Toon posts:

1 Opteron 2xx op dual moederbord? SMP & 64-bit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wie maakt voor mij helder hoe het in elkaar zit met de AMD Opteron familie.
Graag zou ik een opteron willen kopen, maar nu is mijn vraag kan ook 1 enkele opteron draaien op een dual opteron moederbord? De meeste moederborden zijn namelijk uitgerust met 2 sockets. Echter 1 2xx vind ik voorlopig al duur genoeg, maar in de toekomst zou ik wel graag er een tweede naast willen instaleren. (Een Opteron 248 bevat toch niet twee fysieke processors maar virtuele?)

Of moet ik kijken naar een andere systeem?
Een dual Athlon systeem?

Mijn eisen zijn:
- Meerdere CPU's (SMP)
- 32/64-bit ondersteuning

Groeten,
Arno

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:08
Als je opteron koopt uit de 2xx serie dan kan dat. Netzo als bij xeon systeem hoef je niet alle sockets te vullen.

[ Voor 40% gewijzigd door leonbong op 09-03-2005 11:44 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Ja je kunt één cpu plaatsen. Let wel op en lees de manual van het bord want in sommige gevallen kun je bepaalde uitbreidingssloten niet gebruiken of mis je enige functionaliteit van het bord (dit omdat er een HyperTransport bus niet aangestuurd wordt, want de bijbehorende cpu mist).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13
Iets waar je wel rekening mee moet houden is als het Mobo meerdere Southbridges heeft, dat je alleen de southbridge die bij het gevulde socket zit, kunt gebruiken.

En Mobo was dus bijvoorbeeld 2 Southbridges heeft zodat er 40 PCIe-channels beschikbaar zijn, zal er dus maar 20 PCIe channels kunnen gebruiken totdat er een tweede CPU bijgeplaatst zit.

Kan je aanraden om van tevoren (voor aanschaf) even naar de documentatie van het betreffende Mobo te kijken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Een Opteron telt vooralsnog in alle gevallen slechts als 1 processor.
Er is dus geen sprake van 2 (al dan niet virtuele) processoren.

Wil je SMP, dan zul je naast je DualOpteron moederbord en je Opteron processor, ook nog eens een 2e Opteron moeten kopen op identieke snelheid van je eerste Opteron processor.

Je kunt op slechts 1 processor draaien.
Heb je Windows dan kun je later je '(ACPI) HAL' (hardware driver) opwaarderen van Uni-processor naar SMP, en daarna je 2e processor in het moederbord doen.

Wil je een moederbord dat klaar is voor de toekomst, kijk dan eens naar de Tyan K8WE,
welke beschikt over 8 geheugensloten, PCI, PCI-X, 2maal volwaardig PCIexpress x16 sloten, en nog een hoop meer.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat is mooi en voor de duidelijkheid 1 enkele Opteron 246 bevat intern 2 processors?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 20:15

Maasluip

Kabbelend watertje

Een Opteron 2xx heeft noch 2 fysieke processoren, noch 2 virtuele. Een Opteron 2xx processor is 1 processor met 1 core.

Heb je de vele Opteron topics op het forum al eens doorgelezen? Een goede plaats om te beginnen is de PMG FAQ

Signatures zijn voor boomers.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:51:
Ok dat is mooi en voor de duidelijkheid 1 enkele Opteron 246 bevat intern 2 processors?
Nee.

Voor de rest is het gewoon kwestie van het doornemen van de handleiding van het mobo :)

[ Voor 98% gewijzigd door BalusC op 09-03-2005 11:52 ]

• Abbadon
Nee! één 246 is één cpu. Verdiep je anders even in de materie vooraleer je flink geld uit gaat geven aan dergelijke hardware ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nee! één 246 is één cpu. Verdiep je anders even in de materie vooraleer je flink geld uit gaat geven aan dergelijke hardware ;)
Nou dat verdiepen in de materie dat probeer ik dus, maar het werd me niet echt duidelijk vandaar de vraag. Dus alvast bedankt voor de antwoorden.
Nu is me duidelijk dat 2x 2xx processors moet aanschaffen om een SMP systeem te krijgen en dat wordt nogal een dure aangelegenheid (tenminste voor de 246 en hoger).

