Toon posts:

Draadloos Internet (en/of netwerk) met WRT54G opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
O.k. het zit als volgt:
Vanmiddag heb ik een WRT54G ontvangen. De bedoeling is dat ik middels deze router een internetverbinding kan delen met de laptop (Dell Latitude D600) van m'n moeder.

Nu ben ik een complete n00b als het gaat om draadloze netwerken (heb wel geprobeerd mezelf een beetje in te lezen) en dat blijkt.
Mijn PC doet het gewoon (Daar werk ik nu immers op) echter wil de Laptop het draadloze netwerk (router) niet zien. Van begin af aan al niet. Hij geeft alleen aan dat er geen draadloze netwerkverbindingen zijn.
De router ziet eveneens geen draadloze apparaten.

De WLAN-adapter in de Laptop is een geïntegreerde adapter. Als het goed is is dit een Interl/Pro Wireless 2200BG adapter. Ik heb namelijk een clean install gedaan (naar XP Pro SP2) en toen werd de adapter niet herkend. Nadat ik de Intel software installeerde werd de adapter wel gezien. In Apparaatbeheer wordt de adapter ook als correct werkend weergegeven.

Volgens de installatie handleiding van de router moet het een practisch een Plug n Play gebeuren zijn, maar dit blijkt dus niet het geval.

Is er iemand die een oplossing weet of dit probleem ook ervaren heeft?

Verwijderd

Topicstarter
O.k. een kleine update. Alhoewel...
Ik heb de hele avond alle wireless adapter drivers van zowel Intel als Dell (voor dit model) geprobeerd, maar iedere keer wordt de adapter dus herkent als zijnde een Intel PRO/Wireless 2200BG adapter.
Ik krijg nog constant "Geen verbinding met Draadloze netwerkverbinding: Draadloos netwerk niet beschikbaar"
Het andere "waaier-vormige" icoon is ook doorgekruisd met de melding: "Draadloze communicatie is uitgeschakeld: Het apparaat verzendt of ontvangt geen gegevens terwijl het is uitgeschakeld"

Als ik hierop dubbeklik staat er in het rechtervak: Er zijn geen draadloze netwerken binnen bereik gevonden.
Zorg ervoor dat de schakelaar voor draadloos netwerkverkeer op uw computer is ingeschakeld.
Klik op netwerklijst vernieuwen als u een bijgewerkte lijst wilt weergeven.

Mogelijk is het vergedrukte het probleem, maar ik zou niet weten waar zo'n schakelaar zit om dit te controleren.
Heeft iemand een idee? Het gaat dus om een Dell Latitude D600 met 1.6Ghz Intel Centrino. En een ingebouwde (Intel pro/wireless 2200BG) WLan card.

Verwijderd

Topicstarter
O.k. heb alle internetverbindingen werkend! :) er bleek in de BIOS Wireless Disabled te staan. :( Na die enabled te hebben werkt het internet wel ook op de Laptop.
Nu het volgende probleem: Het is de bedoeling dat de PC (met UTP) een netwerk gaat vormen met de Laptop om zodoende de printer te delen. Moet ik hiervoor een VPN aanmaken of zijn er andere manieren. Ik heb op beide computers al de netwerk wizard losgelaten om een netwerk te creeëren waarbij gebruik gemaakt wordt van een gateway, maar ze zien elkaar absoluut niet (zelfde netwerknaam etc.)
Probeer ik iets onmogelijks of doe ik gewoon iets fout.
(P.S. ik zoek natuurlijk de minst kostbare oplossing, dus laten we ervan uitgaan dat een wireless adapter aanschaffen geen optie is. :) )

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Zitten beide PC's in hetzelfde subnet?
Kan je van de ene PC pingen naar de andere via IP-adres?

Verwijderd

Topicstarter
Ze zitten wel in hetzelfde subnet. De PC heeft 192.168.1.100 en de Laptop 192.168.1.101.
Pingen lukt niet evenmin als tracert of het zoeken van de computer op naam.

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Staat er een firewall op één van beide computers? Kan je met beide PC's op het internet? Vind je in de DHCP-table in je router beide PC's terug?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 23:19:
Mogelijk is het vergedrukte het probleem, maar ik zou niet weten waar zo'n schakelaar zit om dit te controleren.
Using the function keys to enable/disable wireless
On the Dell D600, pressing Fn and F2 (simultaneously) will either enable or disable the wireless radio.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 09:33 . Reden: oeps: nog niet wakker, was al opgelost :) ]

Verwijderd

Topicstarter
O.K. Wim bedankt!. Ik heb op de PC (nog) NIS2004 lopen met de firewall aan en op de laptop NIS 2005 (ook de firewall aan). Het pingen ging al een stuk beter toen ik de firewall's uitzette. :o
Toen heb ik de printers gedeeld en werden beiden voor elkaar zichtbaar in de workgroup. Ik heb in de firewalls van NIS (dus op beide computers) het ip-adres van "de ander" als betrouwbaar opgegeven, en vervolgens de firewalls weer aangezet. Vanuit de laptop bleven de workgroup-pc's zichtbaar, maar de PC (Win XP Pro SP1 kon weer niets vinden (de standaardfoutmelding). Nou heb ik dat wel vaker gehad toen ik ook een bedraad netwerk had, en dat is meestal verholpen door een herstart. Dus dat ga ik later wel checken (PC is een Pentium II 350 Mhz, 192 MB ) aangezien bij mij het opstarten nog al lang duurt :o

Maar, mijn nieuwe (en laatste) punt is: Hoe veilig is de beveiliging die ik nu heb?
Deze is dus als volgt:
PC: NIS 2004 (inc. Firewall)
Laptop: NIS 2005 ,,
Router:
- Firewall:
Block Anonymous Internet Requests
Filter Multicast
Filter Internet NAT Redirection
Filter IDENT(Port 113)

- Wireless:
Broadcast Disabled
WPA Pre-Shared TKIP
Wireless MAC Filter: Enkel Laptop Mac address heeft toegang.

