Speakers aan de muur veroorzaakt wel of geen overlast buren?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.991 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101491

Topicstarter
Goed, ik kan met de search en met google een hoop vinden, maar toch niet echt wat ik zoek, vandaar een nieuw topic.

De feiten:

- Mijn ouders gaan ( voor het eerst in 32 jaar, nieuw, spannend ;) ) verhuizen.
- Ze verhuizen naar een nieuwbouw appartement (gloednieuw, net af).
- Ze zitten op de bovenste verdieping, op een hoek, dus alleen buren onder en aan 1 zijkant.

De feiten deel 2:

- Mijn moeder wilde de logge oude sony stereotoren eigenlijk niet meenemen.
- Ik wilde niet dat ze bose boxjes (o.i.d.) namen. Zij waren het daar wel mee eens (voornamelijk de enorme subwoofer kreeg mijn moeder het al benauwd van :p).
- Ik heb toen besloten dat ik iets nieuws voor ze ging kopen dat mooi in het interieur zou staan, maar waar wel "echte" muziek uit kwam (het gaat dus om stereo)

De feiten deel 3:

- Na lang zoeken en luisteren ben ik bij de xavian XN 125 (I) uitgekomen. 27.8h x 18b x 27.5d cm met de basreflexpoort aan de achterkant
- Deze wil ik op gaan hangen met de vogels vlb100 beugels.
- Door de inrichting moeten ze eigenlijk wel komen te hangen aan de muur naar de buren, waarschijnlijk zo'n 20 cm uit de hoek (om de speakers wat "ademruimte" te geven) en met de onderkant van de speakers op 195 cm hoog (heeft iets te maken met het feit dat zowel mijn vader, mijn broer als ik ongeveer 1.93 meter lang zijn. ;) ) Er blijft dan nog zo'n 13 cm over boven de speakers.

De vraag:

Zou het ophangen van deze speakers aan de muur van de buren overlast veroorzaken bij de buren, hetzij gewoon door geluid, hetzij door trilling via de (metalen) vogels beugels?

Voor de beugels had ik al zo bedacht, die zitten met de schroeven in kunststof pluggen in de betonnen muur. Als ik dan de achterkant van het plaatje beplak met wat dun kunsstof (b.v. van dat spul dat je gebruikt om kieren in kozijnen mee op te vullen) dan maakt het metaal in principe geen direct contact meer met de betonnen muur.

Bovendien ga ik er vanuit dat de muren in nieuwbouwhuizen toch wel enigszins geisoleerd zijn en geloof ik niet dat speakers nou echt zo ongelooflijk mee trillen. :?

Ook is het niet zo dat mijn ouders keiharde techno gaan draaien ofzo, verder dan de dire straights, de stones of een flink stukje blues komen ze eigenlijk niet (dit dan wel op een behoorlijk volume) en zelden na 22:00 uur 's avonds... (en meestal staat eigenlijk gewoon de radio rustig op sky radio)

Iemand die mij hier, hetzij uit ervaring, hetzij uit gezond verstand even kan helpen of ik hiermee overlast ga veroorzaken bij de buren? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar ja, gaten in de gloednieuwe gespachtelputzde muren krijg ik later toch echt nooit meer mooi weg gewerkt... :/

Dus voordat ik gaten ga boren... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52963

nieuwbouw heeft meestal spauwmuren waarbij er geen verbinding is tussen de twee huizen (ze staan praktisch helemaal los van elkaar)
Hierdoor heb je geen last van contactgeluid. Je zou dus je speakers gewoon op kunnen hangen in dit geval.
In ons nieuwbouwhuis is dat in ieder geval zo. Het enige wat ik hoor van mijn buurjongetje (8jaar) is het hard dichtgooien van de voordeur.