Misschien iemand met een goed advies voor een SMP en 64-bit systeem?
Het aangeraden Tyan moederbord vind ik ook nogal aan de prijs, maar misschien verlang ik teveel (goedkoop) voor veel :-)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 12:02:
Nou dat verdiepen in de materie dat probeer ik dus, maar het werd me niet echt duidelijk vandaar de vraag. Dus alvast bedankt voor de antwoorden.
PMG FAQ is een goed startpunt. In het overzicht van chipsets en CPU's kun je ook terugvinden of de 246 een dual core CPU is. Verder staat de informatieve SMP FAQ ook in de PMG FAQ gelinkt.
Je hebt 2 opties: Dual Opteron of Dual Xeon met de Nocona danwel Irwindale core.
Het aangeraden Tyan moederbord vind ik ook nogal aan de prijs, maar misschien verlang ik teveel (goedkoop) voor veel :-)
SMP is niet goedkoop. Je moet een uitgebreidere mobo kopen, betalen voor de 2e CPU, vaak ook nog registered geheugen gebruiken, snelle disken nemen, al dan niet in RAID (anders heb je niks aan de bandbreedtewinst die je met SMP haalt), etcetera. De merk/type keuze is geheel aan jou: Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?

Je komt al heel ver met het lezen van reviews (GamePC.com/labs is een goeie), Dual AMD en Dual Xeon ervaringentopics hier op GoT en last but not least het doornemen van de (online) handleidingen van het spul.

Succes :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 09-03-2005 12:13 ]

Verwijderd

Even offtopic hier:
bij een moederbord als de K8WE, als je daar slechts 1 processor indoet, kan dan de 3e hyperlink van processor0 niet doorschakelen naar de 2e southbridge (ipv naar processor0).

R=Ram, P0/P1 zijn de processoren, S=southbridge
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
R     R                    
|     |
P0 ---P1
|     |
S     S

R     R                    
|       
P0-
| |
S |-S

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 12:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt 2 opties: Dual Opteron of Dual Xeon met de Nocona danwel Irwindale core.
Als ik het goed begrepen heb is heeft de XEON Hyperthreading en dat is ook al SMP, maar ik kan nergens een lijstje vinden met welke types horen bij de Nocona en Irwindale core (ook niet bij Intel)? Dus ik kan nog steeds geen prijzen vergelijken.

Voorlopig denk ik aan een 2x Opteron 244 (of 246) en "Tyan S2875ANRF Tiger K8W" of "Gigabyte GA-7A8DW".

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hyperthreading is beslist niet gelijk aan SMP. Zie aldus de PMG FAQ en de SMP FAQ.

Het verschil tussen Irwindale en Nocona kun je gewoon hier vinden. Linkje naar deze site had je via de FAQ van dit subforum kunnen vinden onder "Een overzicht van alle chipsets en CPU's". En Intel gebruikt inderdaad geen letterlijke codenamen voor hun processors. Maar het verschil is duidelijk: Nocona heeft 1MB L2 cache en de Irwindale 2MB L2 cache en EIST. Ze staan beiden wel hier genoemd: http://www.intel.com/prod...ors/server/xeon/index.htm

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 09-03-2005 15:23 ]

Verwijderd

Voor de dual opteron borden heb je naar mijn mening maar keuze uit TYAN en IWILL,ik kan je de Tyan wel aanraden,heb 2x S2462 en 1x s2881 draaien,ik heb het gevoel dat hoe ouder ze worden des te stabieler ze draaien.
Als ik jou was kocht ik nu de beste Tyan voor uw gebruiksdoel met 2 lichte CPU's die kun je nadien volgens de mogelijkheden makkeljk upgraden en je hebt een MB dat makkelijk 5 jaar meegaat zonder veel te verouderen.

• Abbadon
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 12:02:
Goedkoopste is een Xeon set-up. Qua performance kun je een Opteron 246 met een Xeon 3.0GHz FSB800 (de Nocona dus, ook 64bits) vergelijken. Echter, de Xeon is € 70 goedkoper, dat is dus € 140 voor twee stuks.

Dan de moederborden. Een leuk Xeon bord met PCI-X en andere toeters en bellen heb je al voor € 250~260 (Asus NCCH-DR). Voor die prijs heb je geen dual Opteron bord met PCI-X en soortgelijke moderne toeters en bellen (b.v. dedicated 1Gbit verbinding of in chipset geïntegreerde S-ATA). Scheelt je dus ook weer € 200+

Dan het geheugen. Opterons hebben registered spul nodig en met het juiste bord (zoals genoemde Asus) heeft een Xeon al genoeg aan standaard unbuffered spul. Dit scheelt je ook al snel zo'n € 200 op 2GB aan geheugen.

