Inbranden (prime95) kan niet vanwege temperatuur?

Pagina: 1
Acties:

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Topicstarter
..ok ik had dit verhaal bijna helemaal klaar. Ram ik op backspace waarmee ik naar de vorige pagina ga |:( dus ik ga het nog een keer proberen..

Goed ik heb hier mijn XP-M op 240x10,5 @ 1,9V (pifast en 3dmark stable) lopen op mijn Lanparty B bordje. Nu denk ik dat hij wel hoger moet kunnen omdat ik nog niet heb ingebrand. Dus ik had inbrand plannen. Ik CPU 2,000V gegeven voor extra stabiliteit en wat extra heat (dat heb je tenslotte nodig voor inbranden toch?) Dus prime95 begon lekker te draaien, totdat het systeem bevroor tijdens Test 2 (temp onbekend.) De eerste conclusie die ik trok was dat het sysyeem niet 100% stabiel was op die snelheid, dus heb ik het boeltje terug geschroeft naar 235x10,5 en weer prime aangezet. Dit keer bevroor het systeem tijdens de 4e test, bij 54 graden. Ik trok uiteraard weer dezelfde conclusie en schroefde het zaakje weer terug tot 230x10,5. Tijdens de 9e test bevroor mijn systeempje weer bij 54 graden. Meteen daarna heb ik prime nog een keer aangezet en toen kapte hij bij de 2e test bij 53,5 graad. En nog een keer daarna weer bij de 2e test bij 53 graden.

Omdat het verhaal hierboven een groot lang warverhaal is hier nog even de verschillende situties opgesomd:
• 240x10,5 - Test 2 - ?? C
• 235x10,5 - Test 4 - 54 C
• 230x10,5 - Test 9 - 54 C
• 230x10,5 - Test 2 - 53,5 C
• 230x10,5 - Test 2 - 53 C

Ik vind het erg opvallen dat hij steeds bij dezelfde temperatuur 53-54 graden bevriest.. Maar hoe kan ik ik nou inbranden als hij kapt bij die temperatuur??

Even nog de specs op een rijtje:
• AMD XP-M 2400+
• DFI Lanparty NFII Ultra B
• 2x 512MB Twinmos met Winbond chips (24 uur memtest86++ stable op 240x10,5)
Waterkoeling die CPU, NB en GPU koel moet houden
• Sapphire 9800pro@XT
• Zalman 400W voeding
verder specs zijn geloof ik niet echt van belang.

Wie kan mij zeggen wat het probleem is en wat ik kan doen om mijn CPU alsnog in te branden en dus hoger te laten clocken?

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:54

Exigence

dnkroz

Zet je CPU voltage eerst eens wat lager, want er waren geloof ik wat biossen die wat problemen gaven met Vcores van 2,00 en 1,975 als ik me niet vergis, instabiliteit.
Mocht dat nog niet baten begin dan vanaf het begin: CPU op stock speed, met standaard voltage. En vanuit daar gaan werken. Je maximale primable FSB uitzoeken (CPU speed ongewijzigd laten) en dan je maximale CPU speed opzoeken. Probeer wat verschillende voltages uit.
En inbranden helpt vaak niet zo heel erg veel

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:17

woutur

Klauwtjes uit!

(jarig!)
Ik kan je alleen vertellen dat mijn processor (XP-M 2400+) ook niet meer stabiel is bij 53~55 graden. Bij 55 graden kapt CS:S ermee, boven de 53 wil pifast niet meer lopen.
Het hele inbrand verhaal is volgens mij flauwekul. Ik heb er wat over gelezen en ik vond het wel overtuigend. Google er eens naar zou ik zeggen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Exigence schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 13:54:
Zet je CPU voltage eerst eens wat lager, want er waren geloof ik wat biossen die wat problemen gaven met Vcores van 2,00 en 1,975 als ik me niet vergis, instabiliteit.
Mocht dat nog niet baten begin dan vanaf het begin: CPU op stock speed, met standaard voltage. En vanuit daar gaan werken. Je maximale primable FSB uitzoeken (CPU speed ongewijzigd laten) en dan je maximale CPU speed opzoeken. Probeer wat verschillende voltages uit.
En inbranden helpt vaak niet zo heel erg veel
Ik draai Hellfire rev2 bios (rev2 ivm 512mb modules) maar ik zal het inderdaad eens op 1,95 volt proberen dan..

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Prime is ook niet zo heel erg geschikt om in te branden, aangezien het vooral op stabiliteit test. Ook al belast het de proc / mem wel lekker

Er is een andere mooi progje dat stukken beter werkt dan prime en tenminste ook niet crasht wanneer de berekening niet meer uitkomt, maar dan gewoon lekker stug doorgaat met belasten....

Kan alleen ff niet meer op naam van dat progje komen... :(

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 00:44
burnk7?

/edit: of passende variant.......