Bovendien mogen er maar 2 DHCP clients worden aangemaakt dus zodra de router door beide computers wordt gebruikt, komt er niemand meer bij (toch).

Het lijkt me vrij aardig dicht gespijkerd, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Verwijderd

Topicstarter
O.k. zoals jullie kunnen zien heb ik een tijdje geen problemen gehad. Echter nu ik het een en ander wilde downloaden via Kaza (Lite) zie ik dat de downloadsnelheid ZEER slecht is.
Nu begrijp ik dat dat best eens voor kan komen met bepaalde downloads maar dit is wel erg slecht.
Ik heb over het algemeen als hoogste constante 5 Kb/s :( Ik dacht eerst dat dat aan Klite ++ 2.4.3 llag, maar ook met de nieuwste Kazaa Lite Resurrection blijven de snelheden ver onder de maat (waarbij resurrection sowieso vaker crashed > de reden dat ik het bij 2.4.3. hield)

Ik heb al het een en ander bekeken op het net (gisteren praktisch de hele dag en avond), en kwam met name constant op het port forwarden verhaal uit. Ik ga er namelijk vanuit dat het aan de router ligt aangezien ik hiervoor wel snelheden rond de 200 Kb/s kon krijgen (en dat zou nu volgens Casema nog hoger (mogelijk) moeten zijn. Ik heb de poort dan ook geforward, maar dit heeft geen enkel resultaat gehad.

Weet iemand een oplossing?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2005 12:10 . Reden: reply ]

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-05 10:41
Stuur je nu je port door naar een pc die DHCP gebruikt :? Je moet wel zekerweten dat je naar het goede IP forward. Is met www.speedtest.nl de boel ook zo traag :? Misschien blokkeerd je firewall wel een deel van de verbinding..

offtopic:
gebruik de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop ;)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

Topicstarter
Ja de DHCP wordt geregeld door de router ja, de PC naar welke de poort geforward is heeft als IP 192.168.1.100 . Nou heb ik begrepen dat dit niet handig is mocht je ooit door de router een ander adres toegewezen krijgen, maar ik ben redelijk safe aangezien de laptop bijna altijd later wordt aangezet dan de PC dus krijg ik praktisch altijd dat adres. Daarnaast mag de router van mij maar 2 adressen/clients aanmaken :) Is dit niet goed ingesteld voor een programma als Kazaa? :?
Dat is dus het rare: bij speedtest geeft ie wel 200 KByte/sec aan.

off-topic
Ik dacht dat, aangezien het topic al vrij oud was, het geen zin had de oude post te editten. Daarnaast is met een reply natuurlijk te zien of er gereageerd is (in de forum index)

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-05 10:41
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 12:12:
[heel verhaal ;)]
Is dit niet goed ingesteld voor een programma als Kazaa? :?
Dat is dus het rare: bij speedtest geeft ie wel 200 KByte/sec aan.

off-topic
Ik dacht dat, aangezien het topic al vrij oud was, het geen zin had de oude post te editten. Daarnaast is met een reply natuurlijk te zien of er gereageerd is (in de forum index)
Jah moet wel goed ingesteld staan zo. Ip is IP en voor kazaa heb je niet meerder IP's nodig. Jij hebt ook niet meerdere postadressen nodig om 2 brieven te ontvangen :D. Ik gebruik al heel lang geen kazaa maar, maar ik weet van bittorent dat als je meer poorten openzet je snelheid aanzienlijk stijgt. Ik weet niet of dit bij kazaa ook zo werkt maar dat staat meestal wel in de helpfile. Heb je het met alles wat je download via Kazaa :? Natuurlijk wel illegaal he, dingen downloaden :9

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

Topicstarter
Nee downloaden is niet illegaal, uploaden is illegaal :) Maar dat is een andere discussie. :+
Naar aanleiding van Het Grote Poortmappingsverhaal heb ik ook geprobeerd mijn PC (alle poorten, dus alsof er geen router is) via DMZ volledig op te zetten. Maar ook dit heeft nog geen enkel effect gehad.
Ik weet niet of er ook het een en ander ge-restart moet worden voor alles in werking treedt.
Ook weet ik niet of je per sé een statisch IP moet instellen willen deze methodes werken, of dat het slechts is om een IP-verandering te voorkomen. Ik gooi straks nog wel ff de router eruit om te kijken of het dan weer wel goed werkt.

off-topic:
Ik vind Kazaa nog het lekkerst werken voor individuele bestanden en/of bedtanden die wat ouder zijn. Mijn PC heeft nog maar 800MB ruimte dus is het voor de meeste bittorrent bestanden niet bruikbaar. Daarnaast ben je bij bittorrent erg afhankelijk van het tijdelijke aanbod.
Nu zoek ik bijvoorbeeld naar de eerste 11 afleveringen van een serie die ik wil gaan volgen, dat is dan prettiger om een P2P als Kazaa te gebruiken (Shareazaa stelt regelmatig teleur wat betref connecties).
Pagina: 1