[Access 2003] Focus verplaatst bij QueryOpnieuwUitvoeren

Pagina: 1
Acties:

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb een invoerveld gemaakt, waar bij iedere keyup een QueryOpnieuwUitvoeren wordt getriggerd, de query ziet er weer zo uit:

Like "*"+[Forms]![KlantZoeken]![AchternaamZoek]+"*"

Dus eigenlijk is het een soort van "find as you type" functionaliteit.

Het probleem is alleen dat de cursor bij iedere keyup verspringt naar een resultaatveld, dus dan moet je bij iedere letter weer eerst terug in het AchternaamZoek veld klikken.

Ik vermoed dat het inherent is aan de manier waarop QueryOpnieuwUitvoeren gewoon werkt, en dat ik misschien beter een filter kan gaan gebruiken op de resultaatvelden.

iOS developer

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Wat is je vraag nu precies? Je kunt toch ook een SetFocus commando erachteraan plakken?

[ Voor 8% gewijzigd door Millennyum op 09-03-2005 13:20 ]

• BikkelZ
Millennyum schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 13:19:
Wat is je vraag nu precies? Je kunt toch ook een SetFocus commando erachteraan plakken?
Dan wordt de hele tekst in dat zoekveld geselecteerd en zoekt hij dus maar op een karakter omdat de vorige automatisch geselecteerd wordt.

Hij moet eigenlijk dus helemaal niks doen juist, maar je moet gewoon door kunnen blijven typen.

[ Voor 13% gewijzigd door BikkelZ op 09-03-2005 14:25 ]

iOS developer

• Force
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

misschien heb je hier iets aan, na de focus kun je dus de cursor achter het laatste karakter zetten:

code:
1
2
3
Private Sub INVOERVELD_Enter()
    me!INVOERVELD.SelStart = me!INVOERVELD.SelLength
End Sub

INVOERVELD = naam van het veld dat de focus krijgt

[ Voor 46% gewijzigd door Force op 09-03-2005 23:55 ]

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:02

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik denk dat het probleem niet in de query zit maar in de rest van je code. Hoe ziet die eruit? Doe je een complete requery van je form? Dan gaat het mis ja! Kan je het resultaat beter in een listbox oid zetten.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• BikkelZ
Force schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 23:50:
misschien heb je hier iets aan, na de focus kun je dus de cursor achter het laatste karakter zetten:

code:
1
2
3
Private Sub INVOERVELD_Enter()
    me!INVOERVELD.SelStart = me!INVOERVELD.SelLength
End Sub

INVOERVELD = naam van het veld dat de focus krijgt
Dit doet precies wat ik zocht!
Boss schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 00:05:
Ik denk dat het probleem niet in de query zit maar in de rest van je code. Hoe ziet die eruit? Doe je een complete requery van je form? Dan gaat het mis ja! Kan je het resultaat beter in een listbox oid zetten.
Ja volgens mij ben ik het paard een beetje achter de wagen aan het spannen want vervolgens moeten die resultaten die overblijven na de vernauwing van de query weer aanklikbaar zijn en een nieuw formulier met detailinformatie tonen van die klant, en volgens mij leent deze methode zich daar ook niet het beste voor.

iOS developer

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dat vraagt inderdaad om een listbox...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• BikkelZ
Boss schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 10:56:
Dat vraagt inderdaad om een listbox...
Kan dat ook met meerdere rijen tegelijk, dat je dus een combinatie van achternaam en straatnaam gebruikt, en dan die resultaten in een listbox terug ziet? Ik krijg hem er wel uit met als resultaat alle rijen, maar dan kan ik alleen op bijvoorbeeld KLT_Achternaam zoeken.

iOS developer

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dus je wilt in 1 textbox een achternaam en een straatnaam opgeven, zoals bijvoorbeeld
code:
1
jan rijkksstraatweg

en dan iedereen teruggeven die 'jan' in zijn naam heeft en rijksstraatweg als srtaat? Zou kunnen, maar wordt wel lastig. Access kan niet bepalen of je in een straat zoekt of in een achternaam.
Je zou dan twee invoervelden moeten maken, eentje waar je op naam kan zoeken en een tweede voor het adres. Combinaties van die twee kan je ook opgeven...

Dat kan ja :)

• BikkelZ
Nee, invoervelden per kolom, anders wordt het wel heel onduidelijk voor de gebruiker :)

Ik heb ondertussen wel weer een los invoerveld weten te koppelen geloof ik, maar die zet de cursor weer vooraan in het invoerveld na updatequery :?

iOS developer

• BikkelZ
Hahaha, nou ik ben er BIJNA.

Ik heb een invoerveld gekoppeld aan de query die gebruikt wordt om de keuzelijst te updaten. Prachtig. Het werkt gewoon. Maar dan moet ik eerst invullen wat ik wil hebben, dan alles weghalen met backspace, en dan zie ik pas resultaten......de QueryOpnieuwUitvoeren hangt gewoon onder een onkeydown.

Of ik moet twee keer op enter rammen, dan wordt het ook pas geupdate in mijn scherm. Hij schiet dan eerst naar de keuzelijst, bij de tweede enter springt hij weer terug naar het invoerveld en wordt de keuzelijst geupdate.

[ Voor 36% gewijzigd door BikkelZ op 10-03-2005 13:32 ]

iOS developer

Pagina: 1