Ik denk dus: ophangen die handel en luisteren maar. Veel plezier ermee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 52963 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:22:
nieuwbouw heeft meestal spauwmuren waarbij er geen verbinding is tussen de twee huizen (ze staan praktisch helemaal los van elkaar)
Hier ging ik inderdaad ook al vanuit, maar wilde het toch even zeker weten. Ik heb tot nu toe, zowel bij mijn ouders, als bij mezelf als bij mijn broer alleen maar ervaring met renovatiebouw met enkelsteens tussenmuren... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zit zelf in een nieuwbouwhuis sinds twee maanden, en ik heb begrepen dat zelf op onze housewarmingparty de buren NIETS van onze harde muziek hoorden...

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136696

de overlast qua muziek ben ik ook niet zo bang voor, misschien alleen als je hem voluti zet dat de buren het iets horen maar dat is juist leuk O-)

maar je moet wel ff letten op het gewicht van de boxen en wat de beugels aankunnen. als je dat al niet gedaan hebt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 136696 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:42:
de overlast qua muziek ben ik ook niet zo bang voor, misschien alleen als je hem voluti zet dat de buren het iets horen maar dat is juist leuk O-)

maar je moet wel ff letten op het gewicht van de boxen en wat de beugels aankunnen. als je dat al niet gedaan hebt :Y)
De beugels kunnen volgens de specifikatie 25kg per stuk aan. Ik heb ze ook al in bezit en ze zijn inderdaad behoorlijk stevig. Bovendien zijn de speaker "maar" 7 kg per stuk, dus daar verwacht ik geen problemen mee (tenzij de complete muur uitbreekt, maar met beton zal dat ook wel mee vallen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-04 12:34

Offtrack

Ondertitel

Alleen jammer dat je speaker met bassreflexpoorten aan de achterkant tegen de muur ophangt.
Zulke speakers klinken met een afstand van enkele 10tallen centimeters van de muur een stuk beter waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139091

eeh mijn ervaring met nieuwbouwhuizen is dat er vaak dunne muurtjes tussen zitten (waarom 2 muren bouwen als er 1 tussen kan?) waar trillingen vrij snel door te horen zijn.
Mijn eigen boxen (Jamo 5-weg 2x 350watt) heb ik redelijk trillingsvrij gekregen door een marmeren plaat van een kilootje of 15 achter aan de boxen te bevestigen... de kasten zijn door het toegenomen gewicht trillingsvrij, wat het geluid ook nog eens ten goede komt. De enige trillingen komen via de lucht, en niet via rechtstreeks contact...verzwaren, spikes, ophanging met rubber contacten, het zal allemaal helpen tot een bepaald volume. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:20

sphere

Debian abuser

Anoniem: 101491 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:15:
- Door de inrichting moeten ze eigenlijk wel komen te hangen aan de muur naar de buren, waarschijnlijk zo'n 20 cm uit de hoek (om de speakers wat "ademruimte" te geven) en met de onderkant van de speakers op 195 cm hoog (heeft iets te maken met het feit dat zowel mijn vader, mijn broer als ik ongeveer 1.93 meter lang zijn. ;) ) Er blijft dan nog zo'n 13 cm over boven de speakers.
Lijkt me niet zo'n puik plan :? Je wil meestal graag de tweeter op oorhoogte. Dus tenzij je moeder ook vertikt om een bank neer te zetten in het nieuwe appartement denk ik dat je ze beter wat lager kan hangen. Of ga je ze omlaag richten ofzo?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 139091 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 12:35:
eeh mijn ervaring met nieuwbouwhuizen is dat er vaak dunne muurtjes tussen zitten (waarom 2 muren bouwen als er 1 tussen kan?) waar trillingen vrij snel door te horen zijn.
Dus toch weer tegenstrijdige berichten... Die zie je dus overal. De ene nieuwbouw wordt schijnbaar behoorlijk goed geisoleerd en de ander weer een stuk minder... Hoewel ik het vermoeden heb dat er in dit geval wel isolatie tussen zit weet ik dat dus niet zeker... :(

