed zien op de foto omdat het zwiepen van de takken net stil stond (als je snapt wat ik bedoel hehe).
Wat vinden jullie ervan? Heeft de foto wel iets of is ie gewoon saai. Ik heb trouwens een beetje met fotoshop gecropt en geprutst.

[afbeelding]
(klikbaar)
Sorry hoor mensen maar ik vind dat jullie erg negatief doen over deze foto. Misschien is het als foto niet scherp maar ik vind hem eigenlijk nog wel wat hebben! Gezien de grauwheid en de onduidelijkheid vind ik hem scary.

Als je er nu een mooi verhaal bij had geschreven en er bij had gezet dat het van een kunstenaar was geweest was het volgens mij weer een ander verhaal geworden.

Ik vind het wel wat hebben dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

- laat maar -

:O

[ Voor 90% gewijzigd door Stereotomy op 13-03-2005 16:25 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Gewoon eens op een klaarlichte dag wat proberen met je fotocamera en zelf er eens een kritische blik over laten gaan. Ook veel kijken naar andere foto's hoe die gemaakt en geschoten zijn. Ik geef NooBs wel een beetje gelijk eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Sorry hoor, maar dit is een forum over fotografie en niet over kunst.

Fotografie is natuurlijk wel een vorm van kunst, maar een foto als deze slaat gewoon nergens op. Er gebeurt niets, de verhoudingen zijn erg zoek, onscherp en flets.

Als de TS al topics, faqs enz heeft doorgelezen, dam moet ie eerst maar eens zelf 1000 foto's schieten, ervan leren wat een camera nou eigenlijk doet, composities leren maken en leren welke het het meeste vertelt of de meeste sfeer uitstraalt (enz enz). Als ie een idee heeft en hij komt er niet uit, of hij kan echt met zekerheid zeggen dat ie trots op zn foto's is dat ie een showcase wil openen, moet ie dat zeker doen.

Hij is goed begonnen met doe foto's in het donker. Heeft er een aantal zeer bruikbare tips voor gehad en dan komt ie met iets dat lijkt op een leeg A4tje... Dan ben je niet helemaal lekker bezig naar mijn idee...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
ok, misschien hebben jullie wel gelijk. Wie weet is het wat om een noob draadje te starten waar dan goeie fotografen commentaar kunnen geven, zodat de minder goeie foto's afgezonderd blijven van de goeie?
in ieder geval zal ik eens wat kritischer proberen te zijn over m'n eigen foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Sourcey schreef op zondag 13 maart 2005 @ 17:07:
ok, misschien hebben jullie wel gelijk. Wie weet is het wat om een noob draadje te starten waar dan goeie fotografen commentaar kunnen geven, zodat de minder goeie foto's afgezonderd blijven van de goeie?
in ieder geval zal ik eens wat kritischer proberen te zijn over m'n eigen foto's.
Tja, dan krijg je weer het helpdesk idee. Gewoon veel oefenen en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Je kan het beste in dit topic blijven posten, dan kunnen we ook je vorderingen zien. :)
Maar begin eens met een foto van de kat van buren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
om eerlijk te zijn, lijkt het mij het beste om eens een boek in de bibliotheek te halen of er één te kopen, daar staat ongelooflijk veel tips in, meer dan je hier kunt vinden bijna ... (of je moet alles bij elkaar gaan zoeken). bovendien heb je in een goed boek voor beginners ook een stuk over de basis, en daarmee bedoel ik belichting, kadering, verschillen in lenzen, dieptescherpte, ...
bovendien kan je heel veel leren door veel te lezen en te bekijken zonder iets te posten. ik heb zelf een digitale camera, pas terug mee begonnen (5 jaar geleden met een oud ding van mijn vader nog gespeeld), maar ik heb hier nog niets gepost, omdat ik nog van niets zeg dat ik trots op ben. Ik snap je helemaal, maar ik snap zeker ook de frustraties van de medemensen hier. "watch and learn" is heel belangrijk. wees kritisch tov. je eigen foto's en daar kan je al veel uit leren. ik denk dat je zo al een heel pak verbetering kan maken. fotografie is volgens mij wel een kunst ... iedereen kan "point and shoot", maar een échte mooie foto is wel moeilijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Behalve de sluitertijd moet je ook het diafragma veranderen (Fstops) en langer dan 15 seconden schieten lijkt me wel nodig. Niet flitsen!!! Oh, en automatische instellingen zijn, zeker 's nachts, nutteloos. Gewoon op manual zetten en zelf alles instellen.
Onderstaande foto heb ik 's nachts om half 2 gemaakt, 20 seconden belicht.. op statief uiteraard.
Afbeeldingslocatie: http://www.e-volutionmedia.nl/temp/sneeuw01.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door dadj op 16-03-2005 01:56 ]

