Toon posts:

XP Install pakt RAID-flop niet

Pagina: 1
Acties:
  • 494 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister een nieuwe laptop gekocht specs=> http://www.laptops.nl/advance/new/vx7600/vx7600.htm , met daarin 2 SATA schijven van 60 GB. De afspraak was dat deze in RAID 0 zouden worden gezet. Dit was echter niet het geval, maar als "tweaker" zijnde kon ik dit zelf wel.

Aangzien de laptop geen floppydrive heeft, heb ik een externe geleend.

Ik heb met de bijgeleverde cd netjes een RAID-driver flop aangemaakt, en tijdens de herinstallatie op F6 gedrukt, waarbij de installatie de flop leest, en ik de driver kan selecteren.

Na de partities aan gemaakt en geformatteerd te hebben komt de installatie echter met het volgende bericht op de proppen:

"Plaats de cd-rom of diskette met de naam
Promise Fasttrak 376/378 Driver diskette in station A:
Druk op enter al u klaar bent"

En de installatie weigert de driver van de diskette te lezen, nieuwere drivers hebben hetzelfde probleem.

Ik vermoed dat de externe floppydrive de schuldige is, maar zou niet weten hoe dit te verhelpen.

• Hollanda
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09-2025
Een heel vette lap, mijn bewondering, helaas kan ik je niet verder helpen (terug naar de winkel en het hen op laten lossen). Je hebt naar mijn idee wel de juiste volgorde aangehouden, floppydrive lijkt mij ook het probleem.

Verwijderd

Je kunt de driver slipstreamen in XP. Je maakt hierbij een copy van XP, voegt de driver toe en hebt dan geen flop meer nodig.

hier hebben ze alleen de driver niet met MAKECAB toegevoegd, volgens mij moet dat wel. Succes ermee!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 02:27 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt ook NLite gebruiken om de driver te slipstreamen: Hoe installeer ik Windows op een schijf aan een externe controller? :)

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Check anders ff de volgende link:

http://www.msfn.org/unattended/xp/drivers.htm

Daar staat precies op hoe je een driver integrate. Als nLite dit voor mij doet (alleen met mijn scsi raid kaart) dan doet ie het niet goed.

Mijn ervaring is dus, lekker met de hand toevoegen, werkt uitstekend, geen flop meer nodig.
Als echte tweaker zou je er meteen een unattendend install van kunnen maken natuurlijk ;)

Maar wat bovenstaande link zegt werkt perfect.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• lizardking77
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01 19:45

lizardking77

----------------

Wat makkelijke is en misschien ook sneller, is dat je de promise drivers op de root van je floppy kopieerd. XP heeft er wel eens moeite mee om door folder te zoeken bij die F6 optie.

i am the lizardking, I can do anything

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Is het niet zo dat txtsetup.oem altijd in de root van de folder staat en dat deze de verwijzing bevat naar een directory die je vanaf de root van de flop kan laden?
Bovendien zegt de TS gewoon dat hij in het begin wel werd geladen:
Ik heb met de bijgeleverde cd netjes een RAID-driver flop aangemaakt, en tijdens de herinstallatie op F6 gedrukt, waarbij de installatie de flop leest, en ik de driver kan selecteren.

Na de partities aan gemaakt en geformatteerd te hebben komt de installatie echter met het volgende bericht op de proppen:
Oftewel, de driver wordt wel degelijk uitgelezen.

Nog ff een tip: laat je diskette met de driver gewoon in je floppy drive zitten en haal hem er niet uit, misschien loopt ie dan wel in een keer door?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het slipstreamen wel geprobeerd, maar dit lukte echt niet.
Na veel hopeloze pogingen win xp te installen ben ik teruggegaan naar de winkel, waar de verkoper concludeerde dat mijn usb-floppydrive (samsung) niet compatible was voor een windows installatie. :(

Vervolgens de voorgeschreven usb-floppydrive (brandless) geprobeerd, en deze deed het vlekkeloos, daarna geen probs meer gehad met installen van win xp. :)
Ik vindt het overigens wel erg raar dat een usb-floppydrive uberhaupt incompatible kan zijn.

• rjf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03-2024

rjf

Vetpriester

Ik heb ook zo'n vx7600
en laat ik nu het zelfde probleem hebben.

Bij het installeren van winxp pro op een laptop heb ik met F6
de sata378 drivers via een externe floppy drive weten te laden.
Nu ziet windows xp pro de 2 hardeschijven.
Na selectie van 1 van de 2 hardeschijven, begint windows met het installeren
van de drivers.
Maar hij vraagt nog een keer voor de cdrom/floppie met daarop de promise
sata378 drivers.
Dan heb je de keuze F3 afsluiten of enter om door te gaan. < en hier zit het
probleem

Bij het maken van de keuze reageert hij alleen op de F3 toets
de installatie programma(windows) reageert niet op de enter toets en de
externe floppy drive doet niks.

