[Fedora 3 - Gnome] Proces laten draaien tijdens uitloggen

Pagina: 1
Acties:

• johu
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-01-2024
Ik heb dus Fedora Core 3 met Gnome als window-manager.

Ik wil een programma (ftp-client) dat ik heb gestart in mijn x-sessie laten runnen terwijl ik uitlog. Ik moet het proces dus volgensmij op de een of andere manier ontkoppelen van mijn huidige tty(8?). Toch?

Ik heb al gekeken naar "screen" en "nohup" en ook het "&"-teken, maar die kan ik alleen gebruiken als ik vanaf dat moment het proces nieuw ga opstarten, daar heb ik nu dus niks aan want mijn FTP-programma staat al te downloaden, en ik wil hem niet opnieuw opstarten.

Het programma is trouwens gFTP 2.0.17 en dus grafisch.

Naar welk commando moet ik zoeken?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

`screen` is hier inderdaad voor bedoelt; maar werkt alleen als je een process gaat starten. Als je het process background; en vervolgens zover krijgt dat het geen SIGHUP ontvangt zou het wel moeten werken. Maarja; daar is nohup weer voor bedoelt. Ik denk dat het niet kan achteraf :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 14:51

M-ThijZ

Riding on Rails

Een X programma kun je ook nooit door laten lopen met screen, dat is alleen voor console spul. Zowiezo zullen alle programma's binnen X worden afgesloten op het moment dat jij de X server afsluit. Voor een volgende keer zou je het in een apparte VNC sessie kunnen doen, dat is namelijk wel te resumen, handig is wat anders.
Of je kunt (aanrader) altijd even 'screen' starten voordat je iets groots gaat downloaden. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren en aan afgebroken downloads door crashes oid heb ik wel zo'n hekel. Ojah, downloaden doe je dan natuurlijk met wget of ncftp (of de console ftp-client de je zelf fijn vindt).

[ Voor 12% gewijzigd door M-ThijZ op 09-03-2005 21:00 ]

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Ook in Linux zit een soort 'fast-user-switching', is dat geen optie om te voorkomen dat je uitlogt? (Als je het veel gebruikt: er is een applet voor om echt snel tussen gebruikers te kunnen wisselen.)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Ik weet geen oplossing voor je user probleem, maar is het dan niet gewoon makkelijker om vsftpd te draaien (of een andere deamon)? die draai je gewoon als deamon en staat dus altijd aan, ook al staat er niemand ingelogd. Zo draai ik mijn FTP-server en werkt als een trein. yum install vsftpd als ie niet al geinstalleerd staat (en dan nog even modprobe ip_conntrack_ftp om passieve ftp mogelijk te maken in iptables!)