[ Voor 73% gewijzigd door LiquidSmoke op 09-03-2005 15:17 ]

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
burnk7 had ik al over gelezen in een aantal oudere topics... maar als ik er naar google kom ik op russische sites uit... ik kan het niet te download vinden?

btw hij staat nu te primen op 1,95V is bij 13e test en 56 graden... lijkt dus idd aan het te hoge voltage te liggen?!

[ Voor 28% gewijzigd door GuuZ op 09-03-2005 15:21 ]

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

Sayko

Knowledge Is Power

http://pages.sbcglobal.net/redelm/

hier kun je het vinden

• Exigence

Exigence

dnkroz

GuuZ14 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 15:18:
btw hij staat nu te primen op 1,95V is bij 13e test en 56 graden... lijkt dus idd aan het te hoge voltage te liggen?!
Hehe, ik kon me dat nog vaag herinneren van de tijd dat ik een DFI NFII Infinity had. Sommige biossen doen het wel goed als ik me niet vergis. Je kreeg inderdaad vage fouten bij 2v, dat heeft niks met de CPU te maken overigens.

• YoupY
http://www.overclockers.r...lename=snm_0.3.2a.155.rar

is idd russich progsel, maar wel erg goed om hitte mee te maken...
Werkt zowel voor proc als mem :)

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
heb het progje inmiddels binnen... ik laat mijn PC nu eerst nog ff doorprimen... na het eten gaat ik het burn progsel iig proberen....

btw cpu 57 graden en nog steeds niet bevroren.... (wat klinkt dat raar iets dat bevriest boven 50 graden :Y)

• YoupY
offtopic:
Metalen hebben nog wel een hoger vriespunt dan 50 graden :Y) (al wordt dat dan wat vaker smeltpunt genoemd)

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
offtopic:
metalen hebben geen vriespunt... het vriespunt is gewoon 0 graden.. metalen hebben een smelpunt ofwel stolpunt :Y)

net ff burnk7 gedraaid op 240x10,5 @ 1,95V maar die bevroor bij 62 graden...
probeer het nu met 235FSB..

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Ik dacht dat je bij inbranden juist een lage snelheid nam en een hoger VCore?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Dacht ik ook. Heb hier ingebrand(?) op 8x100@1,95V.

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
ik dacht juist bij een zo hoog mogelijke stabiele snelheid... omdat dit de meeste warmte zou genereren!? waarom zou er met de laagst mogelijke clocks ingebrand moeten worden?

en ik wil binnenkort mn geheugen ook fasoenlijk inbranden.. moet ik dat dan ook op lage speeds en hoog volage doen?? ik dacht toch echt dat dat ook op het hoogst mogelijke stabiele voltage moest...

is hier een inbrand-ervaring rijke tweaker die mij hier meer over kan zeggen?

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
Een zo laag mogelijke kloksnelheid icm een zo hoog mogelijke Vcore.
Ik heb vroeger een xp-m 2400+ ingebrand op 1,9V @ 600MHz.
Het is trouwens nooit bewezen dat inbranden zou helpen.
Je kan het iig zelf proberen doordat je nu de limiet van je cpu kent, na het inbranden zou je "dezelfde snelheid halen bij een lagere Vcore" of een hogere snelheid bij dezelfde Vcore natuurlijk.
Een ingenieur bij Intel beweerde ooit eens dat inbranden de cpu alleen maar slechter maakt, dat staat in één vd Mobile xp topics van midden 2004 (inclusief bron).
Mijn persoonlijke mening is dat inbranden geen nut heeft, het enige wat telt is dat je gewoon een goede core vast hebt, als de cpu niet hoog genoeg wil naar je zin moet je hem verkopen en een ander exemplaar halen (een 2600 xp-m bijvoorbeeld).

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GuuZ14 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 13:19:
Nu denk ik dat hij wel hoger moet kunnen omdat ik nog niet heb ingebrand. Dus ik had inbrand plannen. Ik CPU 2,000V gegeven voor extra stabiliteit en wat extra heat (dat heb je tenslotte nodig voor inbranden toch?)
Traditioneel betekend inbranden, gewoon een tijdje je systeem op max draaien om te kijken of zich er dan geen problemen voordoen. Als het systeem op deze "max" het goed doen dat blijft hij het goed doen. Dus dan zou je je systeem settings zetten zoals je ze dagelijks wilt zetten. dus geen extra vcore. (soms lukt overklokken soms juist beter door de vcore lager te zetten omdat je dan minder "ruis" hebt, maar ik moet zeggen, ik heb me niet verdiept in de XP-M2400)

je hoeft een processor niet in te rijden zoals een auto hoor :?

Maar aan jouw omschrijving wordt er iets anders bedoeld met inbranden. Waar heb jij die info vandaan?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
ok mn cpu had de hele middag in staan branden op hoogste clocks en hoogste vcore maar dit gaf als resultaat geen enkele mhz hoger... ik probeer het dan nu toch maar eens op de laagste speed (500mhz) miss dat het wel helpt...

