Schijfruimte van bekende distro's (+/-)

Pagina: 1
Acties:
  • 616 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EdwardTheGreat
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-12-2023
(jarig!)
Ik heb laatst 3 verschillende distributies van GNU/Linux gedownload.

Te weten Mandrake 10.1, SuSE 9.2 en RedHat 9.

Heb 3 pc's waarmee ik de distro's wil testen, op de huiskamer pc bijv. RedHat, op een andere wat oudere pc dan SuSE, etc.

Met Mandrake ben ik al een klein beetje bekend geraakt door de jaren heen, maar echt serieus is het nooit geworden.

Ik wou Mandrake installeren op de huiskamer-pc, een AMD Athlon XP 2200+ (Thoroughbred) met 512 MB RAM, Nvidia GeForce4 MX-440 videokaartje (64 MB).

Setup draait mooi, geeft een foutmelding over mijn SpeedTouch USB ADSL-modem, maar het bestand wat de setup aangeeft blijkt later corrupt ofzo, ik krijg een lege gzip/bzip oid, zonder ook maar 1 bestand. /offtopic..

Alles gaat mooi dus, totdat Mandrake voor het eerst de desktop moet laden: dan gebeurt er gewoon niks. Krijg een leuke blauwe achtergrond, ik kan de muis ook bewegen, maar verder niks. Ook geen ctrl-alt-del of whatever....

Geen nood, dan installeer ik gewoon SuSE. De hele pakketselectie doorlopen (ik klik vaak wat te ruim in het rond..) Huh geen schijfruimte meer? Bij Mandrake kon ik ook alles aanklikken, had toch een 3 a 4 GB partitie gemaakt!

Komt die vraag:

Hoe zit dit met Red Hat en andere distributies, is Suse een uitschieter qua schijfruimte-gebruik of is Mandrake gewoon heel zuinigjes?

Bij voorbaat dank, Edward Laskowski

Last.FM

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Hangt er compleet vanaf wat je installeert hé.
Linux is in feite eigenlijk niks meer dan de kernel,
en een distro is niks meer dan een bepaalde manier op je linux install te organiseren...
Ik denk dat alle distro's met minimum installatie ongeveer wel even groot zullen zijn,
en als je een bepaald programma installeert dan zal dit altijd praktisch evenveel schijfruimte innemen,
onafhankelijk of je het pakken nu op distro A of op distro B installeert ...
Moest je vraag dus zijn "hoeveel schijfruimte nemen de verschillende distro's zo ongeveer in bij een minimale installatie?", dan valt daar nog een zinnig antwoord op te geven.
Nu dus niet :-) .

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Ubuntu Hoary neemt zo'n 1,5 GB, exclusief swappartitie. Ik heb inmiddels wat losse software gedownload en gecompileerd (Apache, PHP, MySQL en MPlayer) en er is nu 1,7 GB in gebruik voor een behoorlijk compleet systeem.

(en nu niet gaan blaten dat ik geen serversoftware op zo'n instabiel systeem moet gaan draaien, dat weet ik wel. ;))

Mocht je hem willen gaan testen, dan is hier 't adres waar je een ISO kunt halen. Hij's volgens mij namelijk niet zo aan te klikken via de frontpage van ubuntulinux.com:

ftp://cdimage.ubuntu.com/cdimage/releases/hoary/current/

[ Voor 50% gewijzigd door Bergen op 09-03-2005 05:30 ]

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Mijn SuSE 9.2 installatie (desktop + GNOME, met Openoffice etc.) neemt nog geen twee GB in beslag, misschien zijn die partities van jou nog in gebruik door een oude installatie? Ik had iets dergelijks. Gooi in dat geval gewoon de andere partities weg en maak nieuwe aan (bij de installatie, ongeveer tegelijk met package selection): "/", evt. /home en /var

Aurë Entuluva!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Hier zo'n 1.4GB met Debian SID, met een redelijk aantal extra apps erbij.
(Desktop + Gnome + OO.org + Mediaplayers, image-editing-tools, volledige mozilla suite, Chat-apps)

[ Voor 43% gewijzigd door Wirehead op 09-03-2005 15:09 ]

