Toon posts:

Mini G4 of een G5?

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na veel gezoek en niet kunnen vinden dan toch maar een voor de hand liggende topic:

Ik wil een retesnelle computer voor grafische en videobewerking, en aangezien budget meespeelt twijfel ik tussen:

Mac Mini G4 1.42 Ghz of een PowerMac G5 1.8 Ghz

Hoe weet ik of ik 2x128, 2x256 of 2x512 MB nodig heb?

Verwijderd

Je geeft het antwoord zelf al: Je hebt een snelle bak nodig -> G5. Hoeveel geheugen je nodig hebt, dat hangt af van grootte van bestanden waar je mee werkt. 2x 128MB kan je bij voorbaat afschrijven (alle '2x' dingen bij de Mac mini, want die heeft maar 1 geheugenslot).

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Als je geld genoeg hebt zou ik een G5 nemen natuurlijk, das niet moeilijk, gewoon kijken hoeveel geld je beschikbaar hebt. :) En als je echt zwaar gaat videobewerken zou ik een gig aan Ram toch wel aanraden.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:29:
Na veel gezoek en niet kunnen vinden dan toch maar een voor de hand liggende topic:

Ik wil een retesnelle computer voor grafische en videobewerking, en aangezien budget meespeelt twijfel ik tussen:

Naveel gezoek? Kijk eens op www.apple.nl en blader daar eens een uurtje of wat door... :P
Daar staat oa. dat een Mini standaard met 256 MB komt, en d'r kan maar 1 module in...
En 256 MB is echt het minimale... 512 MB is natuurlijk beter, of 1024 MB... en jah 2048 MB nog beter... ;)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:29:

Als je videobewerking wil gaan doen, zal een 64 bit processor als de G5 in de toekomst veel beter presteren. Begin met minimaal 1x 512 MB, dan kun je de computer nog flink upgraden (heb je nog veel slots vrij).

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Maar is het verschil tussen een single G4 1.42 Ghz en een single G5 1.8 Ghz zo groot? Volgens mij niet, helemaal als je het prijsverschil daarbij neemt. Volgens mij kan je beter even doosparen voor een dual G5, of misschien een tweedehands nemen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
MacWolf schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:41:
[...]

Als je videobewerking wil gaan doen, zal een 64 bit processor als de G5 in de toekomst veel beter presteren. Begin met minimaal 1x 512 MB, dan kun je de computer nog flink upgraden (heb je nog veel slots vrij).
Op de store van apple.nl heb je alleen keuze uit 2x256, 2x512, etc, dus niet 1x512. Ik geloof dat ik het verschil tussen 1x512 en 2x256 niet snap.

Verwijderd

Wat denk ja van de iMac G5?, ook een G5 processor (wel geen dual akkoord) maar die zal ook wel 'retesnel' zijn. En zoals ik het begrijp ben je wel van plan heel wat geld uit te geven, dus waaro mdan niet meteen een iMac 20" of zo? Bij de imac betaal je er meteen je scherm bij, en dan lijken die prijzen toch niet zo overdreven (een 20 " scherm apart kost toch ook al 1000 euro ongeveer).

Indien je al een tft hebt is het antwoord simpel he: als je echt zo op snelheid staat: 64 bit G5, koop dan maar een PowerMac. Uitbreidbaarheid, scherm gescheiden van andere hardware (ook weer zn voordelen) en ubergeile pc uiteraard. Ik zou beginnen met 2x512 Mb ram, en dan zie je maar of dat voldoende is.

Mijn nonkel heeft een PowerMac dual G5, 2.5 Ghz, met 2x250 Gig en 2x1 Gig ram, en die gebruikt die ook voor grafische toepassingen, en die is snel !!!!, dus je weet wat je moet doen he ;)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Je geeft zelf al aan dat je aan een budget gebonden bent.

In dat geval lijkt het me duidelijk: Laat je budget een G5 toe? Kopen! Zo niet? Dan een G4 ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Frogmen
  • Niet online
Ja kan natuurlijk ook creatief doen en een cluster van meerdere mac mini's maken Final Cut Pro schijnt daar heel goed mee te kunnen werken, is wel stoer natuurlijk een stapeltje Mac mini's. Of het handig is, is natuurlijk een heel ander verhaal. Mijn ervaring ondertussen met Apple is wel, koop zoveel geheugen als je budget dragen kan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Johnny schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:45:
Maar is het verschil tussen een single G4 1.42 Ghz en een single G5 1.8 Ghz zo groot? Volgens mij niet, helemaal als je het prijsverschil daarbij neemt. Volgens mij kan je beter even doosparen voor een dual G5, of misschien een tweedehands nemen.
Naarmate software steeds meer geoptimaliseerd zal worden voor de G5, gaan creatieve applicaties steeds beter lopen. De G5 heeft trouwens ook een veel betere architectuur, kan intern met veel meer data tegelijkertijd werken (6,4 Gb per seconden in reele situaties)). Met grote bestanden zal je zeker verschil gaan merken. Daarnaast kan de G5 ook veel beter met grote bestanden werken, omdat het een 64-bit processor is. OS X is nog niet helemaal geoptimaliseerd voor de G5, maar met iedere nieuwe release zullen de prestaties beter worden. Ik verwacht dat er nog ruimte genoeg is voor optimalisaties in het systeem de komende jaren.
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:46:
[...]

Op de store van apple.nl heb je alleen keuze uit 2x256, 2x512, etc, dus niet 1x512. Ik geloof dat ik het verschil tussen 1x512 en 2x256 niet snap.
Als je alleen in duale configuratie kan nemen, dan zou ik gaan voor 2x 512, want je hebt (geloof ik) maar iets van 4 sloten. Dan kan je op een later moment altijd nog leuk uitbreiden naar 2 Gb en hoef je geen geheugen modules weg te gooien.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Ik zou de G5 1.8 nemen. Retesnel, zat ruimte voor een paar extra harddisks (S-ATA), SuperDrive, FireWire800 (even een kloon van je HD maken in vijf minuten) en bovendien betwijfel ik het of die Mac Mini niet verschrikkelijk heet wordt als je een paar uur video zit te monteren. De gebruikte processor werd in de tower variant in elk geval flink warm.

Wat betreft geheugen: op z'n minst met 1GB; DDR geheugen kost je tegenwoordig ook de kop niet. OS 10.3 loopt pas echt lekker vanaf 512MB. In de G5's worden de geheugenconfiguraties altijd met twee dimms geleverd. In de single processor variant omdat dat lekker goedkoop is; in de dual proc bakken omdat dat moet. Je kunt overigens gewoon standaard PC3200 geheugen gebruiken, dus je hoeft niet krom te gaan liggen voor zogenaamd "Apple" geheugen.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In de category "dit kunnen we met een beetje zoekwerk en gezond verstand goed zelf vinden" geef ik u de award voor "Het beste slotje van de dag"

Neem ook de FAQ en de policy eens door ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.