Hoe wel de installatie in het begin via F6 wel de drivers van floppie heeft
geladen om de hd'tjs te herkennen.

Bij het bedrijf in haarlem weten ze ervan
maar dat ze de klanten niet ff mailen.
nu nog de juiste floppy drive.
Volgens hun hadden ze de juiste.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Probleem zit hem dat die floppy drive niet geconfigureerd is als "legacy floppy drive". M.a.w. als je in DOS zou zitten was die floppydrive ook niet aanwezig. Bij een normale pc zou je het kunnen oplossen door een echte floppydrive eraan te hangen of in de bios te zeggen dat die floppydrive als legacy moet behandeld worden. Dit is meestal een optie die er ook voor zorgt dat USB muis en toetsenborden ook werken onder oude OS'en.

Dus dat die ene floppydrive het wel doet is dat ie zichzelf al configureert als legacy floppy drive, het verschil zou je zien in de windows device manager dat deze als echte floppy drive staat in plaats van een usb apparaat.

M.a.w. zoek in de bios van die laptop naar een optie die USB apparaten in legacy modus zet en je kunt die floppy drive gebruiken in de XP setup. Als dit niet werkt dan moet je idd een driver slipstream doen (of Vista installeren :+ , die kan wel van usb sticks, floppy's, cd's etc lezen).

[ Voor 23% gewijzigd door Dukey op 21-03-2006 10:52 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Djoekie schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 10:48:
Probleem zit hem dat die floppy drive niet geconfigureerd is als "legacy floppy drive". M.a.w. als je in DOS zou zitten was die floppydrive ook niet aanwezig. Bij een normale pc zou je het kunnen oplossen door een echte floppydrive eraan te hangen of in de bios te zeggen dat die floppydrive als legacy moet behandeld worden. Dit is meestal een optie die er ook voor zorgt dat USB muis en toetsenborden ook werken onder oude OS'en.

Dus dat die ene floppydrive het wel doet is dat ie zichzelf al configureert als legacy floppy drive, het verschil zou je zien in de windows device manager dat deze als echte floppy drive staat in plaats van een usb apparaat.

M.a.w. zoek in de bios van die laptop naar een optie die USB apparaten in legacy modus zet en je kunt die floppy drive gebruiken in de XP setup. Als dit niet werkt dan moet je idd een driver slipstream doen (of Vista installeren :+ , die kan wel van usb sticks, floppy's, cd's etc lezen).
kun je als je een externe floppydrive met doos en al in de hand hebt (bij een of andere winkel , mediamarkt) op een of andere manier zien dat ie legacy support heeft??

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*kickje*

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
gebruik nlite om te slipstreamen, loopt meestal wel goed. is wat ik gedaan heb om van het gezeul met mijn nforce drivers enzo af te zijn tijdens de zoveelste reinstall. Bij eventuele 'gekende problemen' komt blite zelf met een waarschuwing en een link naar een van zijn forums waar het probleem aangekaart wordt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DarkJack schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 17:14:
gebruik nlite om te slipstreamen, loopt meestal wel goed. is wat ik gedaan heb om van het gezeul met mijn nforce drivers enzo af te zijn tijdens de zoveelste reinstall. Bij eventuele 'gekende problemen' komt blite zelf met een waarschuwing en een link naar een van zijn forums waar het probleem aangekaart wordt.
bedankt voor de tip :)
maar dat vroeg ik niet 8)7 :P , heb zowiezo een externe floppydrive nodig aangezien ik niet wil dat linux de MBR verbouwt als ik linux naast windhoos (maar dan op 2e hd) installeer. Omdat de bios niet van usb kan opstarten is het dus zeker handig als die floppydrive die legacy dinges instelling heeft. (en ook met oog op de toekomst wanneer ik overga op sata)
en zo'n ding is nooit weg, is altijd handig

dus.... hoe kan ik aan zo'n floppydrive zien of ie die legacy dinges heeft??

[ Voor 38% gewijzigd door Raven op 04-05-2006 23:28 ]

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*kick*

Oscar Wilde

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als jou bois geen legacy heeft gaat het zoizo niet lukken
zal je toch echt een normale flop moten installeren

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

the_virus schreef op zondag 07 mei 2006 @ 13:59:
als jou bois geen legacy heeft gaat het zoizo niet lukken
zal je toch echt een normale flop moten installeren
daarom zoek ik dus zo'n floppydrive die daar zelf voor zorgt....

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

die zijn er toch? of niet?

