Johnny schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 01:07:
Volgens mij wordt er hier niemand gediscrimineerd, aangezien hier niemand wordt benadeeld.
"turken" ondervinden van deze uitspraak helemaal geen invloed.
Het wordt pas discrimineren in het geval dat een turk bijvoorbeeld een winkel niet binnen mag omdat de eigenaar er van overtuigd is dat alle turken stelen.
Anders zijn het gewoon twee meningen over turken.
Klopt, veel mensen denken dat 'discriminatie' verboden zou zijn, wat grote onzin is, discriminatie is enkel onderscheid maken tussen mensen en dat doet iedereen, dagelijks ..
Dat mag ook gewoon wel...
Er bestaan wel wetten tegen 'oproepen tot haat of geweld jegens een bevolkingsgroep' of 'opzettelijk beledigen van een bevolkinsgroep' ... maar toepasing daarvan is erg lastig, rechters trappen er niet snel in, wat recente zaken tegen el-Moumni, Theodor Holman en Van Dijke van de RPF bewezen, allen werden vrijgesproken (of minder recent, ook Theo van Gogh, die erg beledigende grapjes maakte over Joden en toen door Leon de Winter aangeklaagd werd, echter ook toen vrijgesproken) ...
iemand als Fortuyn kon ook gewoon zeggen dat hij de Islam een 'achterlijke cultuur' vond, dat is zijn goed recht, ook al leidt de mening an sich tot mogelijke discussie's, strafbaar is het uitten daarvan niet.
Ook als portiers bij een disco een marokkaan toegang weigeren, is dat niet strafbaar; zolang de disco ook duidelijk aangegeeftheeft het recht voor te behouden mensen te weigeren, een toegangsbeleid te voeren, dan mag dat gewoon, geen rechter die daar wat tegen kan doen...
Enkel mag de disco niet op voorhand alleen 'marokkanen' weigeren enkel op basis van hun huidskleur of afkomst, maar op individuele gronden, echter dat is vrijwel niet controleerbaar (portiers hebben ook geen plicht te melden waarom men mensen weigert)...
Zelf denk ik wel dat, als het onzin is te ontkennen dat discriminatie bestaat, vrijwel iedereen zich er deels door laat leiden; het evenmin veel zin heeft enorm 'calimero-achtig' te doen, als er positieve discriminatie bestaat, waardoor sommige mensen soms ook een beperkt voordeel _kunnen_ behalen aan hun afkomst, bv het bestaan van een sterke gemeenschap in sommige allochtonengemeenschappen, die elkaar steunt (welke allochtonengroepen dan vaak ook veel minder problemen veroorzaken: denk bv aan de chinese gemeenschap tov de veel onsamenhangendere marokaanse gemeenschap)..
Wat bv Clay eerder aan voorbeelden in dit topic noemde, de woning-toewijzing en scholen...
Daar zie ik niet direkt in waarom raciale politieke gronden zo problematisch zijn ...
Punt is binnen het onderwijs nu net dat er een enorme vrijheid is, om kinderen op school te laten gaan op een school die voldoet aan de eigen 'normen', oorspronkelijk gegroeid vanuit de godsdienst-verzuiling, waardoor 'speciale scholen' konden worden opgericht en ondersteuning ontvingen...
Zo'n basisconcept garandeerd juist vrijheid van onderwijs, maar het zijn eerder mensen als Wilders die ertegen zijn, omdat dit momenteel ook benut wordt om 'islamitische scholen' door extremistische organisaties op te zetten ... juist de plannen van Wilders (als hij deze ooit openlijk ook uitlegt ipv ze te vermommen achter vage populaire uitspraken) zouden er snel toe kunnen leiden dat er een soort van verplichte 'eenheidsscholen' kunnen ontstaan, en mensen niet meer de vrijheid hebben zelf het onderwijs van hun kinderen te kiezen.
Wat betreft het toewijzen van woonruimte, dat is iets dat voor mij helemaal een beetje vreemd overkomt, vooral omdat het burgers wel in een heel afhankelijke positie plaats, als zij kennelijk enkel en alleen afhankelijk zouden zijn van door de overheid toegewezen woonruimte ...
Ik denk dat zo'n overheid enkel woonruimtes moet toewijzen in uiterste noodgevallen, en verder zoveel mogelijk ruimte moet laten aan de vrije markt wat betreft woonruimte, ipv een houding waar iedereen woonruimte van de staat zou moeten krijgen ...
Daarin speelt echter 'rassen-politiek' verder geen rol volgens mij.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen