[ubuntu] vastloper bij install op laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Na het draaien van een aantal servers op Debian vond ik het tijd worden om mijn laptop ook (dual boot) op Linux over te laten gaan. Vanwege het dektopgebruik heb ik voor Ubuntu gekozen. Bij de install gaat er echter iets ondefinieerbaars mis...

Ik boot vanaf CD, geef bij het startscherm de regel "linux acpi=off" mee (dit hoort zo bij installs op laptops om problemen met acpi te voorkomen) en doorloop dan het eerste gedeelte van de installatie zonder problemen. Echter, na bepaalde tijd (vaak wanneer ik met de partities bezig ben) gaat de ventilator van de CPU op volle toeren draaien, en komt er ook echt warme lucht uit. De computer wordt merkbaar trager (onwerkbaar, waarschijnlijk clock throttling) en bij het installeren van het base-system wordt de handdoek zonder foutmelding in de ring gegooid. De installatie gaat dus daarvoor gewoon door (zei het heel traag), maar op een gegeven moment komt er gewoon een foutmelding.

Ik heb het ook al zonder de acpi regel geprobeerd, maar ook dit mocht niet baten.
Het geheugen heb ik met memtest86 getest, en na 8 rondjes kon deze geen enkele fout ontdekken.

Verder specificaties:

Ubuntu Warty release
Asus L3800tp laptop
P4 2,4 ghz
512 mb intern DDR
64 mb schared videogeheugen
SIS 650 chipset

Ik heb geen idee waarom de processor opeens zo zwaar belast wordt, dus als jullie het weten (en een oplossing hebben) dan hoor ik het graag! :)

onderstaande links hebben hetzelfde soort probleem (in ieder geval dezelfde chipsets)

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-7663.html
http://ubuntuforums.org/s...306&highlight=temperature
http://ubuntuforums.org/s...017&highlight=temperature

Ook booten met noapic, nolapic en pci=noacpi bieden geen soelaas. Helaas kan ik niet in de debugger kijken wanneer het misgaat, want ik kan ook niet meer kijken op terminal 4, wisselen wil niet lukken namelijk... :/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even op terminal 4 gekeken toen het misging. Het blijkt dus echt at random te gebeuren. De debugger geeft aan dat er een module wordt geladen, waarna de boel volledig hangt. Geen foutmelding / ACPI melding whatsoever. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Je laptop wordt blijkbaar te heet (de temperatuur overschrijdt een BIOS grens, en je BIOS zet dus ook je fan aan). ACPI werkt tegenwoordig vrij goed, is mijn ervaring, dus ik zou hem aan laten staan.

Verder is er een kernel module voor ASUS laptops, genaamd asus_acpi, is die beschikbaar, en kan je die laden? Tenslotte moet je nog iets van throtteling aanzetten door de juiste kernel module te laden. Mijn Asus heeft echter een Athlon proc, dus met de precieze module-namen kan ik je zo snel niet helpen.

Heb je ook dat stuk gelezen in de tweede thread die je postte, vooral vanaf '
/Linux Kernel 2.6.5 and higher/'?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-07 20:58
kijk eens naar USB modes.

Bij mij doet ie ook raar met USB zooi. Vooral USB compatibilitie modes

Probeer USB eens uit te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost, in de Warty kernel zat een enorm gare bug (zoek maar eens op AE_AML_PACKAGE_LIMIT). Laptop draait nu Hoary, en het werkt als een zonnetje (niets eens ACPI=off hoeven gebruiken). :)