Toon posts:

Probleempje met o/c

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

Een klein half jaartje geleden begon ik me te interesseren voor overclocken. Ik heb toen enkele tutorials gevolgd en me cpu opgevoerd.

specs:
AMD Athlon XP 2800+ ( Unlocked )
Asus A7N8X2.0
2 x 512mb ddr ( 200 mhz )

Ik heb toen enkele weken op 2300 mhz gedraaid. Voor mij betekende dit:
FSB naar 200
Multiplier naar 11
cpu vcore 1.7

Paar weken erna ben ik toch maar zonder eigelijk enige reden overgestapt naar me standaard instellingen. Sinds vorige week begon ik weer wat te klooien met de bios en heb ik verschillende waardes getest en door middel van benchmark testen ben ik tot de conclusie gekomen dat inderdaad de bovenstaande overclocken specificaties het beste overlock resultaat haalbaar voor mijn cpu.

Gisteren zat ik ff voor de lol te sproeien met cs en toen viel plotseling me pc uit. Vanaf toen wist ik al dat ik iets niet heb gedaan =) Ik dacht aan een gebrek van stroom voor de cpu. Maar om toch maar niet gelijk hier te gaan zeuren, keerde ik terug naar de bios en verhoogde ik de cpu core met stapjes van 0.25 maar ik durfde toch niet verder te gaan dan 1.775. Dit had geen enkel resultaat en een kwartiertje later viel me pc weer uit. Ik doe natuurlijk iets fout, maar ik hoop dat jullie experts me het foutje kunnen aanwijzen zodat ik alsnog van die verhoogde mhz kan genieten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 19:15 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

FBS naar 200
Multiplier naar 11
cpu
Front Bus Side :?. Het is FSB, ofwel Front Side Bus ;)
MP van 11x. 11x200 is 2200MHz i.p.v. 2300MHz. Heb je nu 2200MHz of een MP van 11,5x :?

CPU vCore van 1,775. Met welke koeler :?
Controleer of de CPU niet te warm wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door Thandor op 09-03-2005 19:14 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gewijzigd en heb ik ook de cpu vcore waardes toegevoegd.
CPU temp is normaal ( Zalman CNPS7000B-AlCu LED )

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 19:25 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:54
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 19:09:
FSB naar 200
Multiplier naar 11
cpu vcore 1.7
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 19:15:
Het is gewijzigd en heb ik ook de cpu vcore waardes toegevoegd.
200x11=2200
200x11,5=2300

200x11=2300 kan niet dus kies 1 van de twee bovenstaande

Kan je wel 200 draaien op een lagere MP?
Of kan je bijvoorbeeld wel met een hoge MP en een lage FSB 2200Mhz of meer draaien?

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
martijn_tje schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 19:26:
[...]

[...]

200x11=2200
200x11,5=2300

200x11=2300 kan niet dus kies 1 van de twee bovenstaande

Kan je wel 200 draaien op een lagere MP?
Of kan je bijvoorbeeld wel met een hoge MP en een lage FSB 2200Mhz of meer draaien?
Escuses, ik heb afgelopen weekjes veel zitten klooien met die getallen en raakte een beetje in de war. Multiplier is inderdaad 11.5

Verwijderd

als de pc uitvalt of reboot -> te lage vcore
probeer eens 1,85v als je koeling het toelaat

Verwijderd

Waar ik zelf problemen mee had op dit bordje, is dat ik geen FSB 200 stabiel kon draaien. Is nogal klote als je een 3200+ gekocht hebt en hem op 2800+ moet laten lopen. Ik zou zoiezo een tijdje op stock draaien of ook eens op een FSB van 166. Stapje terug doen en kijken of het probleem zich blijft voordoen.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 11:39
Als Siertuin problemen heeft gehad met dit bord op 200fsb is het idd handir om eens te testen met 166x13,5 of 14 (als je dat red). Wanneer 14 wel stabiel draait is het dus idd je mobo (of eventueel het geheugen)
Je kunt ook nog proberen is je vcore iets opschroeven zolang de temperatuur niet de pan uit rijst
.
Het lijkt me ook handig om eens de voltlijnen in de gaten te houden tijdens het spelen/benchen, ik gebruik daarvoor motherboard monitor met een log elke paar seconden. Wat ik uit jou verhaal begrijp is dat je pc prima draait door de verschillende benchmarks maar in het spel begint moeilijk te doen. Kan betekenen dat je voeding het dan iets te zwaar krijgt tijdens het spel met een hoge belasting van videokaart en cpu. Als dat zo is dan heb je juist sneller problemen wanneer je de vcore verhoogt ipv een stabieler systeem.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
ReallyStupidGuy schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 09:36:
Als Siertuin problemen heeft gehad met dit bord op 200fsb is het idd handir om eens te testen met 166x13,5 of 14 (als je dat red). Wanneer 14 wel stabiel draait is het dus idd je mobo (of eventueel het geheugen)
Je kunt ook nog proberen is je vcore iets opschroeven zolang de temperatuur niet de pan uit rijst
.
Het lijkt me ook handig om eens de voltlijnen in de gaten te houden tijdens het spelen/benchen, ik gebruik daarvoor motherboard monitor met een log elke paar seconden. Wat ik uit jou verhaal begrijp is dat je pc prima draait door de verschillende benchmarks maar in het spel begint moeilijk te doen. Kan betekenen dat je voeding het dan iets te zwaar krijgt tijdens het spel met een hoge belasting van videokaart en cpu. Als dat zo is dan heb je juist sneller problemen wanneer je de vcore verhoogt ipv een stabieler systeem.
Ik ben in het bezit van een Nexus 350W, en als het goed is gebruik ik ongeveer 300W daarvan en moet ik dus nog speling hebben.

Verwijderd

Wat hij bedoeld is dat je moet kijken of de voltages niet te veel schommelen. Je kunt best een 480W voeding oid hebben, daar heb je echter niets aan als de voltages schommelen.

Installeer dus eens MBM (motherboard monitor) en maak een log van je voltages en temperatuur. Je kunt dan precies zien wat de voltages en temperaturen zijn als je pc dan weer eens uitvalt.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 19:02
Bedenk ook dat de A7N8X serie moederborden geen 12V (geloof ik) connector heeft. Deze door sommige 'p4 stekker' genoemde aansluiting geeft je CPU een stabiele lijn. Dit is meestal voor de Athlon XP niet nodig. Maar een 3200+ of een geOCde Athlon XP loopt veel beter stabieler op bordjes met deze connector. Heb je niet zo`n connector dan is dat de voornaamste reden om een goeie voeding te kopen omdat je 12V lijn dan 'door' je mobo moet.

Voorbeeldje van een AXP moederbord met zo`n connector.

Afbeeldingslocatie: http://www.epox.nl/images/motherboard/EP-8RDA6%2BPro.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door -ErikE- op 10-03-2005 17:51 ]

Pagina: 1