Toon posts:

7200 rpm ATA vs 5400 rpm SATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een dringende vraag:

Is een 5400 rpm SATA (80 Gb) HD sneller dan een 7200 rpm ATA (60 Gb)?
De reden van deze vraag is, dat ik in een laptop 2 schijven in RAID 0 wil hebben, alleen welke optie is het snelst: 2x 60 Gb (7200 rpm ATA) of 2x 80 Gb (5400 rpm SATA)?

Thx in advance,

Rob

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

We kunnen niks zonder merk/type specs :) Dan nog had je makkelijk zelf de technische specs kunnen op zoeken op de website van de harddiskfabrikant. De STR snelheid is een redelijke indicatie van de performance van de harddisk. Maar in feite is meer toeren = sneller. De SATA interface heeft een grotere bandbreedte, maar een beetje laptop-harddisk haalt amper 40MB/s, dan is zelfs ATA66 ruim zat ;)

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 09-03-2005 14:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:15:
We kunnen niks zonder specs :) Maar in feite is meer toeren = sneller. De SATA interface heeft een grotere bandbreedte, maar een beetje laptop-harddisk haalt amper 40MB/s, dan is zelfs ATA66 ruim zat ;)
Eh, misschien extra ter info: het betreft de laptop VX7000 (http://www.laptops.nl/frames/frame-nb.htm)
Geeft dit wat meer info?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zie nergens de merk/type HDD's.

Maargoed, je mag iig gerust ervan uitgaan dat 7200rpm sneller is dan 5400rpm :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 09-03-2005 14:20 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

ATA of SATA zal het verschil niet maken, dat is de verbinding tussen de harddisk en mobo. Aangezien de harddisks veel trager zijn dan deze verbindingen.

7200rpm heeft lagere access-time en hogere transfer rate, dus duidelijke sneller dan een 5400rpm harddisk. Lagere access-time is erg belangrijk voor kleine bestandjes (bv OS draaien), 20 man dat van je laptop leecht is ook "kleine-bestandjes-werk". De harddisk zit meer naar de data te zoeken met de koppen, dan te lezen, hier is de lagere access-time belangrijk. In praktijk gebruikt men gewoon wachtlijsten.

RAID 0 verbetert alleen je transfer rate en niet de access time, dus alleen interessant als je maar enkele films te tegelijkertijd leecht of laadtijden van games beperken of eenvoudige copy-paste-audio-video-bewerking.
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:59:
Daarnaast speelt de datadichtheid ook een rol.
Dit jaagt alleen de transfer rate omhoog, dus het kan even traag blijven in "kleine-bestandjes-werk".

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 09-03-2005 15:53 ]

Verwijderd

Daarnaast speelt de datadichtheid ook een rol.

Verwijderd

Topicstarter
Thx!
Ik denk dat ik gewoon maar 2x 60 Gb 7200 rpm in RAID 0 config erin prop. Het wordt nl. een ontwikkellaptop, dus het moet, als 't ff kan zo snel mogelijk...
Pagina: 1