Toon posts:

Sony Viao PCG-GRZ-615G valt uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een vreemd probleem:

- Sony Viao PCG-GRZ-615G +/- 3 jaar oud.
- vorige week memory bijgeplaatst; nu totaal 1GB RAM (2X512 dimm van Kingston)
- ook vorige week een Hitachi 80GB HDD geplaats.
- Clean install XP(Pro)+SP2
- Alle relevante updates

Nu valt de machine zonder enige waarschuwing uit! Eerst valt scherm uit, na een paar seconden gaan de fans uit en gaat machine helemaal uit...

Bij het opnieuw starten is er geen enkele melding van XP.

Als de machine niet gebruikt wordt blijft ie gerust drie dagen aanstaan.

Ik heb 2 batch files gemaakt:
1:
:start
dir c:\ /s >testhdd.log
dir d:\ /s >>testhdd.log
goto start

2:
:start
dir c:\ /s
dir d:\ /s
goto start

Als ik deze twee in twee cmd boxes draai valt de laptop in 12 to 21 minuten uit.

Onder 'normaal' gebruik (mail, web, Word & Excel) valt de laptop onverspelbaar uit.

Help!!! Iemand een idee???

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Controleer eens hoeveel stroom (mA) de originele drive en de nieuwe drive gebruiken.
Als dat erg veel scheelt dan zit misschien daar het probleem in (icm het extra geheugen).
Je zou eens kunnen proberen of hij wel stabiel draait zonder die geheugen uitbreiding en mogelijke USB/PCMCIA apparaten.
Voor USB apparaten zou je in principe een extern gevoede HUB kunnen gebruiken.

Mogelijk is de stroomvoorziening iets te klein gedimensioneerd.

Wat ook kan is dat het geheuegn al kapot is (geen probleem wat je hebt uiteraard garantie).
Soms flipt geheugen als het warmer wordt door het gebruik. Ik weet niet of deze Sony een BIOS heeft waar je de snelheid van het geheugen kunt instellen. Soms moet je die gewoon iets langzamer zettenn of de automatische instelling gebruiken.

Senile! Senile Oekaki

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ook ik heb dezelfde vaio notebook en vrij recent valt ook bij mij de zaak stil. Met name wanneer de processor of harddisk een periode intensief gebruikt wordt, bv audio/video encoden, meerdere applicaties etc. Erg lastig en het valt mij op dat de onderkant erg heet wordt.
Via het progje speedfan krijg ik proc.temps van max. 89 graden. Misschien dat er een temperatuurbeveiliging in werking treedt? Ik vind het in ieder geval vreemd omdat er driekwart jaar geen problemen waren. Misschien toch maar eens openschroeven en de zaak schoonblazen?

Verwijderd

Ik heb net hetzelfde probleem aan de hand, ook mijn temperatuur loopt hoog op.
Zelf wou ik mijn vaio opendraaien om deze eens te ontstoffen maar ik krijg hem maar niet open. Ik denk dat ik alle schroefjes heb verwijderd maar toch krijg ik de bovenkant er niet vanaf. Het toetsenbord blijft precies steken terwijl de zijkanten los zijn.
Weet iemand hoe ik mijn vaio pcg-fr415m moet opendraaien?

Verwijderd

Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn vaio pcg-fr415m. Zelf heb ik hem proberen open te maken om het te onstoffen maar dit lukt me niet zo goed. Bij het openmaken blijft er iets hangen in het midden van het toetsenbord en ik vind de schroefjes of iets anders niet terug waardoor ik de bovenkant er niet af kan halen en dus niet in mijn laptop kan.
Weet iemand hoe ik mijn vaio kan openmaken?