[Portofoon] Welke voor wintersport?

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 13:57

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Afgelopen winter zag ik een jongen rondlopen op wintersport die met zijn kameraden communiceerde met een portofoon. Opzich leek me dit een handige oplossing want de laatste wintersport was ons gezin 200 euro aan bellen kwijt onderling.

Maar nu vroeg ik me af: wat is nou een goede portofoon met een bereik dat genoeg is om een heel skigebied te doorkruisen. Misschien zit er soms zelfs wel een berg tussen. Weet niet of het signaal dan nog mogelijk is maargoed. Heeft iemand ervaringen hiermee? Ik zit zelf te denken aan een prijs van <180 euro voor 2 portofonen.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

Zoiets:
klik
heeft een bereik van een kilometer of 5. Maar hoe bereik is als er een berg tussen zit kan ik je niet vertellen.

[ Voor 6% gewijzigd door TheBorg op 09-03-2005 18:23 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
een vriend van mij heeft ook van die dingen voor op de wintersport....
ze zijn van kenwood :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Deeplinks naar Conrad werken niet ;)

Enne: met porto's die in een vergunningsvrije band zitten zul je nooi een heel skigebied kunnen bedekken. Veel meer als de 5 km die PMR theoretisch haalt zul je geloof ik niet halen.
ikzelf heb onlangs de volgende porto's besteld:
DNT WT77 Adventure set

Deze worden ook bij conrad verkocht onder artikelnummer: 930319

is een set van 2 porto's, met lader, oplaadbare batterijen, headsets en waterdichte etui's.
vergunningsvrij, dual band (LPD en PMR) met een max. bereik van 5 km (in de praktijk waarschijnlijk wat minder).

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 09-03-2005 18:32 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 18:30:
Deeplinks naar Conrad werken niet ;)

Enne: met porto's die in een vergunningsvrije band zitten zul je nooi een heel skigebied kunnen bedekken. Veel meer als de 5 km die PMR theoretisch haalt zul je geloof ik niet halen.
ikzelf heb onlangs de volgende porto's besteld:
DNT WT77 Adventure set

Deze worden ook bij conrad verkocht onder artikelnummer: 930319

is een set van 2 porto's, met lader, oplaadbare batterijen, headsets en waterdichte etui's.
vergunningsvrij, dual band (LPD en PMR) met een max. bereik van 5 km (in de praktijk waarschijnlijk wat minder).
Zou je je ervaringen hierneer willen zetten? Misschien is op wintersport het bereik wel groter dan je denkt. Lagere luchtdichtheid en niets staat in de weg :) De links naar conrad werken idd niet.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik heb ze nog niet binnen, maar zodra ik ze binnen heb en iets zinvols kan zeggen over het bereik dan zet ik het hier wel neer.
En idd op volledig kale pistes staat er weinig in de weg, maar er hoeft maar een flinke glooiing, of een bos tussen jullie in te zitten en je bereik wordt drastisch minder.

PS: ik heb speciaal voor dualband gekozen om compatible te zijn met een vriend van me die al LPD porto's had. LPD is echter (voor zover ik weet) een aflopende zaak aangezien het bereik gewoon veel minder is dan bij PMR (max zendvermogen LPD is 10mW, PMR is 500mW).

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 09-03-2005 19:29 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

je hebt een zgn PMR446 portofoon nodig. Deze is vrijgegeven voor privegebruik in vrijwel alle europese landen.

Paar linkjes:

http://www.446user.co.uk/...gories=PMR446&parent_id=0

http://home.wanadoo.nl/ro...ptions/10000095c5050a041/

http://www.transmission1.co.uk/index.php

mn. het eerste linkje is wel handig.

Zoeken op PMR446 / portofoon werkt ook goed bij google.

ik heb zelf motorola t6222. Works like a charm :)

De T6222 is een vrij goede porto en is met goed zoeken wel te vinden denk ik voor EUR200 per twee.

Contact met mensen aan andere kant vd berg gaat niet lukken in hetzelfde dal werkt het echt vrij goed hoor.

je hebt ook goedkopere setjes van ongeveer EUR100. Zie hier: http://www.erconline.nl/i...torola_PMR/cPath/48_12_23

[ Voor 34% gewijzigd door Help!!!! op 09-03-2005 19:24 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Ik kan niet echt een goede site vinden waar ik die portofoons kan vinden Help!!!. Zou je me een voorzetje kunnen geven?

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Januszjes schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 19:40:
Ik kan niet echt een goede site vinden waar ik die portofoons kan vinden Help!!!. Zou je me een voorzetje kunnen geven?
Dit is wel een goede site heel veel keus van goedkoop tot duur. alleen wel duits.

http://www.pmr-funkgeraet...b=pmr&homesub=pmr&info=1&

Ps wat is er mis met deze site:
http://www.erconline.nl/i...torola_PMR/cPath/48_12_23

[ Voor 18% gewijzigd door Help!!!! op 09-03-2005 19:53 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Er staat bij bereik maar 1 km. Dacht dat ze toch echt meer kunnen hebben :D Hoeveel bereik heeft de jouwe precies dan?

[ Voor 23% gewijzigd door janklp op 09-03-2005 21:58 ]

• Roamor
  • Niet online
Niet geheel nuttige bijdrage, maar voor 180 euro kun je heel wat verbellen hoor ;)

In de pre mobiele telefoon dagen hebben wij er ook wel eens mee gewerkt, maar die dingen waren toen nog lomp onhandig om mee te zeulen. Dat zal nu wel meevallen gelukkig.

Bedenk wel dat je met een mobiele telefoon WEL hulpdiensten kunt bellen. Als je ze beiden mee wilt gaan nemen is dat weer extra bagage.

