Toon posts:

[W2K] Drive mappings andersom

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als volgt het probleem.
Gebruikers allen een XP Pro machine, ze krijgen hier hun netwerk mappings toegewezen door middel van een "net use * \\servernaam\share".

Geval is nu, dat gebruikers steeds vaker aanloggen op de aanwezige Terminal Server (W2K Server). Op de een of andere manier krijgen ze hier de netwerkshares welke niet vast aan een letter toegewezen zijn andersom toegewezen. Dus Z:\ wordt F:\ enz.

Ik heb internet al diverse keren afgestruind maar zonder oplossing. Een consultant van Microsoft heeft mij verteld dat dit op te lossen is door middel van een register key, maar de beste man was niet in staat mij verder te helpen.

Wellicht hier al een eerder besproken, ik het het niet kunnen vinden.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 21:43
Lijkt het je niet verstandiger om die mappings hard naar een drive letter te zetten ? Want op deze manier is je mapping altijd afhankelijk van het lokale systeem. De ene keer is het Z: (op XP), dan weer F: (op 9x, NT, 2k) en als iemand bijvoorbeeld op een XP doos z'n usb stick op Z: heeft zitten, wordt 't weer Y:

Ik zou iig in een logon-script nooit een net use * opnemen.

[ Voor 54% gewijzigd door StevenK op 09-03-2005 09:41 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Daar is wel over nagedacht. We hebben meer dan 26 netwerkschijfen en als we alles aan een letter moeten toekennen moet je met meer login scripts werken en dat willen we niet. Vooralsnog laten we dit zo.
Maar dit geeft geen oplossing voor mijn probleem, iemand anders nog suggesties.

• StevenK
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:29:
Daar is wel over nagedacht. We hebben meer dan 26 netwerkschijfen en als we alles aan een letter moeten toekennen moet je met meer login scripts werken en dat willen we niet. Vooralsnog laten we dit zo.
Maar dit geeft geen oplossing voor mijn probleem, iemand anders nog suggesties.
Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik snap niet hoe je in een script met net use * wel meer dan 20 drives zou kunnen mappen ?

Ik net ff zitten zoeken, maar ik kan niet zo snel een registry entry vinden waarmee je dit aan kunt passen.

[ Voor 10% gewijzigd door StevenK op 09-03-2005 11:49 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:48:
[...]

Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik snap niet hoe je in een script met net use * wel meer dan 20 drives zou kunnen mappen ?
Hieronder een kort stukje uit het script:

for %%x in (plaats hier de naam van de share) do if exist %fserver%\%%x\*.* net use * %fserver%\%%x /y
Niet iedere gebruiker heeft dezelfde rechten. zo kan een member van de finance 3 nw schijfen "finance" - "salaris" en "personeel" hebben. Maar een IT member heeft deze niet. Zo kan je veel meer netwerkschijfen krijgen dan 26 (20 idd).

Ik als domain admin heb in principe rechten op alle netwerkschijfen, maar ik krijg er maar zoveel als ik letters heb, gewoon degene welke het eerst "gezocht" worden.

Wat betreft het zoeken naar de reg key, dat is mij dus ook nog niet gelukt. Ik vind ook geen officieel bericht in de KB van Microsoft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 12:48 ]

• StevenK
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 12:48:
[...]

Hieronder een kort stukje uit het script:

for %%x in (plaats hier de naam van de share) do if exist %fserver%\%%x\*.* net use * %fserver%\%%x /y
Niet iedere gebruiker heeft dezelfde rechten. zo kan een member van de finance 3 nw schijfen "finance" - "salaris" en "personeel" hebben. Maar een IT member heeft deze niet. Zo kan je veel meer netwerkschijfen krijgen dan 26 (20 idd).

Ik als domain admin heb in principe rechten op alle netwerkschijfen, maar ik krijg er maar zoveel als ik letters heb, gewoon degene welke het eerst "gezocht" worden.

Wat betreft het zoeken naar de reg key, dat is mij dus ook nog niet gelukt. Ik vind ook geen officieel bericht in de KB van Microsoft.
Kun je niet in die for loop een variabele mee laten lopen met daarin de driveletter ?

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 13:13:
[...]

