Toon posts:

Keuze maken is zo moeilijk. Dimage of Olympus 765

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben me al een tijdje aan 't orienteren maar de keus voor een nieuwe digicamera is zo moeilijk. Ik zoek een camera voornamelijk voor huisje boompje beestje kiekjes, vakantie, spelende/sportende kinderen (op afstand). Wel met groter zoombereik en hecht ook waarde aan een scherpe, mooie foto, zonder veel ruis.

Zit te twijfelen tussen
Minolta Dimage Z5
Olympus C765 of C770.

Z5 zijn nog weinig reviews van te vinden, Heeft 12x zoom,5mp én stabilisator. SD kaart en batterijen.
Olympus heeft 10x zoom, 4mp en geen stabilisator. XD kaart en accu.

De Dimages spreken mij qua model veel minder aan, ik vind ze vrij lelijk, smaken verschillen. Foto's gemaakt met bijvoorbeeld Z3 (Z5 is nog niet veel van te vinden) vindt ik minder scherp in vergelijking met Olympus, ook spreken de kleuren van Olympus me meer aan. Maarrr de Z5 heeft wel beeldstabilizator. Is natuurlijk wel handig maar van de andere kant zullen de meeste foto's niet gemaakt worden met 10x zoom. Ook heeft de Z5 5mp, misschien weer beter als je foto's gaat bewerken op PC?
Van de beide Olympussen lees ik weer reviews dat de afdrukvertraging wat langer zou zijn, (fietsende kind heeft al ronde blok gefietst voordat 'ie erop staat). De Olympus C765 is ook wat kleiner van formaat, Z5 weer een stuk groter.

Wie kan hierop nog iets zinnigs zeggen? Als ik puur naar de specificaties kijk zou ik zeggen een Dimage Z5, maar als ik naar de foto-reviews kijk vindt ik de foto's van de Olympus mooier.
Wat zijn jullie ervaringen? Wat zou nou de beste keus zijn?

Nou, alvast bedankt voor de reacties
Groeten Nicky

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Misschien dat de nieuwste recensie van de Z5 op dcresource je kan helpen. :)

http://www.dcresource.com...age_z5-review/index.shtml

Gisteren verschenen. De Z5 maakt volgens die recensie nog steeds 'zachte' foto's, maar als je de in-cam-sharpening dus een tandje hoger zet wordt het beter.

Aanraders in de ultra zoom categorie zijn toch wel de Panasonics. Ik raad je aan om eens een kijkje te nemen naar de FZ3, 4, 5, 15 of 20. Ik persoonlijk zou even wachten en doorsparen voor één van die camera's. Ze hebben alleen geen geweldige film modus van 640x480 bij 30 fps, maar ja, als ik wil filmen dan koop ik wel een videocamera!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Ik heb net de review gelezen en begin toch nog wat minder enthousiast te worden over de Dimage Z5. In de review werd ook verwezen naar de Panasonic FZ4 en FZ5, zoals jij al aangaf. Ik kende wel de FZ15 en FZ20 maar omdat deze zo groot zijn heb ik ze van mijn lijstje geschrapt. De FZ4 en 5 kende ik nog niet maar zijn vrij nieuw begrijp ik. En wel een wat handzamer formaat. Probleem is dat er maar weinig fotozaken zijn (tenminste bij mij in de buurt geen) die deze camera's hebben. Hebben de Panasonics nog erg storende minpunten? Is het verschil in prijs het waard om voor Panasonic te gaan? Ik ben tenslotte geen professional.

Dank
groeten Nicky

• guillaumemay
Storende punten op de FZ3 of FZ5 zouden wel zijn dat ze geen externe flitser mogelijkheid hebben :(. Ook hebben ze allebei niet die manuele focus ring, zoals de FZ20 die wel heeft. Ook komt er bij ISO 400 vrij veel ruis voor, maar dat schijnt heel normaal te zijn voor dit soort digitale camera's. Ook de filmmodus is niet zo spectaculair als de Olympus of KM.

Nog wat gekeken op wat prijsvergelijkingssites en daar rekening gehouden met respectabele internetwinkels:

De Oly C-765 voor ong. 295.
De Oly C-770 voor ong. 340.
De KM Z5 voor ongeveer 424 euro.
De Pana FZ5 voor ong 454.
De Pana FZ20 voor ong 463.

Voor een prijs rond de 300 euro heb je dus al de 765 UZ van Olympus, maar ik persoonlijk zou iets meer uittrekken en voor de 770 gaan, omdat die de mogelijkheid heeft om er een externe flitser op te zetten. Zo'n externe flitser is echt geweldig, het opent gewoon de poorten naar nog mooiere foto's.Vergeet die rode ogen, harde schaduwen en onnatuurlijke huidtinten van zo'n intern flitsertje: Weerkaats (bounce) gewoon de externe flitser tegen een muur of het plafond en maak binnenshuis geweldige foto's als het avond is.