Is het niet handiger om lokaal 2 prepaid dingen te kopen?

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Januszjes schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 21:53:
Er staat bij bereik maar 1 km. Dacht dat ze toch echt meer kunnen hebben :D Hoeveel bereik heeft de jouwe precies dan?
Het bereik is afhankelijk van de omstandigheden maar iig tot 5 km

dit is uit een test van mijn portofoon:
The radio excels in it's Tx/Rx performance. Personally, I have achieved up to ten miles from my bedroom window, but in the city centre (Manchester), I have o­nly managed up to two miles, but with all those tall buildings, two miles is rather good. It may have been more, but I got the impression very few people were interested in answering back!
een mile is dacht ik ongeveer 1.6km

PC Specs

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Das best heel netjes volgens mij, 3km met PMR in de stad.
Ben benieuwd wat die van mij doen, maar die moeten nog verzonden worden uit DE, dus dat duurt nog wel ff (al gaat et wel met DHL als et goed is).

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:05

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Bij mij op m'n werk gebruiken we Motorola Porto's
Werken uitstekend, we kunnen boven op de grebbeberg de parkeerders die zich in midden Rhenen bevinden nog haarscherp ontvangen :)

K kan zo nu ff geen type nummer geven (weet die nie zo uit m'n kop :P )
Daar zou k zondag pas naar kunnen kijken, maar zijn zeker aanraders :)
Iets oudere modellen wel, maar toppie in t gebruik :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

bij mij op 't werk gebruiken we kenwood, prima dingen, weet helaas geen specs.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wij hebben ook een set PMR's voor op vakantie (als we met 3 auto's rijden), erg leuk maar die 5km haal je never nooit. Een berg zul je dus ook niet doorheen komen, maar verder werkt het wel goed. Ik weet het type zo even niet, maar het is iig een van de goedkoopste van Conrad.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Vorig jaar met succes gebruik gemaakt van een setje Alan 456R PMR446 porto's. Bereik is op de piste redelijk maar een berg ertussen gaf af en toe wel problemen...
Neem in ieder geval eentje met CTCSS of DCS tooncodes: zo kun je selectief filteren, anders luister je vooral naar al die kwezels die géén tooncode gebruiken....
Heb ze bij ERConline vandaan, BTW

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Bigs
  • Niet online
CTCSS is inderdaad wel handig, alleen heb je nog steeds last van andere mensen die op dat kanaal zitten te praten toch?

• BN

BN

Bigs schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 23:29:
CTCSS is inderdaad wel handig, alleen heb je nog steeds last van andere mensen die op dat kanaal zitten te praten toch?
Nee, alleen als ze dezelfde tooncode gebruiken.
Je hebt 8 kanalen met ieder 38 CTCSS tooncodes of indien aanwezig op je porto 83 DCS tooncodes, dus er is vast wel een combinatie te vinden die niemand gebruikt...

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-02 15:36
ik weet niet of jullie ook met meerdere auto's gaan en ze daarbij ook wil gaan gebruiken, en tot in hoeverre je erin wilt gaan investeren, maar misschien is de kenwood tk3101 iets voor je, die dingen hebben 500mw zendvermogen en de antenne is ook een stuk langer. Ze worden ook pro ingezet bij bijv, security

moet je wel denken aan een prijs van rond de 150 per stuk, ligt er dus wel aan tot in hoeverre je wilt investeren en gaan gebruiken.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Bigs
  • Niet online
BN schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 23:33:
[...]

Nee, alleen als ze dezelfde tooncode gebruiken.
Je hebt 8 kanalen met ieder 38 CTCSS tooncodes of indien aanwezig op je porto 83 DCS tooncodes, dus er is vast wel een combinatie te vinden die niemand gebruikt...
Ja maar CTCSS zorgt er toch alleen maar voor dat je je alleen berichten hoort met dezelfde CTCSS code? Als op 1 kanaal 2 mensen tegelijkertijd met 2 verschillende CTCSS codes zenden dan storen ze elkaar toch wel?

• BN

BN

Hmm, storen, storen, je hoort ze niet dus wordt je niet gestoord, maar je radio zal wel busy zijn met ontvangst als je dat bedoelt met storen....

• BN

BN

@ shure-fan: PMR heeft standaard 500mW vermogen en dat is ook de wettelijke max dacht ik?

Verwijderd

Koop een professioneel setje, heb je gelijk een bereik van ongeveer 100 km, moet je wel eerst een communicatiecertificaat halen.

Zullen wel iets duurder uitvallen dan 100 EURO per stuk, waarschijnlijk 1000 EURO + per stuk :D

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
@ Roamor: we waren deze wintersport met 2 mobiele telefoons 180 euro kwijt en dat was verleden jaar niet anders. :( Bedankt allemaal voor de tips, ik ga eens zoeken naar een goede. Maar motorola schijnt wel erg goed te zien is het niet.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 03:21:
Koop een professioneel setje, heb je gelijk een bereik van ongeveer 100 km, moet je wel eerst een communicatiecertificaat halen.

Zullen wel iets duurder uitvallen dan 100 EURO per stuk, waarschijnlijk 1000 EURO + per stuk :D
En dan maar hopen dat je vergunning ook in je vakantieland geldig is.

Verwijderd

Motorolla wordt op de professionele markt heel vaak gebruikt en ze zijn heel goed met hun radio spullen. Wij gebruiken zelf ook Motorolla VHF sets aan boord (ben maritiem officier, bootje varen enzo ;) ) en die zijn zo goed als niet stuk te krijgen.

Ik heb een Marcom certificaat (maritieme communicatie), die wordt internationaal erkend, dus misschien is dat wel een optie :D
Pagina: 1