Dus reken het uit en je ziet dat je voor dezelfde prestaties bij het ene platform zo meer dan € 500 kunt besparen. Áls je op de centen zit, dan lijkt me dit toch zeker het overwegen waard :)

Verwijderd

Topicstarter
@Abbadon

Bedankt voor je advies, mijn voorkeur gaat uit naar AMD, maar dit is zeker het overwegen waard :D
Waarschijnlijk dan maar Dual XEON (betekend virtueel zeker 4 CPU's in Win200x ?)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 15:52:
(betekend virtueel zeker 4 CPU's in Win200x ?)
Virtueel, ja. Mocht je voor Dual Xeon gaan, zet er vooral geen Windows 2000 op. Deze kan niet serieus met Hyperthreading overweg. Windows XP is dan de beste keuze. Zie verder ook de Dual AMD en Dual Xeon ervaringentopics en de voorgaande delen:

[rml][ Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 3[/rml]
[rml][ Ervaringen] Dual Xeon Workstations - Deel 4[/rml]

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 09-03-2005 16:00 ]

• Abbadon
Ja, dan zie je in Windows vier virtuele cpu's (elke fysieke cpu heeft HyperThreading).

AMD maakt erg leuk spul, alleen jammer dat ze zo duur zijn; was een paar jaar geleden een dual Xeon onbetaalbaar en had AMD met twee MP/XP's een leuk betaalbaar alternatief, nu is de wereld omgekeerd 8)7

Verwijderd

Het goedkope moederbord alternatief voor de opteron is de msi k8t master 2.
Die is net zo snel als een tyan k8w (behalve als je veel geheugenbandbreedte nodig hebt), soms zelfs sneller (zie de benches op de gamepc site)
Maar dan heb je nog steeds registered geheugen nodig maar omdat op dat bord de 2 cpus de 4 aanwezige geheugen banken delen ben je met 2 registered reepjes al gesteld en als je op de salland site kijkt zie je dat dat ook het probleem niet meer is kwa kosten.

Processoren kun je ook goedkoop aankomen, voor onder de 500 euro heb je al een 2ehands 250 van een paar maanden oud bijvoorbeeld. Daar zet je later een 2e bij maar met die enkele ben je al super snel, zeker als je een single systeem gewend bent. Kijk eens bij de advertenties van tweakers of op ebay... Dus het is wat minder droef gesteld als de meeste xeon jongens je willen doen geloven.
Maar rationeel is een xeon zeker de beter koop, je krijgt gewoon iets hardware voor je geld

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gigabyte heeft overigens een dual Opteron plank met twee 133MHz PCI-X-slots, AGP, gigabit ethernet en SATA voor 282 euro. Onboard sound en USB 2.0 lijkt er niet op te zitten:

pricewatch: Gigabyte GA-7A8DW, 8111 (EATX, LAN, SATA-RAID)
http://tw.giga-byte.com/S..._ServerBoard_GA-7A8DW.htm

Verwijderd

dan zit je met de msi master2 toch niet slecht: wel onboard geluid (ac97), sneller, wel usb2.0 maar geen pci-x, maar goedkoper!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Femme schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 14:05:
Gigabyte heeft overigens een dual Opteron plank met twee 133MHz PCI-X-slots, AGP, gigabit ethernet en SATA voor 282 euro. Onboard sound en USB 2.0 lijkt er niet op te zitten:

pricewatch: Gigabyte GA-7A8DW, 8111 (EATX, LAN, SATA-RAID)
http://tw.giga-byte.com/S..._ServerBoard_GA-7A8DW.htm
Die heeft wel USB 2.0, Gigabyte is daar niet zo duidelijk in maar AMD vermeldt in z'n datasheet van de 8111 dat die 2 OCHI controllers met elk drie poorten bevat tesamen met een EHCI controller die voor alle zes poorten USB 2.0 mogelijkmaakt (al gebruikt Gigabyte maar vier poorten).

Verwijderd

USB2 was toch buggy in de AMD chipsets voor Opteron?
8131 chipset heeft uitsluitend USB1.1, de binnenkort daadwerkelijk verschijnende 8132 chipset heeft pas echt USB2 ondersteuning. Helaas heeft dat weinig nut, aangezien Nvidia nu net zo ver is.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als het al USB 2.0 is wat in de 8111 zit dan waarschijnlijk niet USB 2.0 High Speed. Mijn Tyan Thunder K8W met AMD 8111 heeft geen USB 2.0 High Speed.
Pagina: 1