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• ijspinguin
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09-2025
Met veel distro's kan je de installatie zo gek maken als je zelf wilt. Je kan bij SUSE, Mandrake, Red Hat en Ubuntu alle vinkjes aanklikken bij de pakkettenselectie of bijna alles uitzetten. De hoeveelheid schrijfruimte die een distro inneemt is voornamelijk afhankelijk van hetgeen jij nodigt hebt en hoeveel tijd je besteed aan het doornemen van de individuele pakkettenselectie. Misschien is het ook nog wel dat je een SWAP van 3 Gb hebt..... ;)

- Je Mandrake probleem: al een checksum gedaan (md5)?
- Speedtouch met Mandrake: dat probleem heb ik ook gehad. Oplossing: modem/router kopen, die zijn niet duur meer.
- Desktop is blauw: Ctrl+Alt+F(1t/m8) en je kan weer inloggen zonder X en met kill je X-sessie afschieten.
- Ubuntulinux.org: op de site kan je met een formuliertje gratis cd'tjes bestellen. Ze komen na een paar weken allemaal aan en ze leveren er nog Live cd's bij ook!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

ijspinguin schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 17:00:
Ubuntulinux.org: op de site kan je met een formuliertje gratis cd'tjes bestellen. Ze komen na een paar weken allemaal aan en ze leveren er nog Live cd's bij ook!
Mwah, die van mij zijn er nu na een paar maanden nog steeds niet, maar van anderen heb ik gehoord dat ze gewoon aan zijn gekomen. Ze _zouden_ dus aan moeten komen.

Maaruhm, bij Ubuntu heb je helemaal geen installatieselectie, in tegenstelling tot bij Debian. Er wordt standaard een complete Gnome-setup geinstalleerd. Je krijgt geen dselect zooi e.d. aan 't einde. (iirc)

• ijspinguin
Dat dacht ik eerst ook. Totdat ik het ging installeren op een pc waarvan een partitie echt niet gewist mocht worden. Ik ben er toen achter gekomen dat je kunt installeren met expertmodus en dan kan je veel meer kiezen.

[ Voor 2% gewijzigd door ijspinguin op 09-03-2005 17:24 . Reden: typo ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:45
Ik heb zelf Debian geinstalleerd, volledig werkende desktop incl. een browser tekenprogramma's chat progs ga zo maar door en mijn install is 1,8gb groot.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 09-03-2005 18:46 ]

• EdwardTheGreat
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-12-2023
(jarig!)
Bedankt voor de reacties.

Om te beginnen:

De vraag had moeten zijn: Bij welke distributie ben ik met zo-goed-als-volledig installeren het minste schijfruimte kwijt....? Ik vind het altijd leuk(handig) om alle spelletjes te installeren, meerdere windowmanagers en verschillende officepakketten, browsers, etc. zodat ik nog wat kan proberen en 'testen', zeg maar. Verschillende brand-oplossingen, leuke utilities e.d. Moet nog een mening vormen over veel dingen.

*Mijn mandrake-probleem: Nee want gedownload over BitTorrent en gebrand met optie 'delete image after succesful burn'... dus te laat om nog md5 checks te doen.

*Mijn speedtouch-probleem: geen optie, dan ligt er weer zo'n groen ding in de kast, nee het moet werken zoals het in windows ook werkt (toch wel ongeveer :9 ). Ik ga dus mooi eigenwijs op zoek naar een workaround, leer ik ook gelijk weer wat.

*Over Ubuntu: heb ik in de Free Download Manager (niet die van de Free Record Shop) gegooid, ook gelijk de live-cd, kan ik die weer leuk vergelijken met Knoppix.

De nieuwere versie van Ubuntu is inderdaad niet te vinden op de homepage, versie 4.10 (warty warthog) en 5.04 (hoary hedgehog) liggen flink ver uit elkaar qua versienummers, dus de link van Bergen maar ff gebruikt. (Leuke titel boven Calimero: deed me gelijk terugdenken aan toen ik nog in Franeker woonde ;) )

Stoer ook dat Ubuntu op 1 cd-tje gaat, heeft de brander het ook weer wat rustiger!
Feanaro schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:53:
Mijn SuSE 9.2 installatie (desktop + GNOME, met Openoffice etc.) neemt nog geen twee GB in beslag, misschien zijn die partities van jou nog in gebruik door een oude installatie? Ik had iets dergelijks. Gooi in dat geval gewoon de andere partities weg en maak nieuwe aan (bij de installatie, ongeveer tegelijk met package selection): "/", evt. /home en /var
OK, partities ff verwijderen en opnieuw aanmaken dus.

