Clustertje met P1 Systemen.

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:18

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik krijg van mijn werk wat oude systemen mee naar huis.

Om precies te gaan: 4 pentium 133 systemen, en 1 pentium 166mmx systeem.

Ze worden met gemiddeld 32mb per stuk uitgerust, 2mb videokaartje, 1~2 gb harde schijf en een netwerkkaart. Sommigen hebben cdrom.

Nu weet ik (van horen zeggen) dat het mogelijk is een cluster te draaien over de netwerkkaarten, ik zou dan in principe 5x133 mhz kunnen schakelen.

Nu is mijn vraag, is een hub + wat software genoeg? Of moet ik daar meer voor nodig hebben?

En furthermore, kan ik daar een "normale" windows omgeving op gebruiken, of is een dergelijke cluster daar te traag voor en is hij alleen voor rekentoepassingen geschikt? Ik kan er in principe een 100mbit netwerk tussen leggen. Ik beschik over Windows 95, 98SE, NT4, XP Home en Pro.
Ook ME, maar die is de moeite van het vermelden toch al niet waard.

Verder, is er iemand die mij wat oude onderdelen aan kan reiken om hier in te proppen? Geheugens, ook voor de videokaart (vram) en eventueel wat geluids + netwerkkaarten?

In principe is alle oude meuk die nog werkt welkom.

Gaarna advies!

Verwijderd

Dit kan gewoon met een hubje. Als OS kun je windows gebruiken, maar bv. ook linux. Let er bij windows wel op dat 'gewoon XP' niet best clustert, je hebt dan al een duurdere server-versie nodig.

Lijkt me dat dit topic geen PNS is, en GoT is niet de plek om om hardware te bedelen ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoek maar eens op Beowulf en op clustering met google :)
De Windows versie die je hebt kunnen het iig niet :) Met P100 systemen is je beste kans denk ik Linux

Voor oude hardware: zie http://www.tweakers.net/aanbod ebay en marktplaats - het forum is hier niet voor :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:18

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 15:44:
Dit kan gewoon met een hubje. Als OS kun je windows gebruiken, maar bv. ook linux. Let er bij windows wel op dat 'gewoon XP' niet best clustert, je hebt dan al een duurdere server-versie nodig.
quote]

Dus als ik 5 van die systemen aan elkaar koppel, kunnen ze in principe gewoon als 1 grote windowsbak met 5 cpu's functioneren?

Verwijderd

Nee, dat kan nooit, je zult altijd 5 verschillende OS-sen houden (als in 5x linux, 5x windows, etc). Het verschil is dat je taken kunt clusteren. Als je bv. een groot filpmje wilt renderen, kun je dit renderen splitsen over 5 systemen. Al zal het dan nog niet echt snel gaan, met dit soort systemen.

Verwijderd

Mja, dit heeft niets met PNS te maken: bovendien is hardware bedelen hier niet de bedoeling.

Ik raad je aan Algemene gedragsregels (Netiquette) eens door te lezen en dan zélf op zoek te gaan naar mogelijkheden qua software.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.