Kun je niet in die for loop een variabele mee laten lopen met daarin de driveletter ?
Nee, niet mogelijk. Dan kom ik in de problemen met de shares welke wel een vaste letter hebben. Ik wil dat 2000 dit automatisch voor de niert vast toegewezen schijfen doet.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Los van het feit dat dit absoluut geen slimme zet is, en waarschijnlijk getuigd van een niet al te slimme beheerder (sorry, maar ik heb nog nooit zo'n brak login script gezien :X ) die dit in elkaar heeft gezet (of heb je daadwerkelijk 26 verschillende servers) , is het natuurlijk geen vreemd probleem wat je nu schetst :

"Ik laat het toewijzen van een letter aan een share over aan mijn OS, maar op de ene PC krijgt 'ie een andere letter dan op de vorige" 8)7 ;)

Zeker met zoveel shares in 1 script, zou ik beginnen om dit met de hand te testen in plaats van je loginscript.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Voor zulk commentaar te geven. Graag even nadenken.

Windows zoekt de share naam op alfabetische volgorde, en wijst de letters ook toe op alfabetische volgorde, je zult dus nooit verschillende letters krijgen op verschillende systemen. Mits ze dezelfde rechten hebben.

Personen van dezelfde afdeling hebben allemaal dezelfde schijfen, met dezelfde letters. Welke automatisch worden toegekent. Alleen de uitzonderlijke (en applicatie afhankelijke) schijfen krijgen een vaste drive letter. Maar alle letters bij 1 afdeling zijn hetzelde. Dus je commentaar is niet terecht.

Of het een slecht login script betreft, ik denk het omgekeerde van wat jij vermeld. Er is juist zeer goed over nagedacht, zoals eerder vermeld, het geposte is maar een heel kort stuk.

En of we 26 servers hebben? nee, 15 ongeveer.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 15:59

Maasluip

Kabbelend watertje

Blijkbaar reageert XP dus anders dan W2K. XP begint bij de laatste letter en W2K met de eerste. Heb je er al eens over gedacht om het drivemappen in een VBS script te doen? Dan heb je veel meer controle over wat er gebeurt (ook dat je reeds bestaande mappings niet overschrijft).
Ik ben het met Koffie eens dat dit niet zo'n slim script is. Je vertrouwt op het feit dat mensen geen extra lokale drives of shares hebben en je bent daarbij afhankelijk van hoe het OS de shares toewijst. En het blijkt dus dat dat OS afhankelijk is.

Signatures zijn voor boomers.

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 21:58
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 13:45:
Voor zulk commentaar te geven. Graag even nadenken.

Windows zoekt de share naam op alfabetische volgorde, en wijst de letters ook toe op alfabetische volgorde, je zult dus nooit verschillende letters krijgen op verschillende systemen. Mits ze dezelfde rechten hebben.

Personen van dezelfde afdeling hebben allemaal dezelfde schijfen, met dezelfde letters. Welke automatisch worden toegekent. Alleen de uitzonderlijke (en applicatie afhankelijke) schijfen krijgen een vaste drive letter. Maar alle letters bij 1 afdeling zijn hetzelde. Dus je commentaar is niet terecht.

Of het een slecht login script betreft, ik denk het omgekeerde van wat jij vermeld. Er is juist zeer goed over nagedacht, zoals eerder vermeld, het geposte is maar een heel kort stuk.

En of we 26 servers hebben? nee, 15 ongeveer.
Als er goed overna was gedacht dan had je dit probleem toch niet? ;)

Er lijkt weinig anders op te zitten dan of de shares te verminderen door meerdere share's te consolideren onder 1 share en met NTFS rechten de toegang te bepalen voor de verschillende afdelingen. Of de schijfletters per afdeling 'hard' te maken.

Ik heb hier nog een leuk VBS login script liggen wat drivemappings kan maken per gebruiker op basis van lidmaatschap van een groep, deze moet wel zo te hacken zijn dat het werkt met meerder shares per schijfletter.

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:18:
Blijkbaar reageert XP dus anders dan W2K. XP begint bij de laatste letter en W2K met de eerste. Heb je er al eens over gedacht om het drivemappen in een VBS script te doen? Dan heb je veel meer controle over wat er gebeurt (ook dat je reeds bestaande mappings niet overschrijft).
Ik ben het met Koffie eens dat dit niet zo'n slim script is. Je vertrouwt op het feit dat mensen geen extra lokale drives of shares hebben en je bent daarbij afhankelijk van hoe het OS de shares toewijst. En het blijkt dus dat dat OS afhankelijk is.
VBS scripten is een van dingen die ik nu aan het bekijken ben. Op moment van spreken script ik al wel hierin, maar dit zijn geen dirve mappings welke hierin verwerkt worden.

