Toon posts:

[RAID] software RAID1 WinXP op zelfde HD als OS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een 80 GB WD HD, deze is opgedeeld in 3 partitities. Een van de partities, nl de middelste van 10 GB bevat informatie die ik graag echt veilig wil hebben tegen HD chrashes. Toevallig heb ik nog een 10GB maxor liggen. Daarom zat ik aan mirroring te denken.

ik heb een aantal topics bekeken, maar ik kom niet uit het volgende:
in principe kun je een gedeelte van hd's gebruiken voor RAID en de rest partitioneren voor normaal gebruik (om bv windows op te hebben) Maar het lukt me niet om in schijfbeheer het type van mijn WD op dynamisch te zetten. Ik vermoed omdat deze fysieke HD ook mijn windows schijf is (die kun je niet dynamisch maken) maar t is wel een andere partitie, dus het moet wel mogelijk zijn.

zie ik iets over het hoofd? moeten de schijven bijvoorbeeld helemaal leeg zijn? voor mirroring zou dat toch niet hoeven?

mijn mobo ondersteunt ook RAID trouwens, maar omdat je dan naar het schijnt alles opnieuw moet installeren wil ik hier in eerste instantie proberen het zo te doen, maakt voor mirroring nl. weinig uit.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Het is mij ooit wel gelukt. Misschien de swapfile ff uitzetten over tijdelijk op de 10 gig schijf zetten?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
tnx!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:52

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik denk dat je de onderstaande link ook even moet bekijken :)

http://balusc.xs4all.nl/ned/twe-wrh.html

met dank an balusc natuurlijk ;)

iRacing Profiel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

WinXP ondersteunt out of the box inderdaad geen SWRAID1 :)

Maar je hebt dus een probleem met het omzetten van een basic disk naar een dynamic disk?
Maar het lukt me niet om in schijfbeheer het type van mijn WD op dynamisch te zetten.
Waarom lukt het niet? Staat die optie nergens? (weet je wel waar je moet kijken?) Kan hij niet converteren? Krijg je een foutmelding? Kortom: more details. In feite moet het gewoon werken, ongeacht of er een OS/swapfile op de disk staat.

Er zijn 3 voorwaarden aan de conversie:
1) de MBR moet minimaal 1MB groot zijn (sommige 3rd party partitioneerstuff doet dat niet)
2) de schijf moet geen removeable schijf zijn
3) de clustergrootte moet 512KB zijn

De clustergrootte kun je controleren/converteren met behulp van PartitionMagic. Maar als je de schijf hebt geformatteerd tijdens de XP setup, dan voldoet de schijf in principe al aan de MBR en clustergrootte voorwaarden.

edit:
Ik zie nu dit:
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 20:24:
mijn mobo ondersteunt ook RAID trouwens, maar omdat je dan naar het schijnt alles opnieuw moet installeren wil ik hier in eerste instantie proberen het zo te doen, maakt voor mirroring nl. weinig uit.
Je hoeft bij RAID1 niet opnieuw te formatteren :)
RAID FAQ » Kan ik een schijf/array zonder dataverlies uitbreiden?
Het zonder dataverlies uitbreiden van een enkele schijf naar een RAID array is alleen mogelijk bij mirrors (RAID1) en dat wordt door praktisch alle controllers ondersteund, ook door firmware RAID en software RAID.
Mocht je controller het überhaupt niet ondersteunen, dan zul je heus wel een warning krijgen in de trant van "Warning: all data will be lost, are you sure to create the array?" :)

[ Voor 37% gewijzigd door BalusC op 10-03-2005 07:45 ]