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*kick*

Oscar Wilde

• Dukey

Dukey

In plaats van te kicken zou je ZELF ook eens naar een lokale pc-boer of mediamarkt kunnen gaan en systematisch van die dingen kopen/terug brengen totdat je een goede hebt? Kijk je hebt in mijn ogen iig een geldige reden om iets terug te brengen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dukey op 12-05-2006 08:22 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

ik ben ff aan het klooien geweest, (heb hier ook nog stapeltje usb floppy dingen liggen B) ) en je krijgt het alleen voor elkaar als je een winxp cd maakt met nlite om de drivers te installeren.... mijn suse 9.2 dvd pakte elk usb ding die ik aan mijn (knaken) pakard hell knoopte.
(heb meteen maar ff suse op de ipod gezet.... _/-\o_ )

kan je niet booten van usb? check es heel snel voor een bios updateje :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 13-05-2006 00:01 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

the_virus schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 23:59:
ik ben ff aan het klooien geweest, (heb hier ook nog stapeltje usb floppy dingen liggen B) ) en je krijgt het alleen voor elkaar als je een winxp cd maakt met nlite om de drivers te installeren.... mijn suse 9.2 dvd pakte elk usb ding die ik aan mijn (knaken) pakard hell knoopte.
(heb meteen maar ff suse op de ipod gezet.... _/-\o_ )

kan je niet booten van usb? check es heel snel voor een bios updateje :Y)
laatste stabiele bios is al aanwezig....

maar hoe weet ik nou of zon externe ook geschikt is als RAIDflop? kan me haast niet voorstellen dat xp voor een externe flop nog speciale drivers nodig heeft, (en oude pc moet er natuurlijk van kunnen booten)

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 14-05-2006 13:59 ]

Oscar Wilde

• flippy
  • Niet online

flippy

bartgrefte schreef op zondag 14 mei 2006 @ 13:58:
[...]

laatste stabiele bios is al aanwezig....

maar hoe weet ik nou of zon externe ook geschikt is als RAIDflop? kan me haast niet voorstellen dat xp voor een externe flop nog speciale drivers nodig heeft, (en oude pc moet er natuurlijk van kunnen booten)
elke usb-flop appaat kan dat, want het ligt niet aan de floppy-drive maar aan je BIOS en ZIJN mogelijkheid om zo snugger te zijn om een floppy te herkennen en heb dan op a:\ te parkeren.
als jou bios usb floppy's niet als a: kan maken zal jou plannetje nooit werken met een orginele winxp cd. punt.
(dit is hetgene wat ze je als vanaf post 1 proberen wijs te maken :X )

je enigste mogelijkheid is dus om met nlite een nieuwe winxp cd te maken.

als je nog nooit met nlite hebt gewerkt, kan je geheid hier genoeg ervaring vinden om je er doorheen te slepen...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 01:52:
Ik heb het slipstreamen wel geprobeerd, maar dit lukte echt niet.
Na veel hopeloze pogingen win xp te installen ben ik teruggegaan naar de winkel, waar de verkoper concludeerde dat mijn usb-floppydrive (samsung) niet compatible was voor een windows installatie. :(

Vervolgens de voorgeschreven usb-floppydrive (brandless) geprobeerd, en deze deed het vlekkeloos, daarna geen probs meer gehad met installen van win xp. :)
Ik vindt het overigens wel erg raar dat een usb-floppydrive uberhaupt incompatible kan zijn.
Djoekie schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 10:48:

er zijn dus wél floppydrives die zichzelf als legacydevice configureren, of lees ik nu niet goed?

Oscar Wilde

• Dukey

Dukey

bartgrefte schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 01:05:
[...]

[...]

er zijn dus wél floppydrives die zichzelf als legacydevice configureren, of lees ik nu niet goed?
Ja, maar zichzelf configureren of dat een persoon dat doet in de bios, de bios moet het toch kunnen ondersteunen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

bartgrefte schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 01:05:
[...]
[...]

Je moet volgens mij de optie "USB legacy support" in je BIOS hebben staan en inschakelen. volgens mij heeft practice elk moederbord dit wel. In iedergeval probeerd men je dat al tijden duidelijk te maken, als ik alles hierboven zo lees. Of een USB Diskette station dit nu zelf inschakelt of je doet het zelf dat maakt niet uit, de support voor "USB legacy support" moet er zijn, zo niet dan gaat het verhaal over.

P.s. Overigens vindt ik de uitspraak " wat moet je nog met een diskette station" zo dom er zijn genoeg situaties te bedenken waarbij een diskette station nogaltijd nodig is. Zoals hier voor het installeren van drivers tijdens de setup van Windows XP of het flashen van hardware, ook dit gaat vaak nog het stabielst en veiligst via een diskette.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 17-05-2006 13:00 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1