Wat betreft het vertrouwen in de computer systemen aanwezig. We hebben een strikte policy welke al het gebruik buiten het door onze IT departement geleverde apparatuur verbied. Ze hebben dus geen extra lokale shares\drives buiten een USB stick. wat betreft OS, alle machines zijn hetzelfde (XP PRO).

Ik heb ondertussen de hele dag op internet gezocht naar mijn probleem, maar ben nog steeds onsuccesvol in het vinden van de oplossing.

Verwijderd

KoeKk schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:29:
[...]
Ik heb hier nog een leuk VBS login script liggen wat drivemappings kan maken per gebruiker op basis van lidmaatschap van een groep, deze moet wel zo te hacken zijn dat het werkt met meerder shares per schijfletter.
Hier doen we dat inderdaad ook met een Visual Basic scriptje dat op basis van het "Office"-veld uit de Active Directory per user een mapping maakt op G: naar de betreffende afdelingsmap. Bovendien krijgt men op P: een mapping naar hun homedir en een verwijzing naar de profile dir. Overige mappings maak je lokaal handmatig aan. Deze worden opgeslagen in de profile directory van de betreffende user. Voor de veiligheid begin je met G: en dan richting Z: voor het geval dat er iemand een USB-stick of een camera bij zich heeft...

Dit blijkt in de praktijk de meest flexible oplossing en bovendien hufter proof ;)

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 09:01
USB ? Sta je dat toe dan zomaar? Kun je scripten wat je wilt, maar ik zou toch echt f: pakken en andere drives restricten. USB is geen optie.

Daarnaast regel je script in vbs per OU met een GPO. Vbs voorbeeld:

oNet.MapNetworkDrive "f:", "\\server\share$"

[ Voor 10% gewijzigd door wvkreg op 09-03-2005 14:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 09:21:
Ik heb internet al diverse keren afgestruind maar zonder oplossing. Een consultant van Microsoft heeft mij verteld dat dit op te lossen is door middel van een register key, maar de beste man was niet in staat mij verder te helpen.
je bedoelt dat eerst de "laagste letter" gemapt moet worden ipv de hoogste (z:) eerst.

op zich zal dat vast kunnen maar dan moet de ts ook hetzelfde aantal schijven hebben, anders heb je nog een verschuiving van drives...

en voor de rest eens met de anderen... crappy script, nooit * gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 15:33:
[...]

je bedoelt dat eerst de "laagste letter" gemapt moet worden ipv de hoogste (z:) eerst.
Inderdaad dat bedoel ik ja.
op zich zal dat vast kunnen maar dan moet de ts ook hetzelfde aantal schijven hebben, anders heb je nog een verschuiving van drives...
de ts kan het gelijke aantal schijven aan, deze heeft alleen maar een C en een D schijf.

Je kunt de situatie heel makkelijk nakijken, wanneer je op je XP bak naar Map network drive gaat komt hij direct met Z: aanzetten (mits deze niet bezet is natuurlijk), wanneer je hetzelfde op de TS doet, komt hij met F: (of daarom heen), aanzetten. Best stom van MS eigenlijk dat ze dit niet gelijk houden, heeft iemand een idee hoe dit onder Windows server 2003 is?

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Omdat W2K3 meer op XP is gebaseerd ga ik er even vanuit dat die het zoals XP doet. Zal het vanavond even testen.
Nu is de XP methode wel meer foolproof, maar jou opmerking dat de TS 'hetzelfde aantal schijven aan kan' snijdt natuurlijk ook geen hout. Wat nu als daar een derde schijf/partitie bij komt? Dan heb je problemen.

Script gauw weggooien (je ziet dat er teveel variabelen zijn om het script foolproof te laten lopen) en indien nodig met vbs gaan werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 09-03-2005 15:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 15:50:
Omdat W2K3 meer op XP is gebaseerd ga ik er even vanuit dat die het zoals XP doet. Zal het vanavond even testen.
Nu is de XP methode wel meer foolproof, maar jou opmerking dat de TS 'hetzelfde aantal schijven aan kan' snijdt natuurlijk ook geen hout. Wat nu als daar een derde schijf/partitie bij komt? Dan heb je problemen.

Script gauw weggooien (je ziet dat er teveel variabelen zijn om het script foolproof te laten lopen) en indien nodig met vbs gaan werken.
Sorry, ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Onze TS heeft alleen maar een C:\ en een D:\. natuurlijk kan deze meer aan.