Maar ik denk dat ik het er toch op ga gokken, zei het met een beetje rubber of schuim tussen het plaatje en de wand.
Offtrack schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 12:30:
Alleen jammer dat je speaker met bassreflexpoorten aan de achterkant tegen de muur ophangt.
Zulke speakers klinken met een afstand van enkele 10tallen centimeters van de muur een stuk beter waarschijnlijk.
Tja..., dat is nou eenmaal niet anders. Moeders he ;) Nou denk ik dat het allemaal wel mee valt hoor. Ze komen door de beugels op 11 a 12 cm van de muur te hangen en ik wilde ze 20 cm uit de hoek en 13 cm van het plafond ophangen. Het zijn relatief kleine speakertjes en ik heb bij mezefl al uitgeprobeerd of helemaal in de hoek kan (dan wel op een 60cm hoge vensterbank) en dat klonk dus niet helemaal lekker. 20 cm uit de hoek klonk een stuk beter, maar toen lagen ze dus wel nog maar 5 cm van de muur af. Ik had niet echt het gevoel dat verder van de muur af echt veel invloed had. Dat was dan wel mijn eigen huiskamer met een totaal andere acoustiek, maar ik ga er dus vanuit dat het wel goed gaat klinken.. Maar ook dit blijft een beetje gokken en hopen... ;)
sphere schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 13:52:
[...]

Lijkt me niet zo'n puik plan :? Je wil meestal graag de tweeter op oorhoogte. Dus tenzij je moeder ook vertikt om een bank neer te zetten in het nieuwe appartement denk ik dat je ze beter wat lager kan hangen. Of ga je ze omlaag richten ofzo?
Dit is dus precies de reden dat ze dus aan die muur komen te hangen. Ze komen dan op zo'n 6 a 7 meter van de bank af te hangen en dan richt ik ze dus inderdaad ietsjes naar beneden (Die vlb100's zijn perfect in te stellen, zowel horizontaal als verticaal). Dan zou dat op de luisterplek niet meer te horen moeten zijn.

De enige andere optie was dat ze aan de muur kwamen te hangen waar de bank ook tegenaanstaat, aan precies de andere kant van de huiskamer, maar dan dus precies links en rechts naast de luisteraar. De andere bank die daar dus op de klassieke 90 graden manier haaks op staat met een hoektafeltje ertussen zou dan dus 1 speaker precies links naast de bank hebben en de andere ook links, maar dan dus 3 meter verderop... Gaat dus echt niet klinken... Bovendien wil mijn moeder ze gewoon niet op 1.2 - 1.6 meter hebben en de klant is koning ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 101491 op 09-03-2005 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-04 20:56

TheBorg

Resistance is futile.

De boxen dicht bij de muur/in de hoek zorgt voor een toename in bass, wat bij dit formaat speakers niet negatief hoeft te zijn. Verder ga ik helemaal met sphere mee, speakers kun je het beste op oor hoogte hangen (als je zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136696

TheBorg schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:03:
De boxen dicht bij de muur/in de hoek zorgt voor een toename in bass, wat bij dit formaat speakers niet negatief hoeft te zijn. Verder ga ik helemaal met sphere mee, speakers kun je het beste op oor hoogte hangen (als je zit).
met dat op oorhoogte hangen ben ik het wel eens alleen ik verwacht niet dat de mensen waar het voor bedoeld is zulke adiofielen zijn zoals sommigen hier :)

zelf houd ik wel van goed geluid en zal het denk ik ook wel merken of boxen aan het plafond hangen of op oorhoogte maar ik zal van beide opstellingen vinden dat ze een goed geluid geven.

dat verwacht ik in dit geval gezien de mensen waar het voor bedoeld is dus ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139091

Mijn ervaring met bas is: een paar meter tussen het oor en de speaker maakt de bas voller. Ik heb altijd in aangrenzende kamers mooiere vollere bas... tzal iets te maken hebben met de lange golflengte, en dat een golf "af" is voorie je oor bereikt. Dit geldt weer niet voor mid/hoog jammer genoeg. Speakers op oorhoogte is aan te bevelen, en vooral een even grote afstand tussen de luisteraar en beide speakers.