Natuurlijk moet je dan nog wel een externe flitser kopen, een extra investering van meestal +100 euro.. maar goed.. als je er nog één ergens hebt liggen, dan zou ik zeker zeggen: koop de 770! Als je er nog niet eentje hebt, denk er dan goed over na of je wel echt een externe flitser gaat gebruiken.

Het prijsverschil tussen de Konica Minolta Z5 of de Panasonic FZ5 of FZ20 is maar ong 40 euro. Of dat onoverkoombaar is hangt natuurlijk van je eigen budget af.

Of die 110 euro verschil (toch wel 220 gulden)l tussen de Oly's en de andere cams wel echt de moeite waard is voor puur de beeldstabilisatie? Ik vind van wel. Maar ik ben jou niet! Dus het hangt geheel van jou af.
Beeldstabilisatie is handig in situaties waar weinig licht aanwezig is, zodat je langere sluitertijden kan gebruiken. Ook helpt het natuurlijk bij het inzoomen.Schiet jij 90% van je plaatjes in situaties met veel licht, heb jij vrij vaste handen en zoom jij niet zo heel erg vaak in, dan heb jij volgens mij geen beeldstabilisatie nodig.
Bedenk wel: voor die 110 euro koop je een leuke externe flitser. Of hele nuttige extra accesoires als een tasje, een geheugenkaart, extra accu/batterijen, etc.

De twee Mediamarkten in Rotterdam hebben de FZ20 ter display staan. Het viel mij op dat ik dat toestel niet eens zó groot vond. Misschien is er een Mediamarkt bij jou in de buurt, zodat je daar even kan kijken naar de daadwerkelijke modellen? Niet kopen daar trouwens, volgens mij was de prijs voor de FZ20 daar boven de 600 euro.

Vergelijking van de groottes:
Olympus C-765 Ultra Zoom 4.1 x 2.4 x 2.7 in. 26.6 cu in. 280 g
Olympus C-770 Ultra Zoom 300 g

Panasonic Lumix DMC-FZ5 4.3 x 2.7 x 3.3 in. 38.3 cu in. 290 g

Konica Minolta DiMAGE Z5 4.3 x 3.1 x 3.3 in. 44.0 cu in. 340 g

Panasonic Lumix DMC-FZ20 5.0 x 3.4 x 4.2 in. 71.4 cu in. 520 g

De UZi's van Olympus zijn wel veel compacter en makkelijker om mee te nemen. Ook iets om over na te denken natuurlijk.

Veel succes verder. Denk gewoon goed erover na welke functies je écht nodig zal hebben. En houd daarbij natuurlijk je budget in de gaten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je hulp! Het gaat de Minolta Z5 worden of de Panasonic FZ5. Ik wacht nog even wat meer reviews af voor deze laatste.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

(Konica) Minolta past relatief weinig beeldbewerking toe in de camera zelf. Zodat je dit later zelf kunt doen. Dus de softe foto's hebben daar ook mee te maken omdat -zover ik weet- Olympus/Panasonic meer met de foto doen voor het eenmaal op je kaartje komt. Het geeft je meer vrijheid, maar ook meer werk (tenzij je in de camera al tweakt, wat ook goed kan uiteraard :)).

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• guillaumemay
Van de Panasonic weet ik dat je daar ook kan instellen hoeveel er met de foto gedaan moet worden in de camera zelf. Zo kun je kiezen hoe gesatureerd de foto moet worden en hoeveel 'sharpening' er in de camera moet gebeuren. (Soft, Normal, Hard). Ook weet ik dat Panasonic zijn ruis reductie op een laag pitje heeft gezet om zoveel mogelijk detail te behouden. Detail kun je nooit meer terugtoveren met een pc programma, ruis kun je wel wegtoveren met een pc programma, dus ik begrijp dat wel. Je kan natuurlijk ook altijd gewoon voor RAW kiezen bij een Panasonic.

Ook bij de Olympussen kun je de processen die de camera met de foto doorloopt handmatig veranderen (sharpening, contrast). Van mijn oude Olympus C-725 zeiden ze dat hij totaal geen ruisreductie had in de camera, maar de foto's waren wel gewoon 'schoon', wat ik dus altijd wel heel goed vond dus. :)

'Zachte' en 'film'-achtige foto's zijn bij Minolta's X en Z-serie altijd wel een punt van kritiek geweest.. Of het nou ligt aan de lens, de CCD of dat er in de camera gewoon weinig gebeurt met de foto's, nadat ze zijn gemaakt, weet ik niet. Goed wel dat de Z5 dan de mogelijkheid heeft om de sharpening in de camera aan te passen, zodat de foto niet meer zulke zachte lijnen krijgt. :) Wel een nadeel is dat in-cam-sharpening voor meer ruis zorgt.

[ Voor 8% gewijzigd door guillaumemay op 10-03-2005 14:44 ]

Pagina: 1