Wat betreft het script, ik heb deze niet gemaakt, en zal hem dan ook maar niet zomaar weggooien. er draait immers een kleine 200 man op.

Ik zal wel eens overleggen wat de mogelijkheden zijn voor VBS, maar in de tussentijd wil ik wel graag die register key of een andere oplossing.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Ja, maar wat als je een extra schijf / CD speler in de TS stopt? Dan klopt het dus al niet meer.

Net even getest: windows 2003 begint net als XP bij de hoogste driveletter.

Verwijderd

Als je zoveel netwerkschijven hebt dan moet je eens goed gaan nadenken over sharing systeem en directoryformaten. Ik zou een aanmeldingscript maken per groep, en dat koppelen naar een schijf/applicatie (uitleg 1). Of zorgen dat ze maar 3 schares nodig hebben (of iets meer, net wat ECHT NODIG is)(uitleg 2). Anders maak je een snelkoppelingenshare (uitleg 3).

1) Je maakt per groep (aparte rechten voor een soort mensen, bijvoorbeeld finantieel adm.) een loginscript aan. Vanuit dat script include je een aantal andere scripts die de schijven aanmaken.
code:
1
2
3
4
5
6
finadmin.bat:
@echo off
call alg\all.bat
call bat\fin_adm.bat
call bat\app_exact.bat
call bat\sjabloon_alg.bat

2) Share 1: Persoonlijke map (Mijn Documenten daarheen mappen)
Share 2: Profile share (mits roaming profiles, en via een share ipv \\server\path\roaming)
Share 3: Documenten share
Share 4: Voor een applicatie die niet op \\server\sharename kan werken maar persee een mapping wil.
Share ..

En dan 1 map scharen (maximaal), daar veel subdirs met goeie rechten. Dan heb je 30 mappen (of net hoeveel shares je nu wil hebben). Als je meer dan 26 echte schijven hebt, koppel die dan aan 1 schijf vast, met ntfs kan je andere schijven aan een directory van een bestaande schijf hangen. Ik weet niet of ze in meerdere servers hangen, in dat geval 1 share per server. Of een SAN gebruiken en alles aan 1 server hangen. Iig er is iets mis met het systeem als je zoveel schijven moet gebruiken (mijn mening iig).

3) Zie 2, Share 1 en 2. Share 3 is een read only netwerkschijf met allemaal snelkoppelingen naar de netwerkshares ( \\server\share ).

Je kan ook een hoger gelegen map nemen en die sharen.

Verwijderd

Misschien een domme opmerking (sorry dan daarvoor), maar is een DFS dan een oplossing?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar we dwalen af. Het was niet de bedoeling hier een snelcursus shares opzetten neer te zetten.
Even terug naar mijn originele vraag, weet iemand een oplossing om de drive letter assignement van 2000 net zo te maken als XP. Ik heb ondertussen zelf even in het register gekeken, en kom het volgende tegen wat mij wel interresant lijkt:

HKEY_USERS\S-1-5-21-2273281421-1047965219-778140554-2169\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MountPoints en MountPoints2

Hier lijken de drive letters vermeld te staan, zoals je kunt controleren, is de inhoud van deze Key in 2000 net iets anders, ik heb al geprobeerd de XP key te importeren maar dit gaat niet goed, ook met de hand aanpassen geeft niet direct resultaat, heeft iemand een idee wat de werking is van deze key?

• StevenK
Mappen is een functie van je redirector (workstation service), niet van IE, je kunt tenslotte ook vanuit dos mappen. Je zult het imho in die richting moeten zoeken.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ook ik moet natuurlijk vertellen dat het gebruik van * niet slim is, omdat je er niet op kan vertrouwen - maar dat heb je al vaak genoeg gehoord ondertussen ;)

Concreet zou ik het als volgt oplossen.
Vervang je 'for blah blah net use * \\blah\blah' door een: 'for blah blah call mapdrv.cmd \\blah\blah'.

In je 'mapdrv.cmd' ga je op zoek naar een lege driveletter:

code:
1
2
for %i in (z y x w v u t s r q p o n m) do @if not exist %i:\nul set emptydrv=%i
net use %emptydrv: %1

of iets dergelijks :)

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, thanks voor de reacties. Ik ga zo stilletjes aan beginnen met het aanpassen van de scripts.
Pagina: 1