Doorslag bij keuze camera: zoom of pixels

Pagina: 1
Acties:

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:25

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
In mijn zoektocht naar een nieuwe camera kom ik maar niet uit de volgende keuze: wat geeft de doorslag: het zoombereik of het aantal pixels, als je moet kiezen.

Mijn budget rijkt namelijk tot niet over de honderden euro's, dus moet je keuze's maken.
Wat mij opvalt: camera's met bijvoorbeeld maar 3 mp kunnen wel 10 x zoom hebben, terwijl er in dezelfde prijsklasse bijvoorbeeld 5 of 6 mp camera's zitten met maar 3 x zoom.

Als leek zeg ik: pixels zijn alleen belangrijk als je grotere afdrukken wil maken. Ik weet sowieso dat de foto's gewoon naar een online prinservice gestuurd gaan worden die niet groter dan 15*10 gaat afdrukken, dus ik zie het belang van meer pixels voor mij dan niet in. Dan ga ik liever voor meer zoom dan meer pixels. Of zijn pixels belangrijker als je er mee wil gaan bewerken?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
Nee, je moet kijken of de lens van goede kwaliteit is, of de sensor bij hogere iso waardes geen bakken met ruis vertoont. Of de ergonomie goed is, enz enz.. Daarna pas aantal mega pixels en zoom :P

|>

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:19

YellowCube

Wait...what?

ik zou het midden van die 2 opzoeken: dus redelijk wat pixels en niet al te veel zoom.
Je moet namelijk goed bedenken dat 10 keer zoom op een compact camera nou niet plaatjes oplevert waar je helemaal enthousiast van wordt.
Zoek het eens op 4MP/ 6X Zoom.

en wat Simon ook al zegt:
let eerst eens op dingen als ruis, shutter-lag etc. Dat zijn de dingen die tot behoorlijke irritatie kunnen leiden.

[ Voor 23% gewijzigd door YellowCube op 09-03-2005 14:48 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik denk dat het beste is eens te kijken wat je wil gaan fotograferen. Als dat gewoon dingen zijn waar je naar toe kan lopen en je geen zoom nodig hebt kan je kiezen voor de pixels. Zou je bijvoorbeeld dieren gaan fotograferen waar je niet al te dicht bij kan komen dan zou je kunnen kiezen voor de zoom.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
nou, de reden van aanschaf wordt vooral de reis naar canada die we in de zomer gaan maken, dus veel landschappen enz.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Landschappen? Dan heb je toch juist veel groothoek nodig en juist weinig zoom. Of gebruik die handige panorama functie die je ziet bij bijv. de Canon camera's.

Verwijderd

Voor mij nu ZEER belangrijk.. Autofocus.. ik heb geen zin meer om wazige foto's in het donker te maken.. of dat lange scherp stellen voordat je een foto kan nemen

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:33
Ik ken geen digicams zonder AF, of bedoel je de snelheid van de AF? Ook niet echt van belang voor landschappen, maar voor een all-round camera zeker wel.

Overigens vind ik alles wat hier genoemd wordt zeker relevant, maar het maakt de keus voor de TS niet makkelijk omdat er tientallen camera's zijn die aan al deze voorwaarden voldoen. De TS zal dus wat specifiekere eisen moeten stellen om tot een keus te komen denk ik (b.v. soort geheugen, grootte van de camera, snelheid in burst mode, prestaties met night shots, CA, etc. etc. etc.).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06-2025
ga je in canada trekken? dan kan zoom toch wel handig zijn voor de wilde dieren....

kijk wat je prijs klasse is; selecteer een aantal kamera's lees de revieuws en bekijk vooral ook veel foto's gemaakt met die bewuste camera....

dan keus maken

en evt gebruikers ervaringen zoeken (hier op GoT bijv ;) )

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ik zit ook een beetje te denken aan de gulden middenweg, de konica z20 bijvoorbeeld. Helaas heeft die wel wat ruis

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik denk dat het uiteindelijk toch het slimste is om te kiezen voor de zoom. Omdat als je bijvoorbeeld een 6mp camera hebt en je op vakantie gaat de 6mp waarschijnlijk toch niet gebruikt omdat je zoveel mogelijk foto's op je geheugenkaart wil kwijt kunnen. En omdat je landschappen gaat fotograferen waar wellicht ook dieren rondlopen je heb je meer aan zoom dan aan de mp.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het is eerder gezegt maar ik zou inderdaad naar de kwaliteit van de lens kijken ipv de criteria die je nu stelt. Beide elementen zijn niet iets om je suf op te staren.
En met een beperkt budget kun je geen mega zoom of veel pixels én super kwaliteit verwachten.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 18:24:
Ik ken geen digicams zonder AF, of bedoel je de snelheid van de AF? Ook niet echt van belang voor landschappen, maar voor een all-round camera zeker wel.

Overigens vind ik alles wat hier genoemd wordt zeker relevant, maar het maakt de keus voor de TS niet makkelijk omdat er tientallen camera's zijn die aan al deze voorwaarden voldoen. De TS zal dus wat specifiekere eisen moeten stellen om tot een keus te komen denk ik (b.v. soort geheugen, grootte van de camera, snelheid in burst mode, prestaties met night shots, CA, etc. etc. etc.).
AF is wel standaard, maar duurt te lang meestal.. Zit soms een hele seconde achter voordat die scherp is, ben je mooi je plaatje kwijt. Ik ken mensen met dure camera's met aparte zoom lensen, grootste ergernis bij digitaal vergeleken met traditioneel is dat digitaal die AF meestal langzamer is

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

greatgonzo schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:43:
In mijn zoektocht naar een nieuwe camera kom ik maar niet uit de volgende keuze: wat geeft de doorslag: het zoombereik of het aantal pixels, als je moet kiezen.
Prijs of misschien barrel/pincushion distortion, chromatic abberations, instelmogelijkheden, prestatie op hogere ISO, witbalans, aantal scherpstelpunten, wat voor geheugen de camera gebruikt, wat voor uitbreidingsmogelijkheden ik heb, wat voor batterijen de cam gebruikt, van welk materiaal de body is gemaakt, hoe goed het schermpje achterop is... Need I go on?
Mijn budget rijkt namelijk tot niet over de honderden euro's, dus moet je keuze's maken.
Wat mij opvalt: camera's met bijvoorbeeld maar 3 mp kunnen wel 10 x zoom hebben, terwijl er in dezelfde prijsklasse bijvoorbeeld 5 of 6 mp camera's zitten met maar 3 x zoom.
In dat geval: zoom
Als leek zeg ik: pixels zijn alleen belangrijk als je grotere afdrukken wil maken. Ik weet sowieso dat de foto's gewoon naar een online prinservice gestuurd gaan worden die niet groter dan 15*10 gaat afdrukken, dus ik zie het belang van meer pixels voor mij dan niet in. Dan ga ik liever voor meer zoom dan meer pixels. Of zijn pixels belangrijker als je er mee wil gaan bewerken?
Als fervent fotograaf zeg ik: er is meer dan Mpixels en zoom ;)

Bericht hierboven

Pagina: 1