Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP
Ik heb geen bevestiging voor je mbt de Areca, maar in principe kun je dat met elke controller doen
Zelfs met de meest cheap-ass firmwarecontrollertjes. Areca zou het zichzelf wel lastig maken als dat geeneens met haar controllers mogelijk is.
Je kunt idd meerdere RAID sets maken met die kaart
(wat zoals gezegd vrij normaal is). Niet de quick/default setup pakken want dan gooit hij geloof ik alle disken die hij ziet in één RAID set.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Yep zonder problemen, Areca is daarbij zéér flexibel, zie de grafiek die voor een 8 disk ARC1120 van toepassing is.

Ik ken niet alle RAID kaarten, enkel de Adaptec 2010S hostraid kaart. Areca werkt in ieder geval anders dan Adaptec. Je definieert bij Areca namelijk eerst een zg. RAIDset en vervolgens maak je in die RAIDset een zg. Volumeset aan.
Je kunt per volume een ander RAID level aangeven (zie afbeelding).
Een volumeset wordt door Windows herkend als een enkele harde schijf waarop je partities kunt aanmaken

Ik ken niet alle RAID kaarten, enkel de Adaptec 2010S hostraid kaart. Areca werkt in ieder geval anders dan Adaptec. Je definieert bij Areca namelijk eerst een zg. RAIDset en vervolgens maak je in die RAIDset een zg. Volumeset aan.
- RAIDset => een verzameling van disks die vervolgens als één disk opereren zonder dat al bepaald is met welk RAID-level je gaat werken. In een RAIDset zitten alleen volledige disks (waarbij de disk met kleinste capaciteit de beschikbare ruimte op de alle disks bepaald)
- Volumeset => op een RAIDset maak je vervolgens een VolumeSet aan, voor dat volume bepaal je het RAID-level en hoe groot het volume is.
Je kunt per volume een ander RAID level aangeven (zie afbeelding).
Een volumeset wordt door Windows herkend als een enkele harde schijf waarop je partities kunt aanmaken
Hans van Zijl
Like Win2K/XP SoftwareRAID dus, wat ik nu ook heb draaien. En dat is verdomd handig en prettig
Intel heeft overigens ook zoiets met de ICH6R southbridge, Matrix RAID genaamd. Je kunt daarmee zowel een RAID0 als een RAID1 volumeset op 2 disken zetten.
Ja maar Areca wint toch qua features (en qua prijsBalusC schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 21:53:
Intel heeft overigens ook zoiets met de ICH6R southbridge, Matrix RAID genaamd. Je kunt daarmee zowel een RAID0 als een RAID1 volumeset op 2 disken zetten.

Hans van Zijl
Aangezien ook wij op de CeBIT waren met een lijst met vragen voor o.a. Areca hebben wij ook deze voorgelegd:jwpmzijl schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 22:31:
[...]
Ja maar Areca wint toch qua features (en qua prijs). Het is nl. mogelijk om een RAID 0+1 configuratie te maken met slechts 3 schijven. De enige wijze waarop ik kan bedenken waarop men dit doet is als volgt (zie grafiek)
[afbeelding]

Dus data A wordt gemirrord weggeschreven op disk1 en 2
Data B wordt gemirrord weggeschreven op disk3 en 1
Data C wordt gemirrord weggeschreven op disk 2 en 3
ect.ect
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Dat lijkt op een veredelde vorm van een 3-disk RAID5 array, waarbij dus ipv de pariteit een pure mirror van een datablokje op de schijf wordt gezet. Mits een beetje intelligente controller, moet zo'n configuratie qua schrijfsnelheden vast wel sneller zijn dan een 3-disk RAID5 array, want er hoeft immers geen pariteit berekend te worden
dit lijkt wel raid 5 behalve dan dat de pariteit vervangen is door een mirror die van schijf "verwisselt"
wat is het het voordeel van dit boven raid 5 (of andersom natuurlijk).
wat is het het voordeel van dit boven raid 5 (of andersom natuurlijk).
weet iemand nog een leuke signature?
Inderdaad, en zodra data A op disk 1 en 2 is geschreven wordt data B op disk 3 direkt erachteraan geschreven en vervolgens weer de mirror van data B op disk 1.BalusC schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 00:29:
Dat lijkt op een veredelde vorm van een 3-disk RAID5 array, waarbij dus ipv de pariteit een pure mirror van een datablokje op de schijf wordt gezet. Mits een beetje intelligente controller, moet zo'n configuratie qua schrijfsnelheden vast wel sneller zijn dan een 3-disk RAID5 array, want er hoeft immers geen pariteit berekend te worden
Volgens Areca is juist deze wijze van lezen/schrijven net iets sneller dan de door jwpmzijl voorgestelde benadering, al was die zeker logisch beredeneerd.
Misschien wat voor uitbreiding van je alom geroemde RAID level lijst als toevoeging van exotische uitvoering van een MIRROR ala Areca.
[ Voor 9% gewijzigd door John2B op 16-03-2005 10:38 ]
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Pagina: 1