Lage fanspeed schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20
Reeds search gebruikt maar geen results.

Ik vraag me af of het draaien van een lage fanspeed schadelijk is. Mijn cpufan draait nu op zo'n 35% van zijn max, nog lager en hij zal uitvallen. Omdat ik veel waarde hecht en alle temps onder de 40 graden blijven wil ik het zo laten staan, ik vraag me alleen af of mijn standaard coolermaster fan op mijn CPU cooler dit aankan. Ik moet natuurlijk niet hebben dat deze fan vastloopt / of snel aan slijtage onderhevig is. Ik mag toch aannemen dat een fan zo is ontworpen dat hij op een bepaalde rotatiesnelheid optimaal draait??

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

Fans worden ontworpen om zoveel mogelijk lucht te verplaatsen. Als jij een fan langzamer laat draaien, verplaatst ie enkel minder lucht. Het kan dus geen kwaad.

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 15:28

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Ik denk zelfs dat het tegenovergestelde waar is: logisch gezien zou een lagere rotatiesnelheid beter moeten zijn voor de (levensduur van) de fan.

Lagere snelheid = minder krachten = minder slijtage van lagertjes/rollertjes. Denk ik...

Ik durf het je niet met zekerheid te zeggen, maar dit is het meest logische verhaal. :)

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• avdr2
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04-2021
Pazzi schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 00:42:
Ik denk zelfs dat het tegenovergestelde waar is: logisch gezien zou een lagere rotatiesnelheid beter moeten zijn voor de (levensduur van) de fan.

Lagere snelheid = minder krachten = minder slijtage van lagertjes/rollertjes. Denk ik...

Ik durf het je niet met zekerheid te zeggen, maar dit is het meest logische verhaal. :)
Een mobo kan de snelheid van de fan op twee manieren regelen: het permanente voltage verlagen van 5V naar 3V of heel snel van 5 v naar 0 volt gaan en weer terug. Dat geeft natuurlijk extra schokjes in het mechaniek en kan theoretisch wel tot meer slijtage leiden dan bij een gewone voeding van 5 v. (Of is het 12?).
Het hangt van de richting van de extra krachten af of de lagers belast worden, en ik denk dat dat erg meevalt. M.a.w. minder toeren = langere levensduur.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Let wel op dat je je fan niet -te- langzaam laat starten of draaien: een flink aantal fans hebben een minimaal voltage nodig om te starten en te blijven draaien, anders is het juist wèl slecht voor de fan :) Het verhaal over minder toeren = langere levensduur klopt, vanwege de verminderde belasting en daardoor minder slijtage.

LinkedIn
Instagram

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20
Ik heb dus het idee dat een fan bij hele lage snelheden niet meer "mooi" loopt, er zit hapering in, en dat lijkt mij meer reden tot slijtage.

Ik wist dus niet dat een voeding van 5v naar 0v gaat en terug om een fan aan te sturen? Ik heb de kast even open gehad en gekeken bij welk percentage alles lekker en stil loopt en ik laat het voorlopig maar zo staan..

Ik ben trouwens nog nooit topics tegengekomen over kapotte fans door lage snelheden, of uberhaupt topics over dit onderwerp dus ik denk dat het wel zal meevallen? Ik mag aannemen dat hier heel wat mensen hun fans op lage snelheden hebben lopen :)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03-2025

Erycius

I came on Eileen.

Tja, de fan op mijn Zalman 7700 Cu draait ook wel héél erg traag: tijdens de POST natuurlijk op volle toeren, maar daarna valt ie gewoon uit: de Q-Fan optie op m'n mobo vindt de CPU niet warm genoeg om de fan veel eten te geven. Even nadat windows volledig opgestart is (en m'n }:O aan 't grazen is) komt de CPU wat op temperatuur (30°) en begint de fan terug wat te draaien, eerst aan een schamele 800 toeren, maar uiteindelijk haalt ie er 1200 die de CPU dan op 40-45° houdt.

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

Pagina: 1