Ubuntu ga ik zeker es proberen, in expert-modus dus, maar allereerst via de live-cd (nu op 57%,blijft leuk dat ADSL) 8)7 :9

Last.FM

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

TruckingOtto schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 19:09:
De nieuwere versie van Ubuntu is inderdaad niet te vinden op de homepage, versie 4.10 (warty warthog) en 5.04 (hoary hedgehog) liggen flink ver uit elkaar qua versienummers, dus de link van Bergen maar ff gebruikt.
Dat is omdat Hoary officieel nog niet uit is. Warty is de huidige distro en het doel van Ubuntu is om een nette installatie te maken aan de hand van de testing/unstable-pakketjes van Debian, dus op zich is Ubuntu al niet 100% stabiel. Hoary is de volgende versie en dus nog instabieler, houd daar rekening mee. Dat merk je ook wel als je 't draait, sommige dingen reageren niet lekker, sommige dingen crashen spontaan. Dit klinkt misschien heel onwerkbaar, maar er is prima mee te werken als desktop hoor. Wat wel leuk is, is dat x.org er in zit en dat je pakketjes als xcompmgr en transset (voor dropshadows, fading-effecten en transparante vensters) zo met apt-get kunt binnenhalen. Je kunt wel merken dat het volop in ontwikkeling is, er zijn zo ongeveer elk uur wel updates binnen te halen met apt-get update && apt-get upgrade!
(Leuke titel boven Calimero: deed me gelijk terugdenken aan toen ik nog in Franeker woonde ;) )
Ja, Liwwadder he.. ;)
Stoer ook dat Ubuntu op 1 cd-tje gaat, heeft de brander het ook weer wat rustiger!
Nouja, bij bijvoorbeeld Debian heb je ook alleen de eerste cd nodig, is dat niet bij de meeste distro's zo?

[ Voor 5% gewijzigd door Bergen op 09-03-2005 21:57 ]

• ijspinguin
Bij SUSE kan je ook een kleine iso downloaden. Die past op CD-R. Als je daarvanaf boot kan je de volledige installatie met FTP doen. Misschien ook wel leuk om te proberen. Suc6 met je speedtouch - de oplossing moet in een howto van Thompson zitten maar dat is ook weer meer dan een jaar geleden voor me....

Twee links die me bijstaan:
http://sourceforge.net/projects/adsl4linux/
http://www.adsl4linux.org/

• CowArt
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2023

CowArt

DPC Team Switch Pensionado

TruckingOtto schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 19:09:
[...]
*Mijn speedtouch-probleem: geen optie, dan ligt er weer zo'n groen ding in de kast, nee het moet werken zoals het in windows ook werkt (toch wel ongeveer :9 ). Ik ga dus mooi eigenwijs op zoek naar een workaround, leer ik ook gelijk weer wat.
[...]
Bron: MandrakeClub.nl:
De bij Mandrakelinux 10.1 meegeleverde gereedschappen om het ADSL USB speedtouch modem te configureren, werken niet!!!!

Om je Speedtouch modem aan de praat te krijgen, heb je de bestanden van het speedtouchconf-project nodig. Dit project levert een werkende serie configuratie-scripts, maar je dient zelf, handmatig ook nog het een en ander te doen:

Ga naar deze website:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=68502
download de nieuwste versie van speedtouchconf.tar.gz

download de firmware van deze lokatie
http://www.speedtouchdsl.com/driver_upgrade_lx_3.0.1.2.htm

LET OP!!! Wanneer je een zilveren modem hebt (dit is een versie 4), haal dan deze op:
http://speedtouchconf.sourceforge.net/rev4fw.zip

pak het speedtouchconf.taz.gz bestand uit:
tar -zxf speedtouchconf.tar.gz

Ga naar de nu nieuw gemaakte map en copieer het firmware.zip bestand hier ook naartoe.

Bewerk het speedtouchconf.sh bestand, en commentarieer de volgende regels uit door "#" voor de regels te zetten:

# if [ -z "${USB_TYPE}" ]; then
# echo $"No USB Bus found!" | tee -a $LOGFILE
# error=`expr $error + 2`
# fi

Word nu root ("su") en doe: "./speedtouchconf.sh"

Je moet nu je gebruikersnaam en wachtwoord opgeven, en je vpi/vci nummers
in Nederland is dit 8 48
Nu ben je al online!
geef nu aan dat je "load on boot" wilt.
Pagina: 1