Terminal Server op SBS2003

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
SBS 2003 draait niet in application mode (t.b.v. Terminal Server), hier is al veel over geschreven en geklaagd.

Wij gebruiken ook SBS2003 en werken al maanden probleemloos op deze manier intern op normale wijze en extern via Terminal Server. Alle applicaties doen het ook gewoon.

Kortom, wat doet het nu precies niet in SBS2003 wat in SBS2000 wel kon?

Verwijderd

je hebt geen applicatie mode, maar remote desktop werkt wel met een max van 2 sessie (+1 console sessie).

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-04 22:31
mvandek2 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:32:
SBS 2003 draait niet in application mode (t.b.v. Terminal Server), hier is al veel over geschreven en geklaagd.

Wij gebruiken ook SBS2003 en werken al maanden probleemloos op deze manier intern op normale wijze en extern via Terminal Server. Alle applicaties doen het ook gewoon.

Kortom, wat doet het nu precies niet in SBS2003 wat in SBS2000 wel kon?
Meer dan 2 terminal sessies.

Hou er overigens wel rekening mee dat het gebruik van je SBS als terminalserver/werkplek niet toegestaan is volgens de licentie :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• mvandek2
- Dus al koop je 5 TS CAL's, je kan maar 2 gelijktijdige TS sessies hebben?
- SBS2003 met TS is dus prima te doen als je max. met 2 mensen gebruik wilt maken van TS ?

Dat verklaart het wel, we hebben nl. 2 TS CAL's (+3 "dummies") en die werken keurig naast elkaar. Zodoende merkte ik dus niet op wat er nu eigenlijk niet kon.

- - -
Dat het niet toegestaan is vind ik erg vreemd. Als veiligheid het argument is dan is dat je eigen verantwoordelijkheid. Elk ander argument zou ook gegolden moeten hebben in SBS2000 en daar kon TS wel. Kortom, het lijkt een financieel argument.
Waarom zit TS eigenlijk dan zowiezo in SBS2003 en kan je 'm CAL's voeren?
Maar ok, zoals gezegd, hier is al veel over beken, geschreven en geklaagd....

• StevenK
mvandek2 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:56:
- SBS2003 met TS is dus prima te doen als je max. met 2 mensen gebruik wilt maken van TS ?

Dat verklaart het wel, we hebben nl. 2 TS CAL's (+3 "dummies") en die werken keurig naast elkaar. Zodoende merkte ik dus niet op wat er nu eigenlijk niet kon.

- - -
Dat het niet toegestaan is vind ik erg vreemd. Als veiligheid het argument is dan is dat je eigen verantwoordelijkheid. Elk ander argument zou ook gegolden moeten hebben in SBS2000 en daar kon TS wel. Kortom, het lijkt een financieel argument.
TS zit erin voor beheer; je kunt die CAL's niet aan de server voeren, maar aan het domein; in een AD draait de TS licensing doos tenslotte op een DC en aangezien de SBS doos de enige DC is, draait TS licensing op de SBS doos.

Je kunt dus zonder problemen een 2k3 TS als member in je SBS domein hangen en daar je terminal services op draaien voor je users.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 15:48

mutsje

Certified Prutser

mvandek2 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:56:

- - -
SBS2003 heeft enkel RDP voor administrative doeleinden. Dat men TS licensies erin gebouwd hebben is een nalatigheid van Microsoft zelf. Je moet een member server er naast zetten en deze gaat in jou domain kijken waar je Terminal License server staat in dit geval dus op jou SBS2003 server dus zal hij daar zijn licentie vandaan betrekken. Verder voordat je verder gaat blaten over veel topics discussies etc misschien moet je je eerst inlezen alvorens een topic te gaan openen (no flame intended)

• mvandek2
SBS2003 heeft enkel RDP voor administrative doeleinden. Dat men TS licensies erin gebouwd hebben is een nalatigheid van Microsoft zelf. Je moet een member server er naast zetten en deze gaat in jou domain kijken waar je Terminal License server staat in dit geval dus op jou SBS2003 server dus zal hij daar zijn licentie vandaan betrekken.
Opzet is een SBS2003 netwerk met 1 server ook via TS te ontsluiten aan externe gebruikers.
Dat kan dus aan max. 2 gebruikers tegelijkertijd.
Verder voordat je verder gaat blaten over veel topics discussies etc misschien moet je je eerst inlezen alvorens een topic te gaan openen (no flame intended)
Waar slaat dit nou weer op? Ik mag niet verwijzen naar andere topics als ik me niet eerst inlees? Dat lijkt me een tegenspraak trouwens.

• StevenK
mvandek2 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 15:11:
[...]

Opzet is een SBS2003 netwerk met 1 server ook via TS te ontsluiten aan externe gebruikers.
Dat kan dus aan max. 2 gebruikers tegelijkertijd
Ja dat kan, maar het mag niet volgens je licentie.
Waar slaat dit nou weer op? Ik mag niet verwijzen naar andere topics als ik me niet eerst inlees? Dat lijkt me een tegenspraak trouwens.
Waarschijnlijk slaat dit erop dat dit al redelijk vaak hier besproken is.

• mvandek2
Bedankt, dat zocht ik.

P.s. dat het al vaak besproken is weet ik, dat haalde ik ook juist aan. Wat mij niet duidelijk was is dat het dus geen technische maar een administratie(licentie) kwestie is om niet SBS2003 als TS te gebruiken.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 15:48

mutsje

Certified Prutser

mvandek2 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 15:28:
Bedankt, dat zocht ik.

P.s. dat het al vaak besproken is weet ik, dat haalde ik ook juist aan. Wat mij niet duidelijk was is dat het dus geen technische maar een administratie(licentie) kwestie is om niet SBS2003 als TS te gebruiken.
Dat staat in de EULA...... als je die doorleest tenminste :) en uberhaupt heeft de RDP administrative minder CPU en Memory tot zijn beschikking omdat het alleen voor beheer is.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-04 22:42
mvandek2,

Hier op got verwachten we altijd een klein beetje eigen inzet van de users, zoals jee in de EULA en op diverse technet artikelen had kunnen lezen is dit gewoon niet mogelijk/toegestaan. Zou je in het vervolg eerst zelf eens op zoek willen gaan? :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.