Toon posts:

[USB midi controller] Koelkast nekt USB poort laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nooit gedacht dat ik ooit een topic zou starten met een dergelijke titel...

Sinds kort heb ik een M-audio Ozone (klik hier). Dit is een USB midi keyboard met ingebouwde audiointerface. In de praktijk betekent dit dat de ozone als audio kaart en midi keyboard werkt zodra deze is ingeplugged. Ik gebruik de Ozone samen met een Dell latitude 600 laptop.

Nu is er iets heel vreemds aan de hand. Een aantal keer per uur wordt de usb connectie zomaar ge-reset. Je hoort dan het bekende usb-disconnect geluid (uit de speaker van laptop!) en het keyboard is niet meer bereikbaar. De usb connectie werkt weer na uit- en inpluggen van de usb kabel.

Op een gegeven moment begon me op te vallen dat het moment van verbreken overeen kwam met het aanslaan van de koelkast in de keuken. Ook werd de verbinding verbroken als ik de centrale afzuiging in mijn huis aan of uit schakelde, de magnetron aanschiet of de waterkoker wordt aangezet :? ! In sommige gevallen wordt de laptop volledig uitgeschakeld na aanslaan van de koelkast. Het is mij ondertussen duidelijk dat de usb hub in mijn laptop zichzelf reset, en dat het uitschakelen niet het keyboard betreft. Het lijkt overduidelijk een spanningspiek/dip te zijn. Een aantal andere zaken vielen mij op:
  • Het gebeurt alleen bij het midikeyboard. Welke usb poort ik kies maakt niet uit.
  • Het gebruik van een spanningsbescherming (soort contactdoos) verhelpt het euvel niet
  • Het lijkt veel minder te gebeuren als ik de voeding van de laptop NIET in het stopcontact stop
  • Het lijkt veel minder te gebeuren als ik de voeding van de laptop in een niet-geaard stopcontact stop
  • de voeding van de usb controller is niet geaard. Ook is dit een 9V wisselspanningvoeding
  • De koelkast en andere apparaten die het lijken te veroorzaken zitten op een andere groep dan mijn laptop en keyboard. Ook is mijn huis, en dus electra, vrij nieuw (<15 jaar).
Ik kreeg de tip om ook eens de stekker van de voeding(en) om te draaien om zo de fase om te wisselen. Dit maakt echter ook niets uit.

Vorige week leek alles eindelijk goed te werken; een weekend lang viel de usb niet uit als ik de laptop voeding in een niet-geaard stopcontact stop. Helaas; afgelopen weekend was het euvel weer terug, en erger dan ooit. De usb poort op mijn laptop leek kapot te zijn gegaan; windows gaf aan de usb hub niet te herkennen en ook als ik er een muis ofzo in stopte werkte de poort niet. Na een dag werkte de usb poort weer wel.

Verder werkt het keyboard als een zonnetje. Hij is al wel een week teruggeweest bij de leverancier maar die kon niets vinden. Iemand hier ervaring mee?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je zou een gestabiliseerde/electronische voeding kunnen proberen (als die er al niet bij zit), die kunnen iets beter pieken en dalen van het netstroom opvangen.
Als je voeding vrij zwaar is dan is het waarschijnlijk gewoon een gewikkelde (goedkope) voeding.
Een hele grote condensator over de + en - wil ook wel helpen bv 4000uF (maar wel goed aansluiten! :) )

Het meest ideale is om op een andere groep te gaan zitten. Maar dat gaat helaas niet bij iedereen. :)
Mijn ouwe koelkast geeft ook een flinke tik op m'n monitor.

Soms is de lengte/kwaliteit van de USB kabel een probleem maar als je ziet dat het stroomlampje van je USB apparaat ook uitgaat dan zal het probleem zeker in de voeding liggen

Senile! Senile Oekaki

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 11:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb eenzelfde effect, maar dan op de koelkast. Er zijn twee TL balken bij mij in huis, als ik die aanzet komt er vaak een duidelijk hoorbare *plop* van de koelkast vandaan. Andere TL balken bij mij in huis geven nooit dat effect.

Ik schrijf dat toe aan een niet 100% correct aangelegde elektrische installatie. Misschien ergens een kabeltje half aangesloten of zo, ik weet het niet. Feit is ook dat bij mij een van de aardlekschakelaars er bij het minste of geringste onweer uitvliegt.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Thx Bas. Het zit helaas toch wat gecompliceerder. Ten eerste is de voeding van mijn usb keyboard er eentje die 9V wisselstroom geeft. Een stabilisator of condensator aansluiten wordt dan lastig. Daarnaast gaat mijn keyboard niet uit; alleen de usb poort (interne 'hub') van mijn laptop wordt uitgeschakeld.

Ik heb de wand-contact doos waar de laptop en keyboard op zitten zelf aangelegd. Kan het zijn dat het wordt veroorzaakt door verwisseling van bijvoorbeeld aarding met 1 van de draden? 8)7

Ik zal ook eens kijken wat er gebeurt als ik de laptop en keyboard op verschillende groepen aansluit.