Ach je kunt altijd als je denkt klaar te zijn je speakers opengooien en dan naar de buren gaan voor een kopje suiker... dan hoor je direct resultaat (of niet)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 136696 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:06:
[...]

met dat op oorhoogte hangen ben ik het wel eens alleen ik verwacht niet dat de mensen waar het voor bedoeld is zulke adiofielen zijn zoals sommigen hier :)

zelf houd ik wel van goed geluid en zal het denk ik ook wel merken of boxen aan het plafond hangen of op oorhoogte maar ik zal van beide opstellingen vinden dat ze een goed geluid geven.

dat verwacht ik in dit geval gezien de mensen waar het voor bedoeld is dus ook
Jij begrijpt hem ;)

Ik heb echt alle alternatieven wel overwogen. Ze moeten het liefst op 195+ komen te hangen en dan is dat dus echt de mooiste plek (en er zijn gewoon maar 2 geschikte plekken, beiden eerder genoemd).

Het gaat er dus echt om of het overlast gaat bezorgen. Zo nee, dan komen ze gewoon daar te hangen. Maar als de algemene gedachte nou zou zijn van ja, dan moest ik dus iets anders gaan bedenken. Ik heb nou eenmaal geen ervaring met nieuwbouw, maar ga er eigenlijk gewoon van uit dat het wel geisoleerd genoeg is.

Dus de enige reden om ze niet daar te hangen zou zijn overlast. Alle andere argumenten zijn in dit geval gewoon niet belangrijk genoeg om op te wegen tegen het mooi uit de weg hangen van de speakers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:48

Jag

Anoniem: 139091 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:19:
Mijn ervaring met bas is: een paar meter tussen het oor en de speaker maakt de bas voller. Ik heb altijd in aangrenzende kamers mooiere vollere bas... tzal iets te maken hebben met de lange golflengte, en dat een golf "af" is voorie je oor bereikt. Dit geldt weer niet voor mid/hoog jammer genoeg. Speakers op oorhoogte is aan te bevelen, en vooral een even grote afstand tussen de luisteraar en beide speakers.

Ach je kunt altijd als je denkt klaar te zijn je speakers opengooien en dan naar de buren gaan voor een kopje suiker... dan hoor je direct resultaat (of niet)!
Dat komt heel ergens anders door: als je in de "farfield" zit, wordt de laag frequente weergave beheerst door staande golven (daar heeft elke luidspreker evenveel last van, behalve paneel luidsprekers (ESL bijv) en dipolen). En staande golven geven naast cancellations ook pieken in de respons (kunnen ook meerdere pieken dicht bij elkaar zijn voor 1 reuze piek), dat is wat je hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:25

vr6-only

Blub Blub

als je niet zeker weet of er zo'n muur tussen zit.
ga dan naar de gemeentehuis en vraag dat na
heb ik ook gedaan, ik kreeg toen gewoon
de plattegrond van mijn huis _/-\o_
trouwens er bestaat zo'n wet dat er elk jaar
met nieuwbouw bepaald aantal punten verscherpt worden
zoals isolatie,ketel blabla......ik zal ff kijken of ik het kan vinden.....
maar ga ervan uit dat er gewoon goed geisoleerd is .....
of sla is een keer op de muur.....dan kun je het ook wel merken
of het prut is of goed spul ....niet te hard slaan natuurlijk... :P

[ Voor 57% gewijzigd door vr6-only op 09-03-2005 23:31 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108989

Hang je speakers op aan een stukje fietsband (of ander stuk elastiek). Dan worden er geen trillingen via de ophangbeugels aan de muur doorgegeven. Klinkt de boel ook nog een stuk beter, want dan fungeert je muur niet meer als klankkast.

Zelfde idee als GEEN spikes gebruiken eigenlijk: Door spikes is de koppeling tussen speaker en vloer erg goed, met als gevolg dat de hele vloer staat te trillen (tenzij je op de begane grond woont en een dikke vloer van beton hebt zonder kruipruimte). Beter is het om je speakers gewoon op een beetje schuimrubber te zetten.

O ja, laat dit de hi-end freak niet horen, want ze zullen je uitlachen! Maar wie heeft nu ooit enige waarde gehecht aan de mening van een hi-ender? :)
Pagina: 1