Toon posts:

Bliksem en UTP kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik sta op het punt om een netwerk tussen verschillende gebouwen (schuren) aan te leggen. We hebben grondboringen laten doen zodat lokatie A direct in verbinding staat met B, C en D. De afstand is ongeveer 80 meter van A naar een andere lokatie.

Ik wilde hiervoor gewoon UTP(cat5e) voor gebruiken. Maar nou hoorde ik van de glasvezelboer dat dat heel onveilig zou zijn. Als de bliksem in zou slaan (ook al is het een kilometer verder) dan is alle apparatuur kapot... Mij lijkt dit vrij sterk eigenlijk. De kabels liggen in een kunststof buis een meter onder de grond en komt pas ín de gebouwen weer naar boven. Of kan het ook door spanningsverschil of iets? (ben niet zo thuis in elektriciteit). En waarom zou het binnenhuis niet uitmaken? Ik heb bijvoorbeeld ook al jarenlang een utp kabel in mijn huis liggen in de kruipruimte, gewoon op de grond...

Maargoed, mocht ie toch geraakt worden, wat gaat er allemaal stuk dan? Het hele netwerk en alles wat er aan hangt? Of alleen de switches waar de betreffende utp kabel aan verbonden zijn?

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:34

tozzke

aka tozzert

de beste man heeft gelijk... het is niet verstandig gebouwen te koppelen met koper. Als de bliksem in mocht slaan, gaan er gigantisch hoge stromen door de grond... het beetje isolatie van de UTP-kabel biedt hier geen weerstand tegen.
Hoogstwaarschijnlijk zullen alleen de switches het begeven, maar met enige pech ook een aantal PC's.
Ik zou voor een galvanische scheiding gaan, maar daar hangt uiteraard weer een prijskaartje aan. je moet jezelf dit afvragen..... Hoe dierbaar zijn de componenten in het netwerk voor je? ;)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 16:18
Kijk idd uit, want ook bij té hoge stromen gaat zelfs glas gelijden. >:)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

Inductie in de kopergeleiders: als de bliksem 1km vervalt, dan kan er hoge spanningen geïnduceerd worden door het grote elektromagnetisch veld van de bliksem. De bliksem val meestal op bepaalde "gekende" plaatsen in de buurt, dus als de bliksem regelmatig 100m van je huis valt. Dan moet je het niet proberen.

Als er hoge spanning geïnduceerd, dan krijgen switches/netwerkmateriaal overspanning, meestal zie je het gewoon aan het kleurtje van de switches. Als ze zwarter dan normaal eruit zien...

Glasvezel elimineert dit probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 09-03-2005 18:36 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 21:39
ik zit elke dag in minstens 3 patchruimtes, maar interbuilding-connecties zijn eigelijk altijd glas verbindingen. bedenk ook dat je met utp max 100 meter haalt, en dat dit in de praktijk vaak minder is. :)