HD in stand-alone DVD-speler

Pagina: 1
Acties:

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 16:08
Ik heb hier een defecte Lenco DVD-02 speler, op het I-net zat over te vinden.
De speler zelf is niet defect, maar wel de drive die erin zit.

Ik heb nu een Liteon 163 als vervanger, maar heb eigenlijk een ander plan in gedachten;
Ipv een dvd rom drive een normale harddisk, zodat ik via een slede de hd in mijn pc schuif, ff filmpje erop kopieer en weer terugfrot in de dvd speler en gewoon kan kijken, scheelt een hoop RW'tjes en brandtijd.

Weet iemand of dit mogelijk is? Moet ik rekening houden met een bepaald bestandssysteem?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, dat lijkt me een erg grote uitdaging... Die dvd drive is vast specifiek gemaakt voor het apparaat (of andersom), en heeft vast weinig te maken met een IDE drive...

• LiquidSmoke
het is echt een ide drive; defecte loopwerk in pc gehangen en werd meteen herkend, helaas leest ie helemaal niks meer.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vergeet het maar, dat gaat nooit lukken. Simpelweg omdat de firmware van je DVD speler niet snapt wat een HD is, hij de bestandssystemen die windows/linux gebruikt niet snapt en omdat het formaat van de HD vele malen groter is dan een DVD enzovoorts enzovoorts. Heel af en toe lees je dat ze een grotere HD in een HD recorder hebben gebouwd (80GB ipv 40GB in een Philips HDR1000), maar als je ziet hoeveel werk dat is, kun je dit echt wel vergeten :)
LiquidSmoke schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:15:
het is echt een ide drive; defecte loopwerk in pc gehangen en werd meteen herkend, helaas leest ie helemaal niks meer.
Klopt, in mijn Pioneer DVD/HD recorder zit ook gewoon een DVD-RW recorder die je ook in je PC kunt krijgen :)

[ Voor 28% gewijzigd door Grrrrrene op 09-03-2005 11:17 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• LiquidSmoke
Ik heb toen straks gegoogled en bij een of andere sampo dvd-speler kon het wel na een bios flash, maar over deze lenco wordt geen woord gerept.

Ben toch benieuwd, heb hier nog een 6,4 hd liggen, formatteren op fat16 neem ik aan?
Proberen kan geen kwaad, hooguit dvd-speler gemold, heb er nog een staan thuis.

/edit: ff kijken of ik dit goed onthouden heb:

Een hdd en cd/dvd drive hebben allemaal een IDE-interface, maar CD/DVD word aangesproken via ATAPI en een hd weet ik zo niet meer, was iets anders iig, klopt dit?
Want dan heeft het zowiezo geen nut om het te proberen, of ik zal de firmware van de speler zelf moeten herschrijven maar das niet te doen lijkt me!

[ Voor 37% gewijzigd door LiquidSmoke op 09-03-2005 11:30 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Een DVD is toch niet fat16? Sowieso kun je een 6,4GB HD niet fat16 formatteren, daar is hij te groot voor. Een DVD is voor zover ik weet UDF format, geen idee hoe je een HD zo formatteert, maar dat lijkt me nog het makkelijkst.

En inderdaad, die herschreven firmware heb je echt nodig en als je die niet zelf kunt schrijven (is op z'n zachtst gezegd geen schande), houdt het helaas op.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 21:42
Misschien dat je onder linux je schijf op de juiste manier kunt bereiden (met een ISO 9660 of UDF bestandssysteem dus).
Dat zou dan iets moeten worden als: "dd if=/yourdir/imagefile.iso of=/dev/hdx", waarbij imagefile.iso een CD of DVD-image is, en /dev/hdx de schijf die je wilt gebruiken. Met een beetje geluk trekt die speler zich dan verder niets aan van grootte etc. Maar of het nou een groot voordeel is op die manier, dat betwijfel ik.

[ Voor 2% gewijzigd door NaliXL op 09-03-2005 12:23 . Reden: We schrijven naar een schijf, niet naar een partitie ]

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• LiquidSmoke
Hm, dan zit er ook niet veel winst in.

Over dat fat16 / udf, klopt, was ff vergeten hoe het zat :X

Ben verder niet bekend op het linux gebied (alleen wat spelen met redhat en debian)
Er is neem ik aan ook geen windows tool beschikbaar hiervoor?

Misschien toch maar linux installeren weer of gewoon de tijd nemen en mijn dvd's branden!

• NaliXL
Ik zie dat dd ook beschikbaar is voor windows. Maar let op dat je echt naar de schijf zelf moet schrijven, dus niet naar een partitie. Hoe je erachter komt wat voor device-aanduiding je schijf heeft, dat weet ik niet, misschien kan iemand anders je ermee helpen.

• LiquidSmoke
hm, bij het flashen van de lite-on dvdrom moest je ook een poort aanduiden 1,2,3 of vier (primary master/slave en secondary/slave) dan wist het programma welke aanduiding/poort dat hij moest gebruiken, misschien dat ik dat wel kan gebruiken, ik zal eens proberen een hdd te prepareren met een film, misschien dat het wel werkt!

/edit: heb de site ffkes bekeken en zag het volgende:

Make a disk from an image

dd if=c:\temp\disk1.img of=\\.\a: bs=1440k

hier verwijzen ze gewoon naar A:
Als ik een schijf pak, maar geen partitie aanmaak (of bestandssysteem) dan kun je toch wel een drive letter toewijzen? volgens mij klaagt windows dan dat de schijf nog niet geformatteerd is, maar dat maakt niet uit.

Ik zal er eens mee gaan spelen, mischien levert het wat op.

[ Voor 41% gewijzigd door LiquidSmoke op 09-03-2005 12:44 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
dd if=c:\temp\disk1.img of=\\.\a: bs=1440k <--- Zo schrijf je een image naar een diskette toe inderdaad, ik denk alleen niet dat dit met een HD gaat werken, maar als het je lukt zou dat wel erg gaaf zijn :)

• NaliXL
Tuurlijk kan dat, alleen normaal gesproken is een harde-schijf ingedeeld in partities, hier moet je dus direct naar de schijf schrijven, alsof het een removable medium betreft (die hebben meestal ook geen partities). Maar zoals LiquidSmoke al zei zou het best eens kunnen dat je ook schijfletters aan een raw-device kunt toewijzen onder Windows...

Anyway, ik denk dat het tot zover wel te klaren is, maar ik betwijfel of de IDE protocollen wel zo standaard zijn dat je apparaat op dezelfde manier data van je schijf op kan vragen als 'ie van die DVD-speler zou doen.

En oh ja, het spreekt natuurlijk voor zich dat de DVD-image niet encrypted moet zijn...

[ Voor 33% gewijzigd door NaliXL op 09-03-2005 15:37 ]

• LiquidSmoke
volgens de help is er niet een driveletter nodig als ik het goed begrepen heb, device name is ook een optie, misschien ook via direct ide, maar ik heb het ff vluchtig gelezen (zit hier @ stage) en moet ff een test pc in elkaar douwen. Morgen meer.........
Pagina: 1