@leuk_he
je hoort hier meerdere tweakers over en het schijnt wel degelijk resultaat te hebben... gebruik search maar eens

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GuuZ14 schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 17:28:
@leuk_he
je hoort hier meerdere tweakers over en het schijnt wel degelijk resultaat te hebben... gebruik search maar eens
Ja, ik had search gebruikt, maar ik kom zo snel geen overtuigende verklaring tegen. Wellicht heb je beter zoektermen of kun je wijzen naar een goede verklaring.

want het komt al gauw hierbij in de buurt:
(hk topic: )
[rml][ DOC] CPU inbranden[/rml]

Verder lijkt de verklaring nog het meest op het feit dat BMW in de F1 racerij een oud motor blok gebruikte waar alle stress uit was. Maar volgens mij loop je bij processors door elektronen migratie eerder de kans dat een overhitte cpu later instabiel wordt. Zou dus om de "stress" uit een processor te halen zeker niet overvolten, maar eerder de koeling terugschroeven (water langzamer laten stormen in jouw geval?) In jouw geval zou je de temperatuur met waterkoeling vrij goed moeten kunnen regelen( snelheid water, koeling van de radiator)

of heb je een beter topic.

of :Y) :Y) :Y) :Y) :o :+ je zou op je processor kunnen plassen. Men zei dat BMW dat ook deed op hun moterblok ;)

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 10-03-2005 17:58 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Exigence

Exigence

dnkroz

Destijd heb ik mijn CPU ingebrand door gewoon de pomp uit te zetten en vervolgens een dag stressen @ 75 graden op normale speeds. Het heeft mij niet geholpen in ieder geval :P
Het schijnt alleen van de temperatuur afhankelijk te zijn. Er was nog een ander topic waarbij het wel was gelukt in een oven. Ik geloof een kwartiertje op 150 graden ofzo (magnetronfunctie uit)..... 20 MHz winst als ik me niet vergis.
En voor de rest maakt de kloksnelheid waarop je het doet geen hol uit volgens mij. Voltage ook niet, als hij maar lekker heet wordt. Verwacht in ieder geval geen winst, dan is elke MHz een meevaller.

• YoupY
leuk_he schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 17:56:
[...]

Ja, ik had search gebruikt, maar ik kom zo snel geen overtuigende verklaring tegen. Wellicht heb je beter zoektermen of kun je wijzen naar een goede verklaring.

want het komt al gauw hierbij in de buurt:
(hk topic: )
[rml][ DOC] CPU inbranden[/rml]

Verder lijkt de verklaring nog het meest op het feit dat BMW in de F1 racerij een oud motor blok gebruikte waar alle stress uit was. Maar volgens mij loop je bij processors door elektronen migratie eerder de kans dat een overhitte cpu later instabiel wordt. Zou dus om de "stress" uit een processor te halen zeker niet overvolten, maar eerder de koeling terugschroeven (water langzamer laten stormen in jouw geval?) In jouw geval zou je de temperatuur met waterkoeling vrij goed moeten kunnen regelen( snelheid water, koeling van de radiator)

of heb je een beter topic.

of :Y) :Y) :Y) :Y) :o :+ je zou op je processor kunnen plassen. Men zei dat BMW dat ook deed op hun moterblok ;)
:X :X :X :X :X :X

Combi magnetron trauma |:(

:X :X :X :X :X :X

Resultaat : http://members.home.nl/youpy/proc.html
(Hangt nog steeds aan m'n sleutelbos, alleen nu wel met zware core crush)

offtopic:
hebben we nergens een smilie die door de grond heen zakt O-)

Hier dan even de serieuze variant ervan ;)

[rml][ DOC] Inbranden van de CPU[/rml]

En echte zinnige info kun je hier vinden ;)

http://people.freenet.de/s.urfer/conditioning.htm

[ Voor 7% gewijzigd door YoupY op 10-03-2005 22:02 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

men zegt daar:
The hot-electron effect is sensitive to voltage and temperature. The higher the voltage, the higher the effect, the higher the temperature, the lower the effect. Thus, you would run your CPU at minimum clockrate, maximum voltage and minimum temperature
Ik geloof er geen klap van.

• YoupY
leuk_he schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 22:46:
[...]

men zegt daar:

[...]

Ik geloof er geen klap van.
Dat is je goed recht

zou mooi zijn als je dat ook kon onderbouwen :Y)

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
@YoupY
ja dat topic had ik al eerder gelezen :) bij de magnetron was het redelijk voorspelbaar dat het mis zou gaan :P de hete lucht oven vond ik opzich heel slim bedacht en ook stoer dat het werkte..

Maar ik probeer nu zoals in het artikel staat.. lage clock, hoge vcore, lage temp... eens kijken of dat iets oplevert...

en YoupY, kun je mij uitleggen hoe het inbranden met geheugen dan werkt? want daar hoor je nog veel meer mensen over...

Pagina: 1