[geluidskaart] Welke te kopen?

Pagina: 1
Acties:

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:22

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Hoi, ik draai al enige tijd onder Linux maar nu vind ik het onderhand tijd worden om wat aan het geluid te doen.
Op dit moment gebruik ik arts om meerdere audio bronnen tegelijk te gebruiken. Om hierbij OSS software zoals Teamspeak te gebruiken, gebruik ik artsdsp --mmap [programma].
Dit werkt verbazingwekkend goed, ondanks mijn AC97 geluidschip. He enigste nadeel is dat deze manier vrij veel cpu tijd kost en het eigenlijk een workaround is (zoals de documentatie ook beschrijft: "Again, remember this is an interim solution and something of an ugly hack; the best solution is to add native aRts support to the applications.".
Om het geluid goed voor elkaar te krijgen neem ik aan dat ik een nieuwe geluidskaart nodig heb met full-duplex en hardware mixing ondersteuning.
Zou iemand me daarin wat advies kunnen geven?

Het belangrijkste is hierin, krijg ik het geluid daarmee wel goed? Ik zou graag een onbeperkt aantal applicatie's kunnen draaien, zonder dat ik ze daarbij op een speciale manier zou moeten opstarten ('artsdsp --mmap firefox' om een flash filmpje te bekijken met geluid is op den duur gewoon niet leuk meer). Het is ook zo dat programma's als Teamspeak en bepaalde games geen ALSA of arts ondersteunen, het is natuurlijk belangrijk dat deze het ook goed werken.

Kan iemand hiermee helpen? Welke kaart zou ik kunnen kopen en is het achteraf veel configuratie werk?

Zouden alle applicatie's lieflijk samen kunnen werken qua geluid of ben ik een beetje te veel aan het fantaseren? :+

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Een normale goedkope Soundblaster werkt uitstekend. De ondersteuning voor geluidskaarten is completer dan je denkt. :) Om een geluidskaart aan de praat te krijgen zul je de driver moeten meecompileren met de kernel, maar bij de gemiddelde distro werken de meeste kaarten out-of-the-box uitstekend.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik doe het hier zelf met een tweedehands SBLive1024, werkt uitstekend.
Verder zou je eens naar alsa dmix kunnen kijken, is een oplossing die als plugin in alsa komt te hangen waardoor je niet meer van die gekke dingen als esd of arts hoeft te gebruiken.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 12:38

woutur

Klauwtjes uit!

Als documentatieschrijver van TS kan ik je vertellen dat een SBLive prima werkt hier. Ik draai xmms en teamspeak vaak tegelijk (zonder rare parameters, slechts software mixing aangezet in xmms) en dat werkt prima. Ook met een mplayer er nog doorheen gaat goed. Allemaal onder ALSA. Een stuk verschil met mijn vorige sb128 pci geluidskaart (al had die het voordeel dat ie vreemd genoeg 2 recording devices had). Ik heb ET en dergelijk niet geinstalleerd onder linux dus daar kan ik je zo 123 geen advies over geven.

Mocht je nog meer hulp nodig hebben, TeamSpeak even naar Public nr1 van TS zelf en ga naar het Public Talk kanaal. Meestal is Peter daar te vinden. Deze jongen weet alles over TS en ALSA wat er te weten valt.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Een lijst met ALSA ondersteunde geluidskaarten. Ik heb zelf een SB Audigy 2. Werkt uitstekend.

• 84n44n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2012
toevallig ben ik ook net een (2dehands) kaartje aan't zoeken... en om de zelfde reden... could not open /dev/dsp komt me de oren uit. Op mn vorige installatie had ik dmix wel geconfigureerd, maar dat werkte ook maar half... dus nu wil ik een kaart met hardware mixing. Ik heb daarom alle kaarten die hardware mixing ondersteunen uit de ALSA geluidskaartenmatrix (link in de post van William) gehaald. Ze zijn aangeduid met een (3). Daar ga ik er een tweedehandse uit zoeken. Linux staat qua software mixing niet zo ver als windows, omdat er zoveel verschillende (incompatibele) oplossingen zijn... best vervelend. Ik ben trouwens ook geen fan van sound servers zoals aRts en ESD, omwille van de latency die ze vaak veroorzaken.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:22

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Als ik toch een nieuwe koop ga ik toch meteen voor een goede, waarschijnlijk een Audigy2. Alhoewel, aangezien ik er een stereo installatie op aansluit heb ik geen 10.4 of weet ik het aan kanalen nodig. Het moet wel een beetje power hebben natuurlijk.
Wat ik me echt afvraag is of het wel mogelijk is om alle, maar dan ook echt alle applicaties zonder problemen te gebruiken zonder vreemde parameters of cpu-vretende processen.
Een OSS applicatie gebruikt toch keihard /dev/dsp? Dan is het toch niet mogelijk om zonder een stukje software als aRts of ESD daar een soort van 'wrapper' omheen te krijgen?
Ik ben namelijk bang dat als ik eenmaal een mooie geluidskaart in huis heb gehaald, ik dan nog problemen zal krijgen op de manier als ik ze nu heb met software mixing.

Ik zal voor de gein eens langsgaan bij de lokale computer winkel. "Mag ik een geluidskaart met Full Duplex en Hardware mixing die volledige ALSA ondersteuning heeft?" * M-ThijZ ziet nu al wat oren klapperen.
Pagina: 1