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 15:25
dadj schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 01:52:
Behalve de sluitertijd moet je ook het diafragma veranderen (Fstops) en langer dan 15 seconden schieten lijkt me wel nodig. Niet flitsen!!! Oh, en automatische instellingen zijn, zeker 's nachts, nutteloos. Gewoon op manual zetten en zelf alles instellen.
Onderstaande foto heb ik 's nachts om half 2 gemaakt, 20 seconden belicht.. op statief uiteraard.
[afbeelding]
Mooi hoor. Heb je misschien nog wat exif informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

gium schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 02:23:
[...]

Mooi hoor. Heb je misschien nog wat exif informatie?
sure

shutter speed: 20.0 sec
F-stop: 4.0
Iso: 200

Zonder sneeuw (reflecteert het licht) moet je wel wat langer belichten waarschijnlijk.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
dadj schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 01:52:
[afbeelding]
Het licht op de tuinset is erg leuk maar ik kan uit de foto niet meer halen dat het 01:30 was; wellicht was het beter gegaan met 10 sec. sluitertijd ipv 20.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Heb nog een tijd geoefend met foto's maken, buiten en binnen, macro en niet-macro. Ik heb een foto geselecteerd, hoop dat jullie het testcase waardig vinden.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~verbrug1/tweakers/IMG_0603s.JPG
(foto is klikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Het lijkt wel spuug op een cdtje :+

Nee, ff serieus, dit is toch weer een heel ander plaatje dan eerst! De kleuren vind ik erg mooi, goed scherp ook en het blijft me wel boeien. Ik weet nogsteeds niet wat het echt is!

Grote klasse iig!

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Hahaha, het is geen spuug hoor. Beetje schuim van afwasmiddel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woah, hoe coel.

Goed gedaan stefan :P
Beter dan die lucht met takke.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Hier is nog een plaatje dat ik vanmiddag heb geschoten:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~verbrug1/tweakers/IMG_0671ss.JPG
(klikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er geen verstand van, maar ik vind de afwasmiddelfoto, zeker de moeite waard! Heb je die gemaakt met de Canon Powershot A510?

Ik wil dit toestel namelijk zelf ook aanschaffen, maar weet eigenlijk niet zeker of dat de 3,2 miljoen megapixels wel genoeg zijn.. Nu ik deze foto's zo zie, denk ik dat het voor mij wel genoeg pixels zijn. Tot hoe groot kan je deze foto's mooi afdrukken? A4 formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Deze zijn inderdaad allebei met een canon powershot a510 geschoten. 3.2 megapixel is volgens mij voldoende voor a4 afdrukken. Het is trouwens 3.2 megapixel of 3.2 miljoen pixels. ja kweet het ik ben een zeurkous :P

edit: Kijk hier eens: http://66.102.9.104/searc...a4+afdruk+megapixel&hl=nl (scroll even verder naar beneden)

Verder zal er vast wel ergens op dit forum een post zijn gedaan over megapixels en afdrukformaten.

[ Voor 89% gewijzigd door Sourcey op 21-03-2005 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha, sorry.. ik snap het allemaal ook nog niet.. Ben me er nu een beetje in aan het verdiepen en vind dit echt een mooi toestel.

Maar maakt het veel verschil met de Canon A520, die 4 megapixels bezit? Wat is hiervoor de maximale vergroting?
Ik heb al gezocht op Internet en heb wel wat gevonden op de site van de consumentenbond, maar wordt hier niet veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Als je het echt belangrijk vindt dat je goed op a4 kan afdrukken kun je misschien beter voor de 4 megapixels gaan. Hoewel ik me afvraag hoe vaak je iets op a4 wilt afdrukken :)
De a510/a520 heeft vooral veel handmatige instellingen, daarom heb ik juist voor de a510 gekozen. Goed voor point en shoot en als je wat verder wilt gaan kun je nog steeds prima uit de voeten met dit dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja.. Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Zo snel druk je iets niet af op A4 formaat.

Ik ga er nog even heel hard over nadenken!! Haha, het is ook zo moeilijk, de aanschaf! Er zijn zoveel verschillende soorten digitale camera's!

