Distributed File System voor HA & LoadBalancing Cluster

Pagina: 1
Acties:

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik zoek eigenlijk een goed DFS (Distributed File System) voor een HA en loadbalancing cluster. In eerste instantie voor Apache.
Ik plan een apache server met zware load. Een enkel systeem kan dat 1: niet trekken, 2: niet failsafe zijn

Idee:
Ik heb een centrale Dual proc server die eigenlijk als "Fileserver" zou moeten dienen.
Een hoopje goedkope nodes (diskless) die zichzelf opstart van de Fileserver (over network boot) en vervolgens een configuratie inleest en Apache opstart. Nu moet ik de files kunnen lezen vanop mijn storage over het netwerk. Het probleem is, ik zoek een distributed fs die goed kan lezen en schrijven zonder dat bestanden elkaar overschrijven (vb. XML via PHP schrijven) etc. NFS is te traag en te onveilig, GFS is voor directe storage (FibreChannel, SCSI etc.), AFS is proprietary andere zijn dan meer bedoeld voor synchronisatie met een laptop of zijn niet volwassen genoeg.
Dus eigenlijk zoek ik een filesystem dat "onzichtbaar" gemount wordt, werkt voor een systeem zoals Apache en toch alle informatie (rechten, veranderingen) goed beheert zonder dataverlies.

Heeft iemand daar al ervaring mee of weet iemand van zo'n FS die wel goed werkt, gratis en open source is.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

OpenAfs is echt wel opensource. Dit filesystem werkt mooi om een zooi files transparant beschikbaar te maken voor meerdere machines. Het werkt met heel veel caching, dus weinig verspilde netwerk load zoals je met een NFS oplossing zult krijgen. Ik vrees alleen dat openAFS niet helemaal 100% super stabiel is. Ik heb het zelf nog nooit in productie genomen en ben voor mijn eerste servers nogal huivering dat de AFS kernel module OOps op kunnen leveren op verkeerde momenten. Deze ben ik namelijk nogal eens een aantal keren tegengekomen bij het werken/testen met AFS. Zelf ben ik er hoe dan ook overtuigd dat ik dit nog wel vaak ga gebruiken. Eventueel in User Mode Linux voor de stabiliteit en veiligheid.

Het lijkt aan al je wensen te voldoen, het heet: Open AFS
http://www.openafs.org/

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]