[Premiere] 4:3 beeld naar 16:9 converteren

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:57
Ik ben bezig een film te maken, maar ik vraag me even twee dingetjes af.

1. Is het mogelijk om zonder uitgerekte beelden van en 4:3 film een 16:9 te maken? (Zodat ik het filmeffect kan verhogen.)
2. Hoe kan ik in Premiere Pro een écht filmeffect toevoegen? Met de kleuren bedoel ik dan. Bij 'effects' staat nergens filmeffect; wel kleuren enz. Maar moet ik dat dan per clip instellen? Beetje veel werk dan he...

Bedankt!

• Atomius
Professioneel Film effect maken / filter?

*schaamicoontje*

Toch zou ik nog graag willen weten of je van een 4:3 een 16:9 film kan maken zonder al te veel 'eraf te moeten snijden'.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je schrijft het zelf al, je zal of moeten gaan rekken of moeten gaan knippen, andere opties zijn er niet echt. :)

Senile! Senile Oekaki

• Atomius
Mwoah oke, dan moet ik dat maar voor lief nemen, maar hoe doe ik dat dan?

• Atomius
Kick: Toch zou ik nog graag willen weten of je van een 4:3 een 16:9 film kan maken zonder al te veel 'eraf te moeten snijden'.

Misschien topic titel veranderen? - Bedankt!

Verwijderd

Zoals _bas_ ook al aangeeft, weet je zelf ook al dat er twee mogelijkheden zijn: squeeze of letterbox. Bij de eerste zien je beelden eruit als in een reclame van Michelinn en bij de tweede haal je info weg. Andere mogelijkheden zijn er niet. Je kunt acht topic titel changes aanvragen, maar als het niet kan, dan kan het niet. Je had eraan moeten denken toen je de opname maakte... Helaas pindakaas.

• Atomius
Ja, oke... bedankt, maar HOE doe je het. Ik weet wel dat het kan... ik wil graag weten hoe?

• Atomius
Kick...

• Atomius
Kick :o

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

van een 4:3 een 16:9 maken gaat alleen als je bereid bent te strechen en/of croppen.....
De beeldverhouding is nu eenmaal zo en daar verander je nix meer aan.

Kijk maar eens op:
http://www.thedigitalbits...ic/anamorphic185demo.html
http://www.thedigitalbits...ic/anamorphic235demo.html
Misschien wordt het dan duidelijk.....

Edit:
Ow shit, niet goed gelezen.......Je wilt weten HOE in premiere....(hebben we op het werk, zoek ik morgen ff op)

[ Voor 15% gewijzigd door Caveman op 13-03-2005 23:03 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Atomius
Heel erg biggie thanks! :)

• Atomius
Kick :o

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat doe je niet in Premiere...

Premiere is een video editing programma... dus knippen en plakken...
Pas bij het omzetten van AVI naar MPEG2 kan je bepalen of het als 4:3 of anamophic 16:9 op je DVD wordt gezet...
De DVD decoder ziet dit signaal en zorgt er voor dat je video met of 2 zwarte balken (op 4:3 TV) of als breedbeeld zonder zwarte balken (op 16:9 TV) wordt weergegeven....

Met TMPGEnc kan je dit simpel instellen (source=4:3 of source =16:9)

Als je dus een breedbeeld film wilt maken, moet je het dus breedbeeld opnemen (Met JVC videocamera's kan je kiezen uit Wide (komen gewoon balken boven en onder, gooit dus beeldlijnen weg/minder resolutie) of Squeeze (camera gebruikt wel alle 520 lijnen van de CCD, maar "drukt" deze inelkaar zodat je wel breedbeeld hebt zonder resolutie verlies). Als je Squeeze gebruikt hebt tijdens het opnemen, kan je dit als breedbeeld afspelen op een breedbeeld TV. Op een 4:3 TV ziet het beeld er dan uitgerekt uit (vriendin meestal wel blij mee, maar jij niet...LOL).
In premiere kan je dit materiaal gewoon bewerken alsof het 4:3 is (dus alles is een beetje uitgerekt) en pas als je het gaat omzetten naar MPEG2 moet je aangeven dat het een 16:9 beeldverhouding heeft... That's it!!

[ Voor 46% gewijzigd door haggard op 17-03-2005 14:44 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• Atomius
Wow! Dat TMPGEnc is idd een heel mooie oplossing!

Verwijderd

Dus ik kan ook gewoon van 16:9 4:3 maken.

IK heb nog een 18 jaar oude tv hier staan die dus 4:3 heeft. Bij films zie ik grote balken boven en onder, en als ik ga zoomen vallen er stukken van de film weg. ( de breedte dus )

zou graag een vierkant beeld willen ipv breedbeeld, zodra ik dan zoom me hele beeld gevuld is. IS dat hiermee mogelijk? ( het is me niet gelukt )
Pagina: 1