Heb je misschien nog meer foto's die het plaatsen op het forum waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 15:25
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 21:43:
Heb je misschien nog meer foto's die het plaatsen op het forum waard zijn?
Er is een website waar normale gebruikers hun digitale foto's delen met anderen. Je kan daar zoeken op de foto's van een specifieke gebruiker, maar dus ook naar foto's die gemaakt zijn met een specifieke camera. De website is www.pbase.com en het is een goede website om te bekijken hoe de foto's eruitzien die gemaakt zijn door de medemens met een bepaalde camera.

De Canon A510 heeft momenteel 9 gebruikers op pbase.com, en er zijn in totaal 76 foto's beschikbaar.

http://www.pbase.com/cameras/canon/powershot_a510

klik maar en oordeel voor jezelf of je ze goed vindt of niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

of kijk op www.dpreview.com... Daar worden ontzettend veel camera's getest en fotoé gemaakt van dezelfde objecen onder dezelfde omstandigheden. Een perfecte site om onderzoek te doen naar wat je wil.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je wel. Hier staan erg mooie foto's op! En ik ga ook zeker nog even die site bekijken!

Denk dat dit 'm wel gaat worden en dan zal ik ook zeker wat van mijn allereerste foto's erop zetten!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Nog een foto die ik net heb gemaakt: het is een macro van een kurkentrekker op een a4 papiertje met m'n bureaulamp die erop schijnt. Graag nog wat commentaar op deze foto en misschien ook op de andere foto's die ik in dit topic heb geplaatst! :)
oja, de foto is natuurlijk klikbaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~verbrug1/tweakers/kurkentrekkerPs.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Je maakt vorderingen. :)
Maar probeer het eens met een kleiner voorwerp, een aansteker ofzo.

[ Voor 60% gewijzigd door Marco op 23-03-2005 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Hmm zeker interessant :) Als je niet gezegd had wat het was, is het nóg leuker. Ik hou wel van foto's waar je wel kan zien wat het is, of wat het voor moet stellen, maar dat je dus wel een keer of 2 moet kijken voordat je het weet! Nice hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 20:46:
Maar maakt het veel verschil met de Canon A520, die 4 megapixels bezit? Wat is hiervoor de maximale vergroting?
3.2 MPixels kan, op een A4tje. Je mag er dan echter niks meer vanaf croppen. Je hebt dan namelijk een 175 DPI foto, wat nét genoeg is om van een afstandje een mooie scherpe foto te hebben. 4 MPix gaat ietsje beter, maar niet noemenswaardig veel. Als je echt een verbetering wilt zien, moet je voor een camera met 5 of 6 MPix gaan. Dan kun je goed A4 formaten afdrukken. Met 6 MPixel haal je foto's van 250 DPI op A4, wat goed is voor "normaal gebruik".

Vanaf 2 MPix kun je in elk geval goede 15x10, en één stap grotere foto's afdrukken. (Een 2 MPixel foto levert op 15x10 formaat 270 DPI op, wat gewoon goed is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt Katsunami!! Ik heb de Powershot A510 gekocht. Heb er vandaag nog geen foto's mee kunnen maken omdat ik mondeling had, maar met de Pasen ga ik zeker experimenteren.

En Sourcy, hoe maak je al die foto's? Moet je de instellingen dan handmatig instellen of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Begin eerst eens in Auto-mode; gebruik dan de scène modi zoals "Portret", en "Landschap" en dergelijke, ga dan naar Av / Tv (Diafragma / Sluitertijd voorkeuze), en dan naar Manual.

Zoek ook eens op internet naar tutorials over de basis:
photography composition tutorial
shutter aperture iso tutorial

Enzovoorts :)

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 24-03-2005 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha, leuk he, een beginneling op weg helpen.Ik vind al die foto's zo mooi, maar volgens mij krijg ik ze zelf nooit zo.
Hoe je al een simpele kurketrekker zo kunt fotograveren. Ik zou niet eens op het idee komen! Maar ik ga het allemaal uitproberen, want ik vind het zeker wel leuk om te doen.

En hartstikke bedankt voor alle goede tips, daar heb ik echt wat aan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
haha, ik heb de camera zelf ook nog maar een week. Lees een paar tutorials en je maakt zo een paar mooie foto's! Vooral veel blijven proberen. Van de honderd foto's die je schiet is er misschien een de